A cél az ergonomikus munkakörnyezet létrehozása, amely elősegíti a jóllétet és a termelékenységet. E célok eléréséhez elengedhetetlen a bútorok és eszközök megfelelő megválasztása, valamint a jól megtervezett elrendezés. A műhelyfelszerelések részt vesznek a szervezet CSR (Corporate Social Responsibility) politikájában is azáltal, hogy javítják a munkahelyi életminőséget és beépülnek a fenntartható beszerzési stratégiákba.
A hatékony műhely kialakításának főbb elvei
A hatékony műhely megtervezése több tényező kombinálásával jár. Az egyik legfontosabb szempont az alkalmazottak jólléte. Ami a munkahelyi életminőséget illeti, a fő prioritás a műhelyben dolgozók egészségének védelme.
A sokszor ismétlődő mozdulatokkal járó munkák fokozzák a mozgásszervi megbetegedések (MSD) kockázatát. Az alkalmazottak jóllétére való összpontosítás a műhelyben növeli a termelékenységet és csökkenti a vállalaton belüli hiányzásokkal kapcsolatos költségeket.
A csont- és izomrendszeri megbetegedések megelőzése magában foglalja a legjobb gyakorlatokra vonatkozó képzést és az ergonomikus termékek kiválasztását. A műhelybútorok és szerszámok ergonómiája több funkciót is ellát:
- A fizikai erőfeszítés csökkentése, pl. emelőberendezések és műhelykocsik használatával;
- Lehetővé teszi az alkalmazottaknak, hogy megfelelő testtartást vegyenek fel munka közben;
- Alkalmazkodás különböző testalkatokhoz a beállítási lehetőségeknek köszönhetően;
- Az ismétlődő mozgások okozta terhelés csökkentése;
- A biztonság garantálása és fokozása.
A munka világa digitális átalakuláson megy keresztül, amely lehetővé teszi a legnehezebb feladatok automatizálását. A raktárban például a gépek segítséget nyújtanak az anyagmozgatási és tárolási műveletekben, ezzel csökkentve az ismétlődő mozgások számát.
Az automatizáláson túl az ipar 4.0-ás megoldások javítják a készletkezelést, kiküszöbölik a szükségtelen anyagmozgatást és csökkenti az olyan hibákat, mint a helytelen csomagolás. A műhelyberendezéseknek támogatniuk kell ezt az átalakulást azáltal, hogy nagy rugalmasságot kínálnak az elrendezésben.
Lean menedzsment a műhelyfelszerelés középpontjában
A Lean Management az ipari szektorban született koncepció. Ennek a munkaszervezési módszernek a célja a nem alapvető feladatok és a pazarlás csökkentése a hatékonyság növelése érdekében. A Lean Management öt kulcsfontosságú lépést tartalmaz a munkakörnyezet optimalizálása érdekében, amelyhez a japán 5S módszert használja:
- A Seiri a szükségtelen tárgyak válogatását, eltávolítását és kidobását jelenti. Ez a lépés arra is ösztön, hogy a leggyakrabban használt tárgyak könnyen hozzáférhetők legyenek.
- A Seiton a tárolásra utal, hogy mindenki könnyen megtalálja az eszközöket.
- A Seiso a tisztításra összpontosít, amely a biztonság és a zavartalan működés alapvető pontja.
- A Seiketsu vagy a szabványosítás magában foglalja az eljárások létrehozását.
- A Shitsuke szigorral és tisztelettel jár. Ez azt jelenti, hogy be kell tartani a meglévő szabályokat, és szükség esetén módosítani kell azokat.
A Manutan EXPERT által kínált műhelyfelszerelések széles választéka segíti ennek a módszernek a megvalósítását. Például az átlátszó ajtókkal és perforált panelekkel ellátott szekrények egy pillantással láthatóvá teszik a tárolt szerszámokat és kellékeket (Seiton). Ehhez az összes alkalmazottat tájékoztatni kell a követendő tárolórendszerről (Seiketsu) és az eszközök helyes cseréjét használat után (Shitsuke). Az ilyen bútorok a tisztítószereket is hozzáférhetővé teszik, így mindenki segíthet a helyiségek rendben tartásában. Hasonlóképpen könnyítik meg a rendszerezést a színkódok és a címketartók is.
A műhely kialakítása során a Lean Management növeli a hatékonyságot, a termelékenységet és a biztonságot. Ez is egy út, amellyel javíthatjuk a munkaterület ergonómiáját.
Milyen szempontok fontosak a műhelybútor kiválasztásánál?
Műhelybútorok vásárlásakor több szempontot is figyelembe kell venni a helyes választás érdekében.
