Rezsicsökkentő tippek lakásirodáknak

Az egekbe szökő energiaárak nemcsak a lakosságot, hanem a vállalkozásokat is érzékenyen érintik. A rezsiköltségek drasztikus emelkedése a mikrovállalkozásokat akár veszteségessé is teheti. Cikkünkben olyan takarékossági tippeket gyűjtöttünk össze, amelyekkel racionalizálhatja energiafogyasztását.

Rezsicsökkentési tippek lakásirodákban

Amikor a cég társasházban működik 

A KSH adatai szerint Magyarországon több mint 600 ezer mikrovállalkozás működik. Ezek jelentős része tevékenységét lakásirodában (a saját otthon egy részében kialakított iroda) vagy iroda lakásban (a teljes lakás irodai célt szolgál) végzi. A köznyelvben a két kategória nem válik el egymástól, ezért mi is az elterjedtebb lakásiroda kifejezést használjuk mindkettőre. Lakásirodákat nagy számban találunk Budapesten, de a vidéki városokban is elterjedtek. Magánorvosi rendelők, ügyvédi praxisok, könyvelőirodák, mérnökirodák és számos egyéb tevékenységi kör esetén ideális megoldás, ha egy társasházban vagy lakásszövetkezeti ingatlanban van a vállalkozás székhelye és telephelye. Ugyan ritkábban, de családi házakban is szép számmal működnek vállalkozások. 

Rezsiszabályok lakásirodák esetén

A jelenlegi szabályozás értelmében a társasház akkor kaphatja lakossági áron a gázt és a villanyt, ha a lakóépületben a lakás célú helyiségek száma meghaladja a nem lakás céljára szolgáló helyiségek számát. Magyarul, ha több lakás van a társasházban, mint iroda. Ilyen esetben a közös helyiségek világítása és fűtése is olcsóbb.

Ha viszont több az iroda, akkor a lakók közös költsége jelentősen növekszik, mert a közös helyiségekre (folyosók, lépcsőházak, garázs, pince stb.)  nem érvényesíthető a kedvezményes lakossági ár.

A lakás célú és nem lakás célú helyiségekről a közös képviselőnek kellett nyilatkoznia augusztus 15-ig. A szolgáltató ezen nyilatkozat figyelembe vételével állítja ki a fogyasztási helyek számláját. Jó hír, hogy a mikrovállalkozások év végéig lakossági árra jogosultak.

Ugyanakkor nem lehet tudni, hogy ez az engedmény, illetve a most életben lévő kedvezményes energiaár meddig marad érvényben, hiszen az egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról szóló 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet alapján az árakat 2022. december 30-án felül kell vizsgálni, majd ezt követően minden negyedév végén megismételni azt. Kicsi az esély arra, hogy a felülvizsgálat árcsökkenéssel járna, ezért célszerű minden egyes elektromos berendezésnél megvizsgálni, hogy tudjuk-e csökkenteni a felhasznált energia mennyiségét 

  • akár úgy, hogy a használatát racionalizáljuk (kis odafigyeléssel sok készülék fogyasztása csökkenthető), 
  • akár úgy, hogy kicseréljük egy modernebb, energiatakarékosabb modellre (a beruházás magas energiaárak mellett hamar megtérülhet).

Sok kicsi sokra megy: így spórolhat az energiával az irodában

1. Konyha, étkező

Ahogy az otthonokban, úgy a lakásirodákban is felszerelt konyhákat találunk, ahol több  “nagyfogyasztó” háztartási gép is előfordulhat. Az egyik ilyen a hűtőszekrény, amelyből egy átlagos modell napi 2 kWh energiát fogyaszt.  Érdemes átgondolni, hogy illeszkedik-e a készülék mérete az irodában dolgozók létszámához? Sok lakásirodába építenek be kombi hűtőszekrényt. Ez családi körülmények között szinte maximális kihasználtsággal üzemel, egy 3-5 fős irodában azonban lehet, hogy az 50%-os töltöttséget sem éri el. A kihasználatlanság még drasztikusabb lehet a fagasztó rekeszeiben. Az ürességtől tátongó hűtőszekrény egyértelműen energiapazarlás.

Ha megfelelő a hűtő mérete, akkor érdemes ellenőrizni a belső hőmérséklet szabályozók. Típustól függ, hogy ez pontos hőmérséklet vagy fokozat beállítást jelent. Érdemes megfogadni az MVM tanácsát, akik azt javasolják, hogy a hűtőtérben +7 °C, a fagyasztó térben pedig -18 °C legyen.

Jó tudni!

Ha a hűtőt +7 helyett +5 °C-ra állítjuk, 15%-kal növekszik a készülék fogyasztása, ami számottevőnek mondható. 

A hűtőszekrény rendszeres tisztításával, leolvasztásával és a tömítések karbantartásával is csökkenthetjük a készülék fogyasztását. Emellett fontos az elhelyezése is: ha van rá lehetőség, a lakásirodában kerüljön olyan helyre, ahol nem tűzi a nap, nincs mellette fűtőtest és más hőt sugárzó berendezés sem (pl. konyhai kisgépek).

Ha elektromos kávéfőzőt használunk, a gyártó ajánlása szerinti rendