.

4 lépés a raktár optimalizálásához

Cikkünkben négy lépést mutatunk be, amelyek segítenek optimalizálni a raktár működését.

Raktár optimalizálása 4 lépésben

A cégeknél sokszor csak akkor merül fel az optimalizálás kérdése, amikor helyhiánnyal, munkaerőhiánnyal vagy káosszal szembesülnek. Pedig egy megfelelően működő raktár, nemcsak költségtakarékos, hanem az idegeket is kíméli, hiszen a rendelések időben kerülnek kiszállításra, a beérkező új áruknak pedig mindig van szabad hely. Ha nem szeretné, hogy a raktára átláthatatlan labirintussá váljon, tervezze meg raktára működését és kövesse lépéseinket.

1. Kategorizálja a termékeket ABC-elemzéssel

Az ABC-elemzés a készletelemek fontosságuk és értékük szerinti osztályozására szolgáló módszer. A Pareto-szabályon alapul, ahol a raktár értékének 80%-át a cikkek 20%-a teszi ki. Használhatja ezt a módszert, ha sok termékkel dolgozik.

Az elemzés során a termékeket három kategóriába soroljuk:

  • A kategória: A legértékesebb áruk, amelyek az összes készlet értékének 70-80%-át teszik ki és nem foglalnak sok helyet. Szigorúbb kezelést igényelnek és mindig elérhetőnek kell lenniük (legalább minimális mennyiségben), mert nagy irántuk a kereslet.
  • B kategória: Ezekre átlagos a kereslet. Jellemzően a készlet értékének 15-25%-át teszi ki, de akár a raktárkapacitás felét is elfoglalhatja. Ügyeljen arra, hogy ne készletezzen túl sokat belőlük, mert akkor nem lesz helye az értékesebb áruknak.
  • C kategória: Olyan termékek tartoznak ebbe a kategóriába, amelyekből minimális az értékesítés, de azért hozzájárulnak a bevételekhez. Ezek a legalacsonyabb értékű (5-10%) áruk, de mivel sokfélék, ezek foglalják el a legtöbb helyet. Érdemes alacsony készleten tartani őket vagy csak rendelésre vásárolni.

Az elemzések révén megtudhatja, hogy vállalkozása mely termékekből értékesít vagy használ a legtöbbet. Az analízis segítségével meg tudja határozni a kulcsfontosságú ügyfeleket és beszállítókat, rájuk tudja szabni ajánlatát és összességében hatékonyabbá tenni a készletkezelést.

2. Alakítson ki megfelelő stratégiát az áruk tárolására

Az ideális stratégia kiválasztása nehéz feladat minden raktárvezető számára, hiszen azt több tényező is befolyásolja. A vezetőknek gondoskodniuk kell arról, hogy a raktárpolcok ne legyenek túlterhelve, és a komissiózást végző dolgozóknak ne kelljen szükségtelenül messzire gyalogolniuk az áruért. A leggyakoribb tárolási stratégiák a következők:

  • Fix pozíció: A raktárban lévő áruk fix helyen vannak. Ez a stratégia akkor megfelelő, ha viszonylag alacsony számú, stabil készlettel rendelkező árucikkekkel dolgozik. Előnye a könnyebb tájékozódás a raktárban. Előfordulhat azonban, hogy nem lesz hova elhelyeznie az árut, még akkor sem, ha máshol van hely a raktárban.
  • Véletlenszerű pozíció: A változó választékú raktárakhoz megfelelő stratégia. Ilyenkor a raktári dolgozók az éppen üresen álló polcokra helyezik az árukat. Előnye a magasabb raktárkihasználtság, de szoftveres támogatás nélkül (pl. WMS) könnyen alakulhat ki káosz.
  • Zónázás: Ez a stratégia csoportokra osztja az árukat, ahol mindig a legnagyobb forgalmúak vannak a legközelebb a komissiózó területhez, és fordítva, azok kerülnek legmesszebb, amikre csak ritkán van szükség. Ez lerövidíti a raktári dolgozók útját a rendelések feldolgozásakor és felgyorsítja munkájukat. Másrészt ezzel a stratégiával a raktár elrendezése gyakran a szezonális trendeknek megfelelően változik, ami plusz erőfeszítést jelent.

