Nagytakarítás a vállalatnál: amit a takarító cég kiválasztásáról és ellenőrzéséről érdemes tudni

Elmondjuk, hogyan érdemes megtervezni a nagytakarítást, mire kell figyelni és mit érdemes beleírni a takarító cég szerződésébe.

nuno-silva-Rcsa_Rg77Tc-unsplash

A nagytakarítás jelentősen eltér a napi takarítási rutintól. Amikor nekivágunk, a következők fázisokkal kell számolnunk:

  1. Durva takarítás: a hulladékok eltüntetése, a sérült anyagok osztályozása és leselejtezése, a durva por és szennyeződés felsöprése és porszívózása.
  2. Mélységi takarítás: minden kültéri és beltéri berendezést megtisztítunk, beleértve a mennyezetet, a falakat és a padlót.
  3. Befejezés: amikor már minden felület tiszta, záró mozzanatként az üvegfelületek csík- és foltmentes áttörlése, illetve a felületek fertőtlenítése következik.
  4. Ellenőrzés: a terek bejárása az épület üzemeltetőjével (vagy használójával) és a takarítók vezetőjével, így fény derülhet az esetleges hiányosságokra és van lehetőség azok pótlására.

Nehéz lesz összekapcsolni a takarítást a leltárral, de így járunk el, akkor a nagytakarítást ki tudjuk terjeszteni a raktár összes polcára és elfeledett szegletére, így ezt érdemes egyeztetni a takarító céggel. Amikor mindezzel végezhetünk egy lendülettel, a kisebb munkákban a kollégáink is segíthetnek.

– Arról ismerhetjük fel a jó takarítócéget, hogy személyre szabott ajánlatot ad nagytakarításra. Ha a raktári fénycsövek tisztítását kérjük 4 méter magasan, vagy ablakmosást az irodaházban a külső redőnyökkel egyetemben, azt is elvállalják. Egy jó takarító cégnek vannak alpinista munkára kiképzett emberei, és saját felszerelése – magyarázza Simona Zagora, egy takarító cég értékesítési igazgatója.

Amikor árajánlatot kérünk, derítsük ki, hogy tapasztalt szakembereket alkalmaz-e az adott cég, vagy olyan alkalmi munkavállalókat, akik majd nálunk fognak betanulni. Kérdezzünk rá a munkahelyi egészségvédelmi és munkavédelmi szabályok betartására, valamint, hogy tagja-e a MATISZ-nak (Magyar Tisztítás-technológiai Szövetség). Csak így biztosíthatjuk, hogy az eredmény megfeleljen az elvárásoknak. 

Takarítás a raktárban és a termelésben

Az ipari területek általában nagyok és tele vannak különleges takarítási igényű zugokkal és technológiákkal. Maximális figyelmet kell fordítani a padlók tisztaságára a raktárakban, a termelésben és más ipari területeken, például a festőműhelyekben, hogy a lehető legkevesebb por gyűljön össze.

– Amikor nagytakarításba fogunk egy raktárban, ahol nincs speciális vákuumos szellőztetés, először a padlón, falakon, fénycsöveken, csöveken lerakódott porral kell kezdenünk, és ha van rá lehetőség, a raktári polcokkal. Vannak raktárak, amelyek csak leltározáskor takaríthatók, mert az áru vagy túl sok, vagy rendkívül nehéz, és nem lehet könnyen áthelyezni a csarnok túloldalára – teszi hozzá Simona Zagora.

Készítsünk takarítási tervet, amiből ne maradjon ki:

  • az egész terület felsöprése és porszívózása professzionális seprőgéppel és porszívóval,
  • falak, radiátorok, csövek, fénycsövek, szellőzők és légkondicionálók porszívózása,
  • a belső szellőző- és légkondicionáló szellőzőnyílások tisztítása, beleértve a szűrők cseréjét,
  • minden olyan magasan fekvő felület lemosása, ahol már porszívóztunk,
  • raktári állványok és gyártóeszközök tisztítása és zsírtalanítása, 
  • az álláskönnytő szőnyegek porszívózása, kiporolása és takarítása,
  • padlók felmosása és felületkezelése automata mosógépekkel.

– A nagy területek tisztítása nem tarthat tovább egy napnál, hogy ne zavarja a működést vagy a termelést. Ha bevonjuk a kollégákat is, ne feledkezzünk meg a munkavédelemről. A takarítógépekkel és targoncákkal teli raktárban fennáll a leesés vagy sérülés veszélye. Ha egy takarítócéggel részletes tervet készíttetünk, beleértve az ütemtervet is, könnyen elkerülhetők a kockázatok – magyarázza Simona Zagora.

Hogyan takarítsunk az irodában?

Ahol több ember van kisebb területen, ott több szennyeződésre számíthatunk. A rendszeresen takarított helyiségekben is baktériumok és por települ a függesztékekre, automatákra, kilincsekre, asztalokra, és különösen igaz ez a mosdókra és a konyhákra. 

– Manapság követelmény a helyiségek teljes fertőtlenítése. Ezért a cégek ma már bérelhetnek ózongenerátorokat, amelyek eltávolítják a levegőből és minden felületről a baktériumokat, vírusokat, szagokat és egyéb káros organizmusokat. Használatukat nagy légtérben havonta kétszer javasoljuk, kis irodákban csak egyszer – magyarázza Simona Zagora.

