
Mielőtt megkezdjük az áru rakodását, gondoljuk át, hogyan tudjuk biztonságosan rögzíteni a rakományt. Elsősorban a megfelelő közlekedési eszköz kiválasztása és a terep hozzávetőleges ismerete szükséges, amerre menni fogunk (autópályán másképp viselkedik az autó, mint erdei úton). Fontosak továbbá a rakomány pontos paraméterei. Ha nem tudjuk, mit viszünk, mekkora a tömege és a mérete, akkor rossz kikötési és rögzítési módot választhatunk. Márpedig a szállítás során biztosnak kell lennünk abban, hogy a felpakolt áru nem fog meglazulni vagy kiszóródni.
Az előkészületekbe vonjuk be azokat a kollégákat, akik az áru fel- és lerakodásáról gondoskodnak.
Hogyan kezeljük a különböző árufajtákat?
1. Ömlesztett anyagok
Az olyan árut, mint az érc, szén vagy homok egyenletesen helyezzük el a teljes raktérben. Ha fennáll annak a veszélye, hogy az anyagot lefújja a szél, takarjuk le ponyvával.
2. Lédig áru (csomagolás nélküli)
A rendezetlen, csomagolás nélküli árut, például a törmeléket, papírhulladékot vagy faforgácsot szintén a rakodótér teljes területén kell eloszlatni. A rakomány nem lehet magasabban, mint az autó oldalfala.
Az olyan nehéz áru tetejétől, amely leeshet és veszélyeztetheti a közlekedésbiztonságot (kő, fémhulladék, 15 mm-nél vastagabb deszkák), legalább 10 cm-t szabadon kell hagyni az autó oldalfalának tetejéig.
3. Szilárd áru
Az általában csomagolással védett árukat egyenként vagy csoportosan rögzítjük szállításkor. Ha törékeny árut szállítunk, járjunk el még óvatosabban és kövessük a gyártó tárolási előírásait.
Az ütődések és a spontán mozgás elkerülése érdekében rakjuk az árut térközösen. Ezt utána kitölthetjük például élére állított közönséges raklappal vagy felfújható zsákokkal.
Az áru típusától, súlyától és a tárolás módjától függően a rakományt fával és ékekkel vagy rögzítő eszközökkel kikötözve is rögzíthetjük.
A rögzítő eszközök típusai:
- láncok és acélsodronyok
- hevederek
- pántolószalagok
- acél huzalok (csak 3 tonna súly alatt, illetve a huzal átmérője legyen legalább 4 mm)
Ha az árurögzítés egyetlen módja a kötözés, akkor keresztben és hosszirányban is meg kell kötni. Mégpedig mindkét irányban legalább kétszer. Bizonyosodjunk meg arról, hogy a láncok, kötelek, hevederek és huzalok kellően meg vannak feszítve.
4. Gördülő áru
Henger alakú tárgyakat (papírtekercseket, hordókat, kábeldobokat stb.) minden lehetséges gördülési irányban biztosítunk. Erre a célra használhatók a fix falak, oldallapok, rakoncák, ékek (csak 7 tonna súlyig), talapzatok vagy rakodó konténerek.
Polipropilén pántolószalag az áruk gyors és megbízható rögzítéséhez. Ráadásul környezetbarát és újrahasznosítható. A fém ék megakadályozza, hogy a járművek vagy kerek tárgyak szabadon mozogjanak a raktérben. A rögzítő heveder 250 kg-os terhelésig használható közúti, vasúti és hajós szállítás során is. Megfelel az EN 12195-2 szabványnak.
5. Rönkszállítás
Ha kötegelt vagy huzallal összekötött fát szállítunk, felrakodás előtt ellenőrizzük, hogy a kötegelőanyag nem sérült-e. Vigyázat – sem az acélhuzal, sem a műanyagszalag nem jelent önmagában megfelelő védelmet. Mindig rögzítsük a rakományt a járműhöz a fenti rögzítési módok segítségével.
Rönköket és fűrészárut tanácsos láncokkal vagy feszítő hevederekkel összekötni (lehetőleg önfeszítőssel). A rönköket hosszirányban vagy keresztirányban rakjuk fel. A hosszirányú szállítás biztonságosabb, mert nem áll fenn gurulásveszély. A többi rakományhoz hasonlóan ezeket is egyenletesen, kiegyensúlyozva kell elosztani. A külső rönköket legalább két-két pár függőleges támasztékkal rögzítsük. A rönkök vége legalább 300 mm-rel nyúljon túl az oldaloszlopokon. Ha az erdőben rakodták fel a fát, az erdei út elhagyása után érdemes megállni és ellenőrizni, hogy nem mozdult-e el a rakomány.
6. Gépek szállítása
Darut, emelőállványt, hidraulikus emelőt, úthengert, targoncát vagy egyéb kerekes vagy lánctalpas munkagépet csak arra alkalmas járművel szállítsunk. A gyártók általában tájékoztatást nyújtanak a munkagépek szállítás alatti rögzítéséről – ne habozzunk kapcsolatba lépni a kereskedővel, ha kérdésünk van.
A gépet a rakodófelületen láncokkal vagy hevederekkel rögzíthetjük a (gyártók által közvetlenül a gépen megjelölt) rögzítési pontokon. A gépet úgy rögzítjük, hogy megakadályozzuk az előre-hátra és az oldalirányú mozgását. Bár a gépet mindig behúzott rögzítőfékkel rögzítjük, ahol a kerekeket ékekkel stabilizáljuk. Ne becsüljük alá a fékek szerepét.
Mielőtt elkezdünk felrakodni
Bármilyen árut szállítsunk, ne feledjük a legfontosabb szabályokat:
- Sose lépjük túl a járművünk legnagyobb megengedett össztömegét (és számoljunk azzal, hogy a rögzítőláncnak is van súlya).
- A legmagasabb dolgokat tegyük annyira előre, amennyire csak lehetséges.
- Egyenletesen osszuk el a súlyt.
- A raktérben lévő tárgyak nem korlátozhatják és nem veszélyeztethetik a járművezetőt, és nem akadályozhatják a kilátást.
- A rögzítőláncokon és -köteleken nem lehetnek csomók.
A rakomány indulás előtti dokumentálása bizonyítékul szolgálhat kárigény esetén, ha fennáll a rakomány sérülésének kockázata.
Ha teherszállításhoz, rakodáshoz vagy árumozgatáshoz szükséges felszerelésre van szüksége, keresse bizalommal ügyfélszolgálatunkat vagy értékesítési képviselőinket.