.

Hogyan lehet elérni a „nettó zéró kibocsátású” beszerzési stratégiát?

Az éghajlatváltozás és a globális felmelegedés elleni harcban számos cég vállalja, hogy csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását, illetve törekednek a nettó zéró kibocsátás elérésére. A kibocsátáscsökkentési célok elérésében a beszerzési osztályoknak is fontos szerepe van.

Mit jelent a „nettó zéró kibocsátás”?

A nettó zéró kibocsátás elve magába foglalja az emberi tevékenység által előidézett üvegházhatású gázok kibocsátásának lehetőség szerinti minimalizálását. Ebben a szemléletben a légkörben maradó kibocsátásokat a szén-dioxid-elnyelők, például az óceánok és az erdők képesek újra elnyelni. A végső cél a kibocsátás drasztikus csökkentése, hogy egyensúlyba kerüljön a légkörbe kerülő és a Föld által elnyelni képes szén-dioxid mennyisége.

Tudta, hogy az energiaszektor felelős a jelenlegi üvegházhatású gázok kibocsátásának csaknem háromnegyedéért? A megújuló és/vagy alacsony szén-dioxid-kibocsátású energiára való átállás továbbra is kulcsfontosságú a nettó zéró kibocsátású stratégia szempontjából. Ezen túlmenően sok klímatudományi szakértő egyetért abban, hogy a globális megújulóenergia-kapacitást (nap- és szélenergia, víz- és geotermikus energia) 2030-ra háromszorosára kell növelni a fosszilis tüzelőanyagok (például olaj és gáz) helyettesítéséhez.

A párizsi megállapodás kulcsfontosságú célként tűzte ki a globális hőmérséklet-emelkedés és a klímaváltozás elleni küzdelmet. A globális felmelegedést jóval 2 °C (ideális esetben 1,5 °C) alá kell szorítani az iparosodás előtti szinthez képest. Ennek eredményeként sok ország kötelezettséget vállalt arra, hogy 2030-ig 55%-kal csökkenti a globális kibocsátást, mielőtt 2050-re elérné a nettó zéró kibocsátási célt.

A nettó zéró kibocsátás célkitűzés túlmutat a szén-dioxid-semlegességen, mivel magában foglalja az üvegházhatású gázok összes kibocsátását és a tiszta energia bevezetését. A szén-dioxidon kívül ide tartozik még a metán, a dinitrogén-oxid, a fluorozott szénhidrogének, a vízgőz stb.

Az energiahatékonyság felé való átmenet teljes átalakulást igényel a termelésben, a fogyasztásban és az utazásban. Az e megközelítés mellett elkötelezett vállalatok számára fontos elemezni, hogy az ellátási lánc egyes láncszemei ​​hogyan járulnak hozzá az üvegházhatást okozó gázok közvetlen és közvetett kibocsátásához. Azonosítani kell a forrásokat és fel kell mérni azok hatását, hogy megcélozzák azokat a területeket, ahol változásra van szükség a klímapolitika keretein belül.

A három kibocsátási hatókör jelentősége a nettó zéró kibocsátású stratégiában

Ahhoz, hogy csatlakozzanak ehhez a nemzetközi klímavédelmi mozgalomhoz, elengedhetetlen, hogy a vállalatok törekedjenek nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátásuk csökkentésére, amelyek módszertanilag három kategóriába sorolhatók: 1., 2. és 3. hatókör.

1. hatókör: közvetlen hatás

Az 1. hatókör a vállalat tulajdonában lévő és/vagy ellenőrzése alatt álló forrásokból származó közvetlen üvegházhatású gázkibocsátásra vonatkozik. Ez a termeléshez (berendezések és helyhez kötött és/vagy mobil berendezések) felhasznált energiából, valamint a járműflottákból származó kibocsátásra vonatkozik.

2. hatókör: közvetett kibocsátások

A 2. hatókör alá tartozik az energiához kapcsolódó közvetett üvegházhatású gázkibocsátás. Ez magában foglalja a vállalat tevékenységeinek támogatására vásárolt és/vagy importált villamosenergia-, hő-, gőz- vagy hűtéstermelést.