Minőségi anyagok
Akár anyagi okokról, akár környezetbarát intézkedésről van szó, érdemes olyan minőségi anyagokat választani, amelyek biztosítják a bútorok és szerszámok tartósságát. Az anyagoknak igazodniuk kell a munkakörülményekhez, különösen hideg, nedves, vegyszereknek való kitettség stb. esetén. A szekrények esetében a polcoknak el kell viselniük a tárolt tárgyak súlyát is.
A műhelybútorok gyakran acélból készülnek, azonban a fa is tökéletesen alkalmas lehet. Helyi forrásból és fenntartható erdőgazdaságból származó, FSC minősítéssel rendelkező fa búrok is választhatók. Összességében a tanúsítványok megbízható jelzéseket adnak a termék minőségéről. A jó ár-érték arányt a Manutan EXPERT által kínált 10 éves garancia is tükrözheti.
Ellenálló bevonat
A bútorok bevonatának típusa is hozzájárul a tartóssághoz. Az epoxi festék jól ellenáll a kopásnak, a karcolásnak és a korróziónak. A naponta használt munkapadok és szerelőfelületek nagyon hajlamosak az ütésekre és a karcolásokra. A megfelelő festék megakadályozza a korai kopást.
Megbízható beszállítók
A megbízható beszállító kiválasztása szintén nagyon fontos. A Manutan EXPERT egyedi megoldásokat kínál ügyfelei beszerzési stratégiáinak támogatására. Ha minden bútort és szerszámot ugyanattól a cégtől szerez be, akkor biztosítva van a kompatibilitás (pl. a tárolók, fióktípusok, zárak stb. esetében), illetve a pót- és cserealkatrészekkel való ellátottság is.
Ergonómiai szempont
Az ergonómia tekintetében a moduláris műhelybútorok számos lehetőséget kínálnak. A műhelyszékek például ergonomikus kialakításúak lehetnek, több egyénre szabható beállítást, deréktámaszt stb. tesznek lehetővé. A munkapadok és a műhelykocsik magasságának állíthatósága szintén fontos szempont.
Nyilvánvaló, hogy az ilyen felszerelések hatékony működéséhez az is kell, hogy azokat megfelelően használják. Ehhez szükség lehet a munkavállalók képzésére, vagy akár egy ergonómiai referens kijelölésére is a műhelyben, aki segít az alkalmazottaknak a különböző ergonomikusan kialakított felszerelések megfelelő beállításában.
Az ergonomikus munkakörnyezet kulcsai
Az ergonomikus munkakörnyezet számos tényezőtől függ.
Ergonomikus műhely kialakítása: Már a tervezéskor gondolni kell rá
Az „ergonomikus elrendezés” kifejezés nem csak magukra a bútorokra és szerszámokra vonatkozik. A műhely ergonómiájának biztonságos szakmai környezetet kell biztosítania, és ösztönöznie kell a zökkenőmentes munkaszervezést.
Háromféle ergonómia létezik:
- A fizikai ergonómia a helyes testtartáshoz és a munka során tapasztalt terheléshez kapcsolódik.
- A kognitív ergonómia a mentális folyamatok és az elvégzendő feladatok közötti kapcsolatra vonatkozik.
- A szervezeti ergonómia pedig az alkalmazott folyamatokra és módszerekre utal.
Az ergonómiával ezért holisztikusan kell foglalkozni. Az új bútorok és szerszámok kiválasztásán túl a berendezések karbantartását is figyelembe kell venni. Ezenkívül a műhelynek elegendő helyet kell biztosítania a munkavállalók számára a szabad mozgáshoz. Előfordulhat, hogy egyes munkaeszközöket és tisztítóeszközöket munkapadok közelében kell tárolni. Más esetekben, ha a raktár és a termelési területek egymástól távol helyezkednek el, az arra ösztönözheti az alkalmazottakat, hogy a munkanapjuk során sétáljanak.
Jó levegőminőség és akusztika biztosítása
A munkaterületeken a friss, tiszta levegő az előnyös, ezért megfelelő szellőzőrendszerrel, szükség esetén elszívókkal kell felszerelni. A levegő minőségéhez hasonlóan az akusztikai környezet is számít. Az állandó zaj növeli a stresszt. Az ideális megoldás a közvetlen zajnak kitett emberek számának minimalizálása azáltal, hogy elszigeteli azokat a zajos területeket, ahol a gépek vannak a műhely többi részétől. A közelben dolgozóknak megfelelő egyéni védőfelszerelést (PPE) kell viselniük.
A munkavállalók védelme
Egyes védőfelszerelések csökkentik a kockázatokat és a terhelést. Ilyenek lehetnek például:
- Hidraulikus emelőasztalok;
- Lábtartók;
- Háttámaszok;
- Fáradásgátló szőnyegek.
