A csomagolási segédeszközök kiválasztása azon múlik, hogy cégünk milyen árukra specializálódott. Azok a boltok vannak előnyben csomagolás terén, amelyek szabványos méretű árukat értékesítenek. Például a cipőkereskedőknek mindössze három-hat dobozméretre van szükségük:
- alacsony szandálokhoz és félcipőkhöz,
- közepesen magas tűsarkúkhoz vagy bokacsizmákhoz,
- hosszú szárú csizmákhoz, például gumicsizmákhoz vagy bőrcsizmákhoz
- és néhány további, nagyobb méretű doboz, amelyekbe különböző méretű árukat rakhatnak.
A sokféle terméket forgalmazó webáruházaknak viszont fel kell készülniük például hűtőszekrény, több tíz kg súlyú gép és csupán néhány toll csomagolására is. Ehhez kell igazítani a raktárakat, a csomagolási folyamatot és a csomagolási technológiát is.
A szállítótól közvetlenül a vevőhöz vezető út jár a legkevesebb aggodalommal
Azok a küldemények okozzák a legkevesebb gondot, amelyeket a forgalmazó (vagy gyártó) közvetlenül a vevőnek küld el (dropshipping). Ezek általában terjedelmes és nehéz tárgyak, vagy komplett raklapok nagy mennyiségű áruval.
Ebben az esetben az áru egyáltalán nem kerül be a webáruházunk raktárunkba, és nem kell foglalkozni az átvételével, átcsomagolásával és szállításával. Ideális esetben megegyezhetünk a forgalmazóval (gyártóval), hogy mindjárt a mi papírjainkkal és szállítási adatainkkal küldje el az árut.
Hasonló módon működik jó néhány nagy webshop. Úgynevezett piactérként vagy marketplace-ként működnek. A honlapjukon partnerüzletek termékeit kínálják, így az áruknak csak egy részét szállítják saját raktárról. A nagy webáruház gondoskodik a promócióról, az értékesítésről és a panaszokról is, de az áruk közvetlenül a szaküzletből érkeznek a vevőhöz.
Darabárut csomagolunk
Akár darabárut, akár raklappal vásárlunk a beszállítónktól, ügyelnünk kell raktárunk logikus rendjére. Miután megkaptuk az árut, helyezzük el a megfelelő raktári pozíción, és gyorsabb lesz a kiszállítás a vevő felé.
Ebben az esetben már egy olyan rendszert kell létrehoznunk, amelyben a raktárosok felveszik, becsomagolják és kiküldik az árut. Ha a csomagolás során elfogy valamelyik áru, javasolt kapcsolatba lépni az ügyféllel, és megtudakolni tőle a szállítás sürgősségét. Ezt sose mi döntsük el az ügyfél helyett. Állapodjunk meg vele.
- A komplett csomag bevárása mindig olcsóbb – csak egy postai és csomagolási költséget fizet az ügyfél.
- Ha valamely darabra sürgősen szüksége van, akkor szívesebben választja ketté a megrendelését, és fizet duplán a szállításért.
Több okból is javasolt az árukat nagyobb csomagokban egyszerre küldeni. Ezzel az ügyfélnek szállítási költséget és csomagolóanyagot spórolunk, és egyben védjük a környezetet is. Úgy kell azonban az árut becsomagolni, hogy ne sérüljön meg. Számoljunk azzal is, hogy más küldemények is ráeshetnek a csomagjainkra, például hirtelen fékezés vagy baleset során.
Az áru méretétől és jellegétől függően válasszuk meg a doboz, zacskó vagy fóliatekercs megfelelő méretét. Ne felejtsük el térkitöltő anyaggal megelőzni az áru dobozban való mozgását.
TIPP: Olvassa el a termékek csomagolásáról, védelméről és szállításáról írt cikkünket is.
A csomagolófóliák is növelik a biztonságot, és ha valóban terjedelmes vagy nehéz csomagot készítünk, használjunk raklapot.
Ha nehéz árut vagy sok csomagot küldünk egyszerre, használjunk raklapot. Különösen a nehezebb árut tartalmazó dobozokat biztosítsuk erősített ragasztószalaggal. Nagyszerű eszköz a karos papírvágó is, amellyel a dobozokat pontosan méretre vághatjuk.
TIPP a marketinghez: A vásárlók értékelik a csomagban lévő apró ajándékot, figyelmességet, praktikus apróságot. Ne felejtsük el beletenni a csomagba, vagy javasoljuk a kollégáknak, hogy készítsenek hasonló apróságot az ügyfeleknek.
Ha reklamált árut csomagolunk újra az eredeti csomagolása nélkül
Webáruházaknál gyakori, hogy a vásárló gyakorolja a törvényben megadott 14 napos elállási jogát. Az online kiskereskedők a postára és a futárra támaszkodnak az áru visszaküldése, vagy a reklamáció során.
