
A cégek keresik a megoldásokat arra vonatkozóan, hogyan lehetnek a munkavállalók produktívabbak, miközben javítják a munkaminőséget is. Ennek egyik módja, ha optimalizálja a műhelyben található tárolási felületeket és a munkaállomásokat.
1. Költségvetés és minőség egyensúlyban tartása
A műhely elrendezésének optimalizálásakor az első fázis a meglévő berendezések értékelésével kezdődik. Felmérjük, mit kell javítani vagy cserélni, illetve mivel kell bővíteni a jelenlegi műhelybútorok és szerszámok állományát. A cél egy funkcionális, kényelmes és tartós eredmény elérése. Azt is ismernie kell, hogy mekkora költségvetés áll rendelkezésre a folyamathoz.
A termékminőség tekintetében számos paramétert kell megvizsgálni:
- Az anyagok (fa, rétegelt lemez, fém, műanyag) tartóssága a műhelykörnyezetben
- Az olyan elemek szilárdsága és terhelhetősége, mint a polcok vagy a fiókok, amelyeknek igazodniuk kell a tárolási igényekhez
- A bevonat ellenállósága (pl. olaj-, sav- és lúgállóság, karcolásoknak és egyéb fizikai behatásoknak való ellenállás)
- Minőségi tanúsítványok megléte, szabványoknak való megfelelés
- Garanciaidő
- Pót- és cserealkatrészek biztosítása
- Felhasználói vélemények
- A márka hitelessége és a termék élettartama
A műhelyberendezés tekintsük egy önálló projektnek, amelynek illeszkednie kell egy meghatározott költségvetéshez. Egyre több cég kínál a B2B piacon sajátmárkás termékeket, amelyek megbízható alternatívát jelentenek a minőség és a korrekt árképzés ötvözésére. Ez igaz a Manutan EXPERT márkára is, amely széles választékban kínál professzionális eszközöket és bútorokat. A márka termékeit szakértők választják ki és tesztelik, akár 10 év garanciát is vállalnak rájuk, és az áruk is kedvező. Különös figyelmet fordítanak az alkatrészek elérhetőségére is a javíthatóság elősegítése érdekében.
2. A munkakörnyezet figyelembevétele
Mivel a műhelyben dolgozók az elsődlegesen érintettek, bölcs dolog bevonni őket a berendezésbe. Amellett, hogy tökéletesen megértik a szakmájukkal kapcsolatos igényeket, az alkalmazottak értékesnek érzik magukat, és ezáltal motiváltabbak, ha a műhely tervezési folyamata során konzultálnak velük. Az igények összegyűjtése többféleképpen is történhet (például kérdőív kitöltésével vagy a gyakorlatok megfigyelésével).
Ezután figyelembe kell venni a rendelkezésre álló teret, hogy megfeleljünk néhány elrendezési szabálynak:
- A terek felosztása tevékenységtípus szerint
- Könnyű közlekedés biztosítása mind a személyeknek, mind a gépeknek
- Vészkijáratok és egyéb ajtók, átjárók szabadon hagyása
- A térkihasználás optimalizálása, különösen függőleges tárolás (fiókos szekrények) révén
Végül, ahhoz, hogy a műhely elrendezése idővel hatékony maradjon, rugalmasnak kell lennie. Ezért ismerni kell a műhelybútorok trendjeit. Egy olyan vállalatnál, ahol a projektek gyorsan változnak, a moduláris bútorok különösen jól alkalmazhatók. A bútorok így kompatibilisek egymással, így könnyen átrendezhetők vagy bővíthetők, a kiegészítők pedig cserélhetők.