A víz vagy folyadék kiömlésének kitett területeken a csúszásgátló szőnyegek hasznosak lehetnek.
A felszerelés kiválasztásakor figyelembe kell venni a munkaterhelést és a munkavédelmi követelményeknek való megfelelést is. Ennek során a munka jellegének megfigyelése és elemzése elengedhetetlen. Minden egyes munkaállomást külön-külön kell vizsgálni, hiszen más-más bútorokra, szerszámokra és védőfelszerelésekre lehet szükség az egyes helyeken.
Hogyan valósítható meg a fenntartható beszerzés a műhelyek berendezésekor?
A műhelyvezetőket egyre jobban foglalkoztatják a környezetvédelmi kérdések. A műhely környezetre gyakorolt hatásának csökkentése magában foglalja például a tiszta energiára való átállást, a világítás korszerűsítését, a szigetelés javítását és a hulladék csökkentését. A fenntarthatósági kötelezettségek a megfelelő műhelyszerszámok és berendezések vásárlásakor is érvényesek.
A fenntartható termékek akkor minősülnek ilyennek, ha több mint 25%-ban újrahasznosított anyagból készülnek és/vagy ha használtak, illetve ha nemzeti vagy nemzetközi szinten elismert ökocímkékkel is rendelkezhetnek. Ezek a címkék tanúsítják, hogy független szervek rendszeresen ellenőrzik, hogy a gyártó megfelel-e a kritériumoknak.
Ahhoz, hogy a műhelybútorok és szerszámok megfeleljenek a fenntartható beszerzésnek, több jellemzőt is figyelembe kell venni. Készülhetnek újrahasznosított vagy újrahasznosítható anyagokból, vagy újrahasznosított és újrahasznosítható csomagolásban szállíthatók. A helyben gyártott áruk választása minimálisra csökkenti a szállítás karbonlábnyomát is.
A Manutan EXPERT-nél, amint azt fentebb említettük, ahhoz, hogy egy termék fenntarthatónak minősüljön, meg kell felelnie bizonyos kritériumoknak:
• rendelkezzen elismert környezetvédelmi címkével;
• és/vagy legalább 25%-ban újrahasznosított anyagokból kell készülniük;
• és/vagy legyen újrahasznosítható az életciklus végén.
A használt cikkek piaca az elmúlt években erőteljes növekedést mutat. Ez a trend szintén hozzájárul a fenntarthatósághoz és a műhelyek berendezésekor, felszerelésekor is vásárolhatunk használt termékeket.
Kulcsfontosságú termékek a műhelybe
A műhely felszereléséhez és az alkalmazottak munkájának segítéséhez számos mindennapi termék elengedhetetlen. Íme néhány példa:
Műhelyszekrények
Ezek a szekrények többféle teherbírással és méretezéssel kaphatók, valamint különböző ajtó- és tárolási megoldásokat kínálnak attól függően, hogy a műhelyszekrényben tárolni kívánt tárgyak súlya, térfogata és típusa hogyan alakul.
A leggyakoribb ajtótípusok a sarokpántos ajtók, de kis helyeken a tolóajtók vagy a rolós ajtók előnyösebbek. Műhelyszekrények vásárlása előtt feltétlenül mérje meg a rendelkezésre álló helyet.
Munkapadok és összeszerelő állomások
Ezek a bútorelemek a kényelmet, a funkcionalitást és a biztonságot ötvözik a munka hatékonyságának növelése érdekében. Az elérhető modellek speciális munkákra (asztalos, elektronikai stb.) és munkaterületekre készültek. Vannak rögzített, állítható magasságú és mobil munkapadok.
A megfelelő tartozékok segítségével kéznél tarthatja a nélkülözhetetlen eszközöket. Például egy elektromos sín rögzíthető a munkaasztalhoz az összeszerelő- és hegesztőszerszámok csatlakoztatásához, vagy egyszerűen csak az eszközök töltéséhez. A munkaasztalon szerszámtárolók is elhelyezhetők aljzatokhoz, villáskulcsokhoz, bilincsekhez, csavarhúzókhoz és kompresszortartozékokhoz. A tárolóedények dönthető polcon helyezhetők el, a monitor képernyője pedig egy kihúzható karhoz rögzíthető.
Műhelyszékek és ülőkék
Az ülő- és álló székek, illetve a zsámolyok is munkaeszközök. A műhelyszékeknek alkalmazkodniuk kell az alkalmazottak munkakörülményeihez és testalkatához. A székeknek lehetővé kell tenniük a pozícióváltást, az állást és az ülést, megerőltetés nélkül. A jó műhelyszék elengedhetetlen a kényelmes és aprólékos munkavégzéshez.