Hasonló döntéseket kell hoznia a raktárvezetőnek a készletkiszállítási stratégiával kapcsolatban is, ahol biztosítania kell a zavartalan áruáramlást. Több lehetőség közül lehet választani:

  • FIFO: Az angol First In First Out rövidítésből ered és azt jelenti, hogy a legrégebben beérkezett árut kell elsőként felhasználni. A FIFO stratégiát a romlandó árut tartalmazó raktárakban alkalmazzák, ahol a készlet folyamatosan változik.
  • FEFO: A First Expired First Out stratégiát követő raktári dolgozó a legközelebbi lejárati dátummal rendelkező árukat használják fel, függetlenül a készletezés időpontjától. Ez alkalmas például gyógyszer- vagy élelmiszeripari termékekhez.

3. Alakítson ki ellenőrzött raktározási rendszert

A Warehouse Management System (WMS) egy raktárkezelő szoftver, amely automatizálja a raktári folyamatokat és felgyorsítja a raktári dolgozók munkáját. Könnyen csatlakoztathatja ERP-hez vagy CRM-hez is.

A WMS elsősorban a következő folyamatokban nyújt segítséget:

  • Áruátvétel: A szkennelés után az árut egyezteti a rendeléssel az ERP-ben, és ellenőrzi, hogy hiánytalanul megérkezett-e. Ekkor az áru automatikusan lefoglalja a megfelelő helyet a raktárban. Javaslatot tehet arra is, hogy a terjedelmes árukat az alsó polcokra, a korlátozott eltarthatóságú árukat pedig a pénztárhoz közelebb helyezzék el.
  • Árukiadás: Árukiadáskor a raktári dolgozó a lehető leggyorsabban kivezeti az egyes tételeket a készletről. Az „okosabb” WMS rendszerek figyelembe veszik azokat az eseteket is, amikor a raktári dolgozó nem tudja teljesíteni a rendelést, mert az áru nincs raktáron. A rendszer fenntartja a hiányzó árukat későbbi kiadásra. A raktári dolgozó azonban előre elkészíti a rendelést, így időt takarít meg a rendelés teljes előkészítésében.
  • Áruk visszaküldése: A visszaküldésekhez a szoftver a szállítólevél/bizonylat elkészítésekor visszaküldési pozíciót is létrehoz, ahol a raktáros tárolni tudja a visszaküldésre váró árut. Természetesen ha mi kapunk visszárut, akkor a szoftver a visszaküldött árukkal növeli a készletet. Ugyanezen elv alapján a raktárban pozíciót lehet kialakítani a javítandó áruk számára.

A WMS implementálásakor számítsa ki a projekt megtérülését. Amellett, hogy időt és pénzt takarít meg, vegye figyelembe, hogy a szoftver segít a raktár egyszerűsítésében, valamint a munkakörülmények és az alkalmazottak elégedettségének javításában is.

4. Hozza ki a legtöbbet raktárkapacitásából

A megfelelő polcrendszer kiválasztásával megkönnyíti a raktárban dolgozók számára az áruhoz való hozzáférést, és segít csökkenteni a tárolási költségeket. A döntéskor természetesen a raktár méreteit és a belmagasságot is figyelembe kell venni. Különféle megoldásokból választhat, amelyek más-más igényt elégítenek ki:

  • Polcállványok: Könnyű és közepesen nehéz áruk tárolásához ideális. Akár csavarok nélkül is összeszerelheti őket és könnyedén csatlakoztathatja őket a meglévő polcokhoz, vagy rendezheti azokat sorokba.
  • Konzolos állványok: Hosszú és nehéz anyagok tárolására szolgál. Határolókkal vannak felszerelve, hogy megakadályozzák a tárgy elgurulását.
  • Raklapállványok: Robusztus felépítésű stabil állványok, melyeken nehéz EUR raklapokat vagy más szabványos méretű raklapokon tárolt árukat helyezhet el.
  • Dinamikus polcállványok (ferde polcokkal): Alkalmas áruk dobozos tárolására. Így mindig kéznél van az áru, amikor levesz egy tételt a polcról, mert a többi doboz előre csúszik.

A Manutan kínálatában széles választékban talál polcállványokat, amelyeket raktárakban, műhelyekben, üzletekben vagy archiváló helyiségekben is használhat. Ha partnert keres raktára optimalizáláshoz, vegye fel velünk a kapcsolatot.


Termékajánló:

További cikkek az Ön számára