Az irodák nagytakarítása során érdemes a következőket betervezni:

  • a konyha precíz takarítása, beleértve az elszívót, mosogatógépet, hűtőszekrényt, mikrohullámú sütőt, minden szekrényt és polcot, mosogatót és a padlót,
  • a bejárati terek, szőnyegek, lábtörlők, a teljes recepció, álmennyezet, lámpák, fűtőtestek, kapcsolók és aljzatok, valamint az üvegfelületek tisztítása,
  • irodák és tárgyalók tisztítása, beleértve az olyan felületek fertőtlenítését, mint az asztalok, billentyűzetek, egerek és monitorok, 
  • szőnyegek, kanapék és kárpitozott irodai székek tisztítása beleértve a szerkezetük takarítását,
  • ajtók és ablakok mosása, beleértve a kilincsek és fogantyúk fertőtlenítését,
  • légkondicionálás és szellőzés tisztítása a szűrők cseréjével,
  • kapcsolók fertőtlenítése az egész irodaházban,
  • és a mellékhelyiségek alapos takarítása, beleértve a csaptelepek perlátorainak vízkőmentesítését, a szemetesek kitakarítását és a csempék fertőtlenítését és súrolását.

– A nagy ipari létesítmények WC-it általában padlótól a mennyezetig csempével burkolják. Ennek köszönhetően speciális, érintésmentes gépekkel is takaríthatók. Tökéletesen tisztíthatók nagynyomású géppel, amely egyesíti magában a fertőtlenítőszer applikátort, nedves porszívót és felületszárítót. Egyetlen gép tökéletesen megtisztítja az egész teret – teszi hozzá Simona Zagora.

Hogyan takarítsuk a vállalat kültereit?

A járdákat, ösvényeket, parkolókat, lépcsőket és rámpákat évente legalább kétszer fel kell takarítani. A magasnyomású kefés takarítógéppel letakaríthatjuk a szokásos porlerakódást, a ragacsos és az olajos foltokat. Még a járólap réseiből kinövő gyomtól is megszabadulhatunk így.

Ha a kültéri takarítást összekapcsoljuk az árnyékolás és a homlokzat tisztításával, ne feledjük el megrendelni az ablakmosást is ezen műveletek után. Máskülönben a legkíméletesebb eljárás mellett is bekoszolódnának az ablakok, és újra kellene mosni őket.

– Ha olyan céget találunk, amely a szabadtéri takarítás mellett a kerti munkákat is elvállalja, metsszék meg tavasszal a fákat, cserjéket és nyírják le a füvet. A zöldfelület-karbantartása során gyűjtsék össze a szemetet is a vállalatunk területén, pótolják ki a növények körül a mulcsot vagy kavicsot – tanácsolja Simona Zagora.

Bízzuk meg a takarító céget az alábbiak takarításával is:

  • közlekedési táblák, irányjelzők és konvex tükrök,
  • biztonsági korlátok,
  • figyelmeztető oszlopok,
  • parkolási torlaszok,
  • és forgalomlassítók.

Mire kell figyelni a takarítás és az ellenőrzés során?

Miután megállapodtunk a takarító céggel a nagytakarításról, vizsgáljuk meg az ütemtervet, a felhasznált termékeket és eljárásokat, végül pedig az eredményt. Állapodjunk meg a szerződésben a folyamatról és a végső állapotról, valamint a takarítás ütemtervévről is

Egyezzünk meg pontosan:

  • a dátumokban, mikor melyik részét takarítják a telephelynek, és mikor ellenőrizhetjük az eredményt,
  • a használt termékek minőségében, és ragaszkodjunk a környezetet és a munkavállalók egészségét védő termékekhez,
  • a tisztítószerek beszerzésében, lehetőleg nagy kiszerelésben és koncentrációban, hogy több tisztítási cikluson át kitartsanak,
  • a takarítógépek típusában, amelyek egyaránt kíméletesek a vállalatunk bel- és külterein,
  • az ellenőrzés módszerében, amely magában foglalja például UV-lámpa használatát (szerves szennyeződések jelenlétének vizsgálatára) mosdókban vagy a konyhában.

A takarítószerek kiválasztásakor keressük a környezetbarát címkéket, amelyek a természetet és a kollégák egészségét kímélő takarítást biztosítanak. Keressük az alábbi logókkal ellátott tisztító- és takarítószereket:

– Az ipari és élelmiszeripari tevékenységhez követelmény a magas szintű higiénikus tisztaság. Ezért itt mindennapos használatúak a professzionális műszerek, mint például a luminométer, amely kimutatja a szerves szennyeződések jelenlétét a felületeken. Ez egy olyan eszköz, amely mintavételi pálcika és egy oldattal töltött kapszula segítségével néhány másodpercen belül kimutatja, hogy a felület higiénikusan tiszta-e, vagy csak ránézésre tűnik annak – mutatja be Simona Zagor a fejlett technológiát.

TIPP: Ha saját maga fog bele a nagytakarításba, testre szabott ajánlatot készítünk Önnek tisztítószerekre és takarító eszközökre. Mondja el kollégáinknak, milyen típusú takarítást szeretne végezni, és segítünk a megfelelő eszközök és termékek kiválasztásában. Keressen minket bizalommal.


További cikkek az Ön számára