Ami nem hiányozhat a munkahelyi öltözőből

Összeszedtük, hogyan kell az öltözőt úgy felszerelni, hogy megfeleljen a hatályos jogszabályoknak és mindenki jól érezze ott magát.

A szekrény és a pad csak az alapja a vállalati öltöző berendezésének.

Az öltöző az első hely, amelyet a dolgozó munkába jövet használ, és az utolsó, ahol még távozás előtt megfordul. Nemcsak a munkavállalók kényelme miatt, hanem a vonatkozó jogszabályi előírások miatt is fontos, hogy körültekintően rendezzük be ezt a teret.

A munkahelyi öltözőre vonatkozó szabályok 

Az öltöző minden olyan munkahely elengedhetetlen kelléke, ahol a dolgozóknak munkaruhát kell viselniük, és higiéniai vagy egyéb okokból a munkaruhát nem vehetik fel és le az otthonukban.

Az öltözőhelyiségeket a 3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM együttes rendelet szabályozza, amely értelmében az öltözőnek a következő pontoknak kell megfelelnie:

  • Az öltözőket nők és férfiak számára el kell választani, vagy biztosítani kell az elkülönített használatukat. Ezt utóbbi megoldás csak 10 főt meg nem haladó munkavállalói létszám esetén megengedett, 10 fő fölött külön női és férfi öltözőt kell kialakítani.
  • Öltözőszekrényenként minimum 0,5 m2 területet kell biztosítani.
  • Az öltöző minimális területe 6 m2 .
  • Könnyen megközelíthetőnek és megfelelő méretűnek kell lennie.
  • Ülőhelyekkel kell ellátni.
  • El kell látni olyan berendezéssel, amely biztosítja, hogy a munkavállaló a munkaidő alatt ruházatát elzárva tarthassa.
  • A ruhák száradását és szellőzését az őrzési idő alatt is biztosítani kell.
  • Ha munkakörülmények megkívánják (pl. veszélyes anyagok, nedvesség, szennyeződés), akkor az utcai ruháktól elkülönített szekrényt is biztosítani kell a munkaruházat számára.

A rendelet egyéb feltételeket is előír:

  • Ha fogasos öltöző kerül kialakításra, akkor a személyes értéktárgyak őrzéséhez zárható fiókokat kell rendszeresíteni.
  • A tevékenység és a munkafolyamat tisztasága alapján az öltözőket be kell sorolni a megfelelő tisztasági fokozatba. Ezek a következők

a) „A” különösen tiszta

b) „B” tiszta

c) „C” közepesen szennyezett

d) „D” erősen szennyezett

e) „E” fertőző, mérgező

A rendelet (8) bekezdése szerint az „A” „D” „E” tisztasági fokozatba tartozó tevékenység esetén étkezési lehetőséget kell biztosítani, illetve e tevékenységi körben öltözésre kettős – fekete-fehér – öltözőt kell kialakítani a munkavállalói összlétszám, de legalább a legnagyobb műszaklétszám alapján. A fekete-fehér öltözők között a közlekedés csak a tisztálkodási helyiségen keresztül vezethet.

Milyen típusú szekrényt válasszunk?

Ha azt a feladatot kaptuk, hogy öltözőszekrényeket vásároljunk a kollégák új öltözőjébe, nem kell pánikba esni. A kínálat ugyan bőséges, de ha tisztázzuk az alapvető igényeket, gyorsan kiválaszthatjuk a megfelelő típust.

Szekrényvásárláskor vegyük figyelembe a következő szempontokat:

  • a munkaruha szennyezettségét,
  • a ruházat jellegét és mennyiségét (a munkavállalónak csak köpenye, vagy teljes felszerelése van – védősisak, védőszemüveg, cipő),
  • az öltöző méretét és elrendezését,
  • van-e az alkalmazottaknak lehetőségük arra, hogy az öltözőjük kulcsát maguknál tartsák, vagy jobb lesz inkább a kódzár?

Tippjeink egy még jobb öltözőért:

  • Gondoljuk át a munka jellegét. Piszkos a munka? Biztosítsunk a kollégáknak lehetőséget az öltözőbe való belépés előtt, hogy letisztítsák, leporolják magukat. Ha erre nincs elegendő tér, válasszunk könnyen mosható padlót, esetleg falakat, és gondoskodjunk a rendszeres takarításról.
  • Ne feledkezzünk meg a hőmérsékletről sem – ne fázzanak öltözködés közben. A hőmérséklet ne essen 20 °C alá).
  • Fontoljuk meg a töltővel rendelkező szekrények vásárlását – mobiltelefonok, laptopok vagy táblagépek töltésére. Hirtelen megugrik majd a népszerűségünk a kollégák szemében.
  • Ha nedves környezetben is zajlik munka, szerezzünk be szárítós szekrényt a kollégáknak.
  • A ruhatár felszerelése nem ér véget a szekrényekkel és a padokkal. A műszak kezdete előtt mindenki szívesen vet egy pillantást a tükörbe, belenéz a naptárba, vagy elolvas a mágnestáblán egy fontos üzenetet a műszakvezetőtől. Gondoljuk át a részleteket, és ne hagyjuk csupaszon a falakat.
  • Az öltöző ne legyen olyan sötét, mint egy kripta. Ha hiányoznak az ablakok, fektessünk be minőségi világításba.

Munkahely kötelező átöltözés nélkül

Ha a cégünknél a munka jellege nem követeli meg a napi átöltözést munkaruhába, biztosíthatunk a ruhák és cipők tárolásához (pl. télikabátok, vagy a manapság egyre népszerűbb, kerékpáros közlekedést választók számára) egy közös teret. Ilyenkor nők és férfiak számára nem kell elkülöníteni a teret. Használhatunk ilyen célra például egy paddal és cipőszekrényekkel felszerelt öltözőszekrényt.

Bútorvásárláskor gondoljunk a téli hónapokra is, a kabát mennyiségre és mindazokra a tócsákra, amelyekbe munkába menet a kollégák beleléphetnek. Javasolt a cég bejáratát felszerelni lábtörlővel, és jelöljünk ki helyet a nedves esernyők tárolására is.

Ha rendszeresen járnak hozzánk vendégek, jelöljünk ki számukra például egy álló ruhafogast, és kérjük meg a kollégákat, hogy azt ne használják.

Akasztós ruhatár

Ha szeretnénk önálló helyiséget kijelölni a ruhák tárolására vagy átöltözésre, válasszunk akasztós ruhatárolót. Használhatják a dolgozók is (akik nem hordanak munkaruhát), valamint a látogatók is.

A szabvány szerint a következő szabályokat kell betartanunk:

  • a ruhafogasok legyenek 1 500 mm-re a szemközti faltól,
  • kétoldalú elrendezés esetén legyenek legalább 1 800 mm távolságra egymástól,
  • a felnőtt fogasok legyenek a padlótól 1 600–1 800 mm magasságban a padlótól,
  • mozgáskorlátozottak számára a padlótól 1 000–1 200 mm-re tegyük a ruhaakasztókat.

A fogasok alatt javasolt cipőtárolós polccal felszerelt padokat elhelyezni.


További cikkek az Ön számára