Teherszállítás: hogyan rögzítsük az árut biztonságosan?

A szabályok be nem tartása veszélyeztetheti a járművezetőt és a többi autóst is. Cikkünkből kiderül, hogyan kell rögzíteni különböző típusú rakományokat – a homoktól a kis markolóig.

Mielőtt megkezdjük az áru rakodását, gondoljuk át, hogyan tudjuk biztonságosan rögzíteni a rakományt. Elsősorban a megfelelő közlekedési eszköz kiválasztása és a terep hozzávetőleges ismerete szükséges, amerre menni fogunk (autópályán másképp viselkedik az autó, mint erdei úton). Fontosak továbbá a rakomány pontos paraméterei. Ha nem tudjuk, mit viszünk, mekkora a tömege és a mérete, akkor rossz kikötési és rögzítési módot választhatunk. Márpedig a szállítás során biztosnak kell lennünk abban, hogy a felpakolt áru nem fog meglazulni vagy kiszóródni.

Az előkészületekbe vonjuk be azokat a kollégákat, akik az áru fel- és lerakodásáról gondoskodnak.

Hogyan kezeljük a különböző árufajtákat?

1. Ömlesztett anyagok

Az olyan árut, mint az érc, szén vagy homok egyenletesen helyezzük el a teljes raktérben. Ha fennáll annak a veszélye, hogy az anyagot lefújja a szél, takarjuk le ponyvával.

2. Lédig áru (csomagolás nélküli)

A rendezetlen, csomagolás nélküli árut, például a törmeléket, papírhulladékot vagy faforgácsot szintén a rakodótér teljes területén kell eloszlatni. A rakomány nem lehet magasabban, mint az autó oldalfala.

Az olyan nehéz áru tetejétől, amely leeshet és veszélyeztetheti a közlekedésbiztonságot (kő, fémhulladék, 15 mm-nél vastagabb deszkák), legalább 10 cm-t szabadon kell hagyni az autó oldalfalának tetejéig.

3. Szilárd áru

Az általában csomagolással védett árukat egyenként vagy csoportosan rögzítjük szállításkor. Ha törékeny árut szállítunk, járjunk el még óvatosabban és kövessük a gyártó tárolási előírásait.

Az ütődések és a spontán mozgás elkerülése érdekében rakjuk az árut térközösen. Ezt utána kitölthetjük például élére állított közönséges raklappal vagy felfújható zsákokkal.

Az áru típusától, súlyától és a tárolás módjától függően a rakományt fával és ékekkel vagy rögzítő eszközökkel kikötözve is rögzíthetjük.

A rögzítő eszközök típusai:

  • láncok és acélsodronyok
  • hevederek
  • pántolószalagok
  • acél huzalok (csak 3 tonna súly alatt, illetve a huzal átmérője legyen legalább 4 mm)

Ha az árurögzítés egyetlen módja a kötözés, akkor keresztben és hosszirányban is meg kell kötni. Mégpedig mindkét irányban legalább kétszer. Bizonyosodjunk meg arról, hogy a láncok, kötelek, hevederek és huzalok kellően meg vannak feszítve.

4. Gördülő áru

Henger alakú tárgyakat (papírtekercseket, hordókat, kábeldobokat stb.) minden lehetséges gördülési irányban biztosítunk. Erre a célra használhatók a fix falak, oldallapok, rakoncák, ékek (csak 7 tonna súlyig), talapzatok vagy rakodó konténerek.

5. Rönkszállítás

Ha kötegelt vagy huzallal összekötött fát szállítunk, felrakodás előtt ellenőrizzük, hogy a kötegelőanyag nem sérült-e. Vigyázat – sem az acélhuzal, sem a műanyagszalag nem jelent önmagában megfelelő védelmet. Mindig rögzítsük a rakományt a járműhöz a fenti rögzítési módok segítségével.

Rönköket és fűrészárut tanácsos láncokkal vagy feszítő hevederekkel összekötni (lehetőleg önfeszítőssel). A rönköket hosszirányban vagy keresztirányban rakjuk fel. A hosszirányú szállítás biztonságosabb, mert nem áll fenn gurulásveszély. A többi rakományhoz hasonlóan ezeket is egyenletesen, kiegyensúlyozva kell elosztani. A külső rönköket legalább két-két pár függőleges támasztékkal rögzítsük. A rönkök vége legalább 300 mm-rel nyúljon túl az oldaloszlopokon. Ha az erdőben rakodták fel a fát, az erdei út elhagyása után érdemes megállni és ellenőrizni, hogy nem mozdult-e el a rakomány.

6. Gépek szállítása

Darut, emelőállványt, hidraulikus emelőt, úthengert, targoncát vagy egyéb kerekes vagy lánctalpas munkagépet csak arra alkalmas járművel szállítsunk. A gyártók általában tájékoztatást nyújtanak a munkagépek szállítás alatti rögzítéséről – ne habozzunk kapcsolatba lépni a kereskedővel, ha kérdésünk van.

A gépet a rakodófelületen láncokkal vagy hevederekkel rögzíthetjük a (gyártók által közvetlenül a gépen megjelölt) rögzítési pontokon. A gépet úgy rögzítjük, hogy megakadályozzuk az előre-hátra és az oldalirányú mozgását. Bár a gépet mindig behúzott rögzítőfékkel rögzítjük, ahol a kerekeket ékekkel stabilizáljuk. Ne becsüljük alá a fékek szerepét.

Mielőtt elkezdünk felrakodni

Bármilyen árut szállítsunk, ne feledjük a legfontosabb szabályokat:

  • Sose lépjük túl a járművünk legnagyobb megengedett össztömegét (és számoljunk azzal, hogy a rögzítőláncnak is van súlya).
  • A legmagasabb dolgokat tegyük annyira előre, amennyire csak lehetséges.
  • Egyenletesen osszuk el a súlyt.
  • A raktérben lévő tárgyak nem korlátozhatják és nem veszélyeztethetik a járművezetőt, és nem akadályozhatják a kilátást.
  • A rögzítőláncokon és -köteleken nem lehetnek csomók.

A rakomány indulás előtti dokumentálása bizonyítékul szolgálhat kárigény esetén, ha fennáll a rakomány sérülésének kockázata.

Ha teherszállításhoz, rakodáshoz vagy árumozgatáshoz szükséges felszerelésre van szüksége, keresse bizalommal ügyfélszolgálatunkat vagy értékesítési képviselőinket.


További cikkek az Ön számára