Elsősegély a munkahelyen: mi legyen a dobozban és mire kell figyelni?

Az elsősegély-készlet tartalmát és mennyiségét a munka jellege és a munkavállalók létszáma szerint kell megválasztani. De mi való bele és mi nem?

Elsősegélydoboz bevezetés

Az elsősegély doboz tartama a munka jellegétől függ

Ha szeretnénk egy konkrét listát arról, hogy mit kell a munkahelyi elsősegély-készletnek tartalmaznia, akkor hiába keresünk ilyet a jogszabályokban. A munkahelyi elsősegély-készlet tartalma nincs meghatározva. Annak tartalmát mindig az adott munkakör és munkahely jellegéből adódó sajátos kockázatokhoz szükséges igazítani, lehetőleg az üzemorvossal egyeztetve.

Gondoljuk át, milyen balesetek fordulhatnak elő egy adott munkakörben, illetve milyen ellátásra lehet szüksége a kollégáknak:

  • Például egy építkezésen vagy a szabadban dolgozó munkavállaló a lábára ejtheti a kalapácsot vagy fűrésszel okozhat sérülést.
  • Az irodában viszont nagyobb a kockázata a forrázásnak, hiszen a konyhában a kávéfőző és az elektromos vízforraló is napi használatban van.
  • A monitor előtt ülő kollégák biztosan nagyra értékelik majd, ha tartunk az irodában szemszárazság elleni szemcseppet.
  • Kültéri munkahely és az éjszakai műszak esetén is gondoskodni kell arról, hogy elérhető legyen mentőhívásra alkalmas eszközök. Például az irodaházak recepcióján általában található olyan telefon, amelyről kizárólag a segélyhívó szám tárcsázható.
  • És természetesen a munkavállalókat nemcsak elsősegélynyújtás terén kell képezni, hanem ismerniük kell a kiürítési szabályokat is.

Jogszabályi háttér

A munkahelyen használt elsősegély dobozok szempontjából két jogszabályt kell ismerni. Elsőként a 1993. évi XCIII. munkavédelemről szóló törvényt, illetve a 3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM együttes rendelet a munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről szóló jogszabályt.

Milyen elsősegély doboz használható?

A jelenlegi jogszabályok szerint a munkahelyeken kizárólag az MSZ 13553 szabványnak megfelelő elsősegély-készlet használható. A szabvány négy típusú elsősegély dobozt nevesít:

  • 30 főig “I” típusú mentőláda üzemek, vállalkozások, cégek részére
  • 31-50 főig “II” típusú mentőláda üzemek, vállalkozások, cégek részére
  • 51-100 főig “III” típusú mentőláda üzemek, vállalkozások, cégek részére
  • 101-200 főig “IV” típusú mentőláda üzemek, vállalkozások, cégek részére

Az elsősegély-készlet legyen könnyen hozzáférhető, jól látható és egyértelmű jelzéssel ellátott

Munkáltatóként kötelességünk a cég létszámnak megfelelően elegendő számú elsősegély-készletet biztosítani. Egy elsősegélynyújtó készlet körülbelül 15–20 ember számára elegendő. Ha egynél több emeleten zajlik a munkavégzés, érdemes emeletenként egy-egy elsősegély-készletet beszerezni.

Nincs konkrét előírás arra vonatkozóan, hogy hol és hogyan kell elhelyezni, de általános előírásokat tartalmaz a jogszabály: legyen jól látható, könnyen és gyorsan hozzáférhető, szennyeződésektől mentes helyen. Mindegy, hogy a falra rögzítjük a folyosón, vagy egy konyhai fiókba rakjuk. Fontos, hogy tájékoztassuk az elsősegély doboz helyéről az összes kollégát, ideális esetben akkor, amikor belépnek a céghez. Az elsősegélyhelyeket és a hozzájuk vezető utakat a külön jogszabályban meghatározottak szerint kell jelölni.

Mit tartalmazzon az elsősegély-készlet? Az alap a kötszerek és a ragtapaszok

Ha először szerzünk be elsősegélynyújtó készletet, és bosszankodunk, mert a tartalma nincs sehol sem meghatározva, megnyugodhatunk: a gyógyszertárakban és az irodai felszerelésekre szakosodott üzletekben általában kaphatóak előre összeállított elsősegélynyújtó készletek. Például a Manutan három típust forgalmaz a munkahely kockázati szintje szerint: irodába, raktárba és gyártóüzembe valót. 

A raktáriban például több steril kötszer található, mint az irodai készletben. A gyártóüzemi pedig tartalmaz például égési sérülésekre való gélt és szemöblítő folyadékot is.

Az üzemorvos által tanácsolt egyéb speciális felszerelés is megvásárolható a Manutannal.

Az elsősegélynyújtó alapkészlet a következőkből áll:

  • ragtapaszok,
  • steril kötszerek,
  • rugalmas kötszerek,
  • háromszögletű kendő,
  • mull lap égési sérülésekre,
  • izotermikus fólia,
  • kötszer szorítókötéshez,
  • steril csipesz,
  • szájmaszk újraélesztéshez,
  • olló,
  • orvosi kesztyű,
  • elsősegélynyújtási kézikönyv.

Ügyeljünk a szavatossági időre

Hatósági ellenőrzés alkalmával leggyakrabban az elsősegély-készlet helyét és megjelölését, valamint a szavatossági időt ellenőrzik.

Nem szabad lejárt szavatossági idejű fertőtlenítő oldatot és steril kötszert tárolni az elsősegély készletben. A lejárt, elhasznált és használhatatlan eszközök pótlásáról, cseréjéről. Új elsősegély-készlet vásárlásakor áldozzunk rá fél órát, és készítsünk egy listát az összes lejárati dátumról (ezt az elsősegély dobozban is tarthatjuk, vagy egy táblázatba a számítógépen). Bízzunk meg egy kollégát a lista rendszeres ellenőrzésével és az egyes eszközök esetleges pótlásával.

Legyen fájdalomcsillapító tabletta a munkahelyi elsősegély készletben?

Egyértelműen azt javasoljuk, hogy ne. A vény nélkül is kapható fájdalomcsillapítók nem valók a munkahelyi hivatalos elsősegély készletbe. Akut rosszullét esetén a dolgozóknak lehetőséget kell biztosítani, hogy orvoshoz forduljanak. Ha mégis szeretnénk ezeket a gyógyszereket is biztosítani a munkavállalóknak, tartsuk őket elkülönítve az elsősegély-készlettől.

A Covid-járvány következményei: szájmaszkok, fertőtlenítők és tesztek

Bár a jogszabályok senkit sem köteleznek arra, hogy minden dolgozójának biztosítson szájmaszkot, a jelenlegi helyzetben javasolt legalább néhány maszkot tartani a munkahelyen.  Hasonló a helyzet a kézfertőtlenítő szerekkel is. Ma már a bejáratnál és a vécéknél is alapfelszereltségnek számít a fertőtlenítő.

A járványügyi helyzetnek megfelelően változnak az előírások az alkalmazottak munkahelyi tesztelésére vonatkozóan is. Még ha éppen nem is kötelező, jól jöhet, ha tartunk néhány tesztet raktáron akut felhasználásra.


További cikkek az Ön számára