3. hatókör: egyéb közvetett kibocsátások

A 3. hatókör minden egyéb közvetett üvegházhatású gázkibocsátásra vonatkozik. Ezek a kibocsátások a vállalat tevékenységéből származnak, de külső forrásból származnak. Valójában a teljes upstream és downstream ellátási láncra vonatkoznak, a nyersanyagok beszerzésétől a hulladékkezelésig. Ez a fajta kibocsátás általában a vállalat teljes kibocsátásának 80-90%-át teszi ki. Bár ezt a hatókört különösen nehéz ellenőrizni, továbbra is elengedhetetlen egy hatékony nettó zéró kibocsátású stratégia szempontjából.

A beszerzési osztályok szerepe a nettó zéró kibocsátás elérésében

Egy hiteles és hatékony nettó zéró kibocsátású stratégiának le kell fednie a teljes értékláncot, különös tekintettel az összetett és bonyolult 3. hatókörre.

Mára a legtöbb vállalat elkezdte elemezni és csökkenteni az 1. és 2. hatókör alá tartozó kibocsátásokat. Természetesen erőfeszítéseiket azokra a területekre összpontosították, amelyek felett közvetlenebb ellenőrzésük van. A 3. hatókör kibocsátása azonban a legnagyobb arányt képviseli. Minden egyes vállalat saját ráhatásán múlik, hogy az értékláncon belüli befolyását a globális gazdaság szén-dioxid-mentesítésére használja fel.

Mivel a beszerzési osztály kezeli a vállalat külső erőforrásait, kulcsszerepet játszik a beszállítóinál a 3. hatókörű kibocsátások csökkentésében. A beszerzők feladata, hogy bevonják-e partnereiket, akik nélkülözhetetlenek vállalatuk nettó zéró kibocsátású stratégiájának sikeres megvalósításához. A Science-Based Targets (SBTi) kezdeményezés jelentése szerint egy beszállító 68%-kal nagyobb valószínűséggel kötelezi el magát e megközelítés mellett, ha két vállalat kéri, és 76%-kal nagyobb valószínűséggel, ha három vállalat kéri. Ideje elindítani a mozgalmat…

Nettó zéró kibocsátású beszerzési stratégia

A nettó zéró kibocsátású beszerzési stratégia három kulcsfontosságú, egymástól függő elvre épül.

Fenntarthatósági kritériumok beépítése a beszerzési folyamatokba

A fenntarthatósági kritériumok beszerzési folyamataiba való integrálásával a vállalatok arra ösztönzik beszállítóikat, hogy alkalmazzanak környezetbarátabb gyakorlatokat, és törekedjenek a szén-dioxid-semlegességre. Például olyan záradékokat foglalhatnak a szerződéseikbe, amelyek elősegítik a kibocsátás csökkentését a teljes ellátási láncban.

Az ellátási lánc környezeti lábnyomának mérése

Alapvető fontosságú a vállalatok által megvásárolt termékek és szolgáltatások környezeti lábnyomának, különösen az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérése, mind közvetlenül, mind közvetve. A kibocsátási forrásokra és mennyiségekre vonatkozó megbízható adatok lehetővé teszik számukra, hogy hatékonyan megcélozzák a nettó zéró kibocsátású beszerzési stratégiájukat, nyomon kövessék és értékeljék az e területen elért előrehaladást.

Az innováció és a fenntartható fejlődés elősegítése

A vállalatoknak ösztönözniük kell az innovációt beszállítóik körében is, akik a jövő termékeit és szolgáltatásait tervezik. A fenntarthatóságra összpontosító stratégiai partnerségek megnyitják az utat a környezet és a vállalkozások számára előnyös innovatív megoldások előtt.

A nettó zéró kibocsátású beszerzési stratégia biztosíthatja a fenntartható jövőt és az éghajlatváltozással szembeni ellenálló-képességet. A kibocsátás csökkentésével az ellátási lánc minden szintjén a vállalatok nemcsak korlátozhatják és csökkenthetik a bolygóra gyakorolt hatásukat, hanem ösztönözhetik az innovációt és megerősíthetik piaci pozíciójukat felelős szereplőként


További cikkek az Ön számára