Tippek csomagküldőknek a rendelés feladásához

Csomagoláskor több fronton is résen kell lenni: kerüljön minden tétel a dobozba a rendelés szerint, legyen gondosan becsomagolva az áru és ügyelni kell a helyes címzésre is. Néhány speciális berendezés és felszerelés hatékonyabbá teszi a csomagolást. Ezeket gyűjtöttük össze cikkünkben.

Nagyüzemi csomagküldőknek: tippek küldemény feladásához

A csomagolási segédeszközök kiválasztása azon múlik, hogy cégünk milyen árukra specializálódott. Azok a boltok vannak előnyben csomagolás terén, amelyek szabványos méretű árukat értékesítenek. Például a cipőkereskedőknek mindössze három-hat dobozméretre van szükségük:

  • alacsony szandálokhoz és félcipőkhöz,
  • közepesen magas tűsarkúkhoz vagy bokacsizmákhoz,
  • hosszú szárú csizmákhoz, például gumicsizmákhoz vagy bőrcsizmákhoz
  • és néhány további, nagyobb méretű doboz, amelyekbe különböző méretű árukat rakhatnak.

A sokféle terméket forgalmazó webáruházaknak viszont fel kell készülniük például hűtőszekrény, több tíz kg súlyú gép és csupán néhány toll csomagolására is. Ehhez kell igazítani a raktárakat, a csomagolási folyamatot és a csomagolási technológiát is. 

A szállítótól közvetlenül a vevőhöz vezető út jár a legkevesebb aggodalommal

Azok a küldemények okozzák a legkevesebb gondot, amelyeket a forgalmazó (vagy gyártó) közvetlenül a vevőnek küld el (dropshipping). Ezek általában terjedelmes és nehéz tárgyak, vagy komplett raklapok nagy mennyiségű áruval.

Ebben az esetben az áru egyáltalán nem kerül be a webáruházunk raktárunkba, és nem kell foglalkozni az átvételével, átcsomagolásával és szállításával. Ideális esetben megegyezhetünk a forgalmazóval (gyártóval), hogy mindjárt a mi papírjainkkal és szállítási adatainkkal küldje el az árut.

Hasonló módon működik jó néhány nagy webshop. Úgynevezett piactérként vagy marketplace-ként működnek. A honlapjukon partnerüzletek termékeit kínálják, így az áruknak csak egy részét szállítják saját raktárról. A nagy webáruház gondoskodik a promócióról, az értékesítésről és a panaszokról is, de az áruk közvetlenül a szaküzletből érkeznek a vevőhöz.

Darabárut csomagolunk

Akár darabárut, akár raklappal vásárlunk a beszállítónktól, ügyelnünk kell raktárunk logikus rendjére. Miután megkaptuk az árut, helyezzük el a megfelelő raktári pozíción, és gyorsabb lesz a kiszállítás a vevő felé.

Ebben az esetben már egy olyan rendszert kell létrehoznunk, amelyben a raktárosok felveszik, becsomagolják és kiküldik az árut. Ha a csomagolás során elfogy valamelyik áru, javasolt kapcsolatba lépni az ügyféllel, és megtudakolni tőle a szállítás sürgősségét. Ezt sose mi döntsük el az ügyfél helyett. Állapodjunk meg vele.

  • A komplett csomag bevárása mindig olcsóbb – csak egy postai és csomagolási költséget fizet az ügyfél.
  • Ha valamely darabra sürgősen szüksége van, akkor szívesebben választja ketté a megrendelését, és fizet duplán a szállításért.

Több okból is javasolt az árukat nagyobb csomagokban egyszerre küldeni. Ezzel az ügyfélnek szállítási költséget és csomagolóanyagot spórolunk, és egyben védjük a környezetet is. Úgy kell azonban az árut becsomagolni, hogy ne sérüljön meg. Számoljunk azzal is, hogy más küldemények is ráeshetnek a csomagjainkra, például hirtelen fékezés vagy baleset során.

Az áru méretétől és jellegétől függően válasszuk meg a doboz, zacskó vagy fóliatekercs megfelelő méretét. Ne felejtsük el térkitöltő anyaggal megelőzni az áru dobozban való mozgását. 

TIPP: Olvassa el a termékek csomagolásáról, védelméről és szállításáról írt cikkünket is.

A csomagolófóliák is növelik a biztonságot, és ha valóban terjedelmes vagy nehéz csomagot készítünk, használjunk raklapot.

TIPP a marketinghez: A vásárlók értékelik a csomagban lévő apró ajándékot, figyelmességet, praktikus apróságot. Ne felejtsük el beletenni a csomagba, vagy javasoljuk a kollégáknak, hogy készítsenek hasonló apróságot az ügyfeleknek.