Példa: A vásárló vett egy mosógépet, átvette és beüzemelte az árut, majd rájött, hogy nem felel meg neki. Ezért él a védelmi időszakkal (14 nap), eláll a szerződéstől, és visszaküldi az árut. A mosógép tökéletesen rendben van, ezért szeretnénk újra eladni, de az eredeti csomagolás sérült. És mivel tudjuk, milyen balesetek történhetnek szállítás közben, biztonságosan be kell csomagolnunk:
- Javasolt merev falú, varrott vagy tűzött dobozt választani.
- A doboz szilárdságát a gyártó vagy a beszállító tanúsítványa alapján ellenőrizhetjük. Az információt általában a fedélen találjuk meg. Soha ne lépjük túl az ott megadott súlyhatárt.
- Különösen nehéz árukhoz használjunk új dobozt, amely nem veszített szilárdságából kopás vagy nedvesség miatt.
- Legalább háromszor ragasszuk át a doboz fenekét erősített vagy textil ragasztószalaggal. Győződjünk meg arról, hogy az egyik szalag áthalad közepén a doboz fenekén.
- Válasszunk szilárd töltőanyagot. A méretre szabott karton vagy belső polisztirol növeli a doboz szilárdságát. Az extrudált polisztirol, térkitöltő fólia vagy gyűrött papír nehéz küldemények esetében nem nyújt megfelelő védelmet, deformálódik és kilyukad.
- A doboz éleinek megerősítéséhez használjunk karton élvédőt.
- A fedlapot is legalább három szalaggal ragasszuk át, az egyikkel szintén közepén fusson.
- A csomag szilárdságát erős műanyag vagy alumínium szalag használatával is növelhetjük.
- A védelem fokozása érdekében tekerjük körbe a csomagot egy zsugorfóliával. Ha több dobozt rakunk egy raklapra, nélkülözhetetlen a fólia.
Ha több dobozt rakodunk egy raklapra, erősítsük meg csomagolófóliával. Ideálisak erre a célra a csomagológépek. Ha nincs ilyenünk, használhatunk kézi fóliázót.
- Győződjünk meg arról, hogy a raklapon lévő összes áru rendezett, és egyetlen sarok vagy él sem lóg ki. Karton élvédő használatával biztosra mehetünk.
- A sztreccsfólia elejét kössük a raklap tuskójához, hogy meglegyen a biztos pontunk csévéléskor.
- Úgy csomagoljuk be a dobozt, hogy a fólia a külső, ragadós felével érjen hozzá. Így jobban rátapad a termékre.
- Legalább háromszor csomagoljuk be az alsó dobozokat a raklappal együtt, hogy megelőzzük a dobozok lecsúszását a raklapról.
- Csomagoláskor érezni kell, hogy feszül a fólia. Amikor ellenáll, megfeszül. Nem rángatózhat, és a tekercs és a doboz közötti laza fólia hossza ne haladja meg a 30 cm-t. Sietség nélkül, folyamatosan tekerjük körbe.
- A raklap tetején található dobozokat megint csak legalább háromszor tekerjük körbe.
- Húzzuk felül keresztbe a fóliát az ellentétes sarkoknál, hogy rögzítsük a csomagok legfelső sorát.
- Még egyszer tekerjük körbe az egész raklapcsomag oldalfalait, és erősítsük meg. Általánosságban elmondható, hogy minél nehezebb árut rögzítünk a raklapra, annál többször érdemes körbetekerni a biztonság érdekében. Néhány plusz körbetekeréssel könnyen megelőzhetjük az értékes áru esetleges károsodását.
Nagy mennyiségű csomag készítéséhez használhatunk félautomata fóliázógépet. A zsugorfóliát használhatjuk kézi fóliázógéppel is. A nehéz csomagokat erősítsük meg pántoló szalaggal.
A zökkenőmentes csomagoláshoz biztosítani kell a raktári dolgozók számára a jó ergonómiát – megfelelő szerszámokat és helyes testtartást biztosító felszereléseket. Ezt szolgálják a munkát megkönnyítő kézi, félautomata és automatikus csomagoló asztalok.
A csomagoló asztalok megkönnyítik a munkát, megelőzik a rossz testtartást, a sérüléseket és a hátfájás kialakulását. Papírcsévélőből létezik mobil, függőleges és vízszintes kivitelű. Ügyfeleink igényeinek megfelelően. Az öntapadós irattartó tasak tokként szolgál a címzéshez vagy a számlához.
TIPP: Ha nem tudott választani webáruházunk kínálatából, szívesen készítünk Önnek személyre szabott ajánlatot csomagolási eszközökre. Hívja értékesítési képviselőnket vagy ügyfélszolgálatunkat, és együtt megtaláljuk az Ön és kollégái számára ideális felszerelést.