3. A műhely elrendezésének integrálása a CSR-politikába
A műhely elrendezése számos szempontból javíthatja a vállalati társadalmi felelősségvállalási (CSR) politikát. Ilyenek például:
- a munkavállalók jóléte
- biztonsága, valamint
- a fenntartható beszerzés
Először is, a műhely elrendezése hatással van a munkahelyi életminőségre azáltal, hogy a munkaállomások ergonomikusak, a munkaterületek és a tárolási megoldások átláthatóak, és a világítás megfelelő. Másodszor, mivel a munkáltató felelős a csapat biztonságáért, a műhely elrendezésének hozzá kell járulnia a balesetmegelőzéshez, különösen a megfelelő biztonsági felszerelések elérhetővé tételével. Harmadszor, a professzionális bútorok és tárolók beszerzése hozzájárul a vállalati társadalmi felelősségvállaláshoz, ha ezek a berendezések fenntartható tulajdonságokkal rendelkeznek. Egy környezettudatos terméknek korlátozott környezeti és társadalmi hatása van. Pozitív, ha pl. újrahasznosított anyagokból készül, helyben gyártják, vagy rendelkezik valamilyen öko címkével. A fenntarthatóság során a termékek gyártási folyamatát és az ellátási láncát is figyelembe kell venni.
Biztosítani kell, hogy a műhelyben használt termékek (bútorok, szerszámok, egyéni védőfelszerelések stb.) ne veszélyeztessék a munkavállalók biztonságát és jólétét. Ez különösen a társadalmi felelősségvállalási szabványok betartása révén érhető el, a tanúsítványok és a szabványoknak való megfelelés pedig igazolja, hogy a termék biztonsággal használható professzionális körülmények között is (tehát nem csak háztartási, illetve barkács célra).
4. Az ergonómia prioritása
Az ergonómia a munkahely elrendezésének alapvető szempontjává vált. A műhelyben végzett munka a mozgásszervi megbetegedések (MSD-k) kialakulásának kockázatának teszi ki az alkalmazottakat. Ezeket a fizikai rendellenességeket – amelyek akár komoly megbetegedéshez is vezethetnek – számos tényező kiválthatja: ismétlődő mozgások, hosszan tartó, mozdulatlan testtartás, de akár a pszichológiai stressz is.
Íme néhány ergonomikus termék, amelyet érdemes beépíteni a műhely elrendezésekor:
- Állítható műhelyszék, amely alkalmazkodik a felhasználó testalkatához;
- Ülő-álló szék, amely lehetővé teszi a két pozíció közötti erőkifejtés nélküli váltást;
- Kerekes műhelykocsi, amely a szerszámokat kézközelben tartja;
- Állítható magasságú munkapad a munkafelület előtti kényelmes testtartás felvételéhez;
- Fáradásgátló szőnyeg, amely serkenti a vérkeringést;
- Fiókos szekrény ergonomikus fogantyúkkal, amelyek megkönnyítik a kezelést.
5. Teljesítményorientált megoldások kiépítése
A műhelyben a munka hatékonysága optimalizálható a lean menedzsment bevezetésével, különösen a megfelelő műhelybútoroknak köszönhetően. Ez a módszer magában foglalja a munkaszervezés optimalizálását a hulladék kiküszöbölésével, hogy csak a magas hozzáadott értékű műveletek maradjanak meg. A lean menedzsment a csapat által végzett feladatok megfigyeléséből fakadó folyamatos fejlesztésen alapul. A műhely elrendezése a lean menedzsment sikerének egyik kulcsa.
Vegyünk példaként egy visszatérő problémát egy famegmunkáló műhelyben, ahol sokszor nehéz megtalálni bizonyos szerszámokat. Az az idő, amit egy alkalmazott egy adott szerszám keresésével tölt, vagy az a tény, hogy esetleg meg kell szakítania egy másik csapattagot a feladatában, hogy segítséget kérjen tőle, időpocsékoláshoz vezet. Egy átlátszó ajtós műhelyszekrény vagy egy perforált panelekkel felszerelt szekrény azonban egyszerű és hatékony megoldást kínálhat a szerszámok tárolására, miközben megkönnyíti a munkavállalók dolgát is. A csapat munkája gördülékenyebbé és ezáltal hatékonyabbá válik, miközben a munkakörülmények is kellemesebbek mindenki számára.