Ha reklamált árut csomagolunk újra az eredeti csomagolása nélkül

Webáruházaknál gyakori, hogy a vásárló gyakorolja a törvényben megadott 14 napos elállási jogát. Az online kiskereskedők a postára és a futárra támaszkodnak az áru visszaküldése, vagy a reklamáció során. 

Példa: A vásárló vett egy mosógépet, átvette és beüzemelte az árut, majd rájött, hogy nem felel meg neki. Ezért él a védelmi időszakkal (14 nap), eláll a szerződéstől, és visszaküldi az árut. A mosógép tökéletesen rendben van, ezért szeretnénk újra eladni, de az eredeti csomagolás sérült. És mivel tudjuk, milyen balesetek történhetnek szállítás közben, biztonságosan be kell csomagolnunk:

  1. Javasolt merev falú, varrott vagy tűzött dobozt választani.
  2. A doboz szilárdságát a gyártó vagy a beszállító tanúsítványa alapján ellenőrizhetjük. Az információt általában a fedélen találjuk meg. Soha ne lépjük túl az ott megadott súlyhatárt.
  3. Különösen nehéz árukhoz használjunk új dobozt, amely nem veszített szilárdságából kopás vagy nedvesség miatt.
  4. Legalább háromszor ragasszuk át a doboz fenekét erősített vagy textil ragasztószalaggal. Győződjünk meg arról, hogy az egyik szalag áthalad közepén a doboz fenekén.
  5. Válasszunk szilárd töltőanyagot. A méretre szabott karton vagy belső polisztirol növeli a doboz szilárdságát. Az extrudált polisztirol, térkitöltő fólia vagy gyűrött papír nehéz küldemények esetében nem nyújt megfelelő védelmet, deformálódik és kilyukad.
  6. A doboz éleinek megerősítéséhez használjunk karton élvédőt.
  7. A fedlapot is legalább három szalaggal ragasszuk át, az egyikkel szintén közepén fusson.
  8. A csomag szilárdságát erős műanyag vagy alumínium szalag használatával is növelhetjük.
  9. A védelem fokozása érdekében tekerjük körbe a csomagot egy zsugorfóliával. Ha több dobozt rakunk egy raklapra, nélkülözhetetlen a fólia.

Ha több dobozt rakodunk egy raklapra, erősítsük meg csomagolófóliával. Ideálisak erre a célra a csomagológépek. Ha nincs ilyenünk, használhatunk kézi fóliázót.

  1. Győződjünk meg arról, hogy a raklapon lévő összes áru rendezett, és egyetlen sarok vagy él sem lóg ki. Karton élvédő használatával biztosra mehetünk.
  2. A sztreccsfólia elejét kössük a raklap tuskójához, hogy meglegyen a biztos pontunk csévéléskor.
  3. Úgy csomagoljuk be a dobozt, hogy a fólia a külső, ragadós felével érjen hozzá. Így jobban rátapad a termékre.
  4. Legalább háromszor csomagoljuk be az alsó dobozokat a raklappal együtt, hogy megelőzzük a dobozok lecsúszását a raklapról.
  5. Csomagoláskor érezni kell, hogy feszül a fólia. Amikor ellenáll, megfeszül. Nem rángatózhat, és a tekercs és a doboz közötti laza fólia hossza ne haladja meg a 30 cm-t. Sietség nélkül, folyamatosan tekerjük körbe.
  6. A raklap tetején található dobozokat megint csak legalább háromszor tekerjük körbe.
  7. Húzzuk felül keresztbe a fóliát az ellentétes sarkoknál, hogy rögzítsük a csomagok legfelső sorát.
  8. Még egyszer tekerjük körbe az egész raklapcsomag oldalfalait, és erősítsük meg. Általánosságban elmondható, hogy minél nehezebb árut rögzítünk a raklapra, annál többször érdemes körbetekerni a biztonság érdekében. Néhány plusz körbetekeréssel könnyen megelőzhetjük az értékes áru esetleges károsodását.

A zökkenőmentes csomagoláshoz biztosítani kell a raktári dolgozók számára a jó ergonómiát – megfelelő szerszámokat és helyes testtartást biztosító felszereléseket. Ezt szolgálják a munkát megkönnyítő kézi, félautomata és automatikus csomagoló asztalok.

TIPP: Ha nem tudott választani webáruházunk kínálatából, szívesen készítünk Önnek személyre szabott ajánlatot csomagolási eszközökre. Hívja értékesítési képviselőnket vagy ügyfélszolgálatunkat, és együtt megtaláljuk az Ön és kollégái számára ideális felszerelést.


További cikkek az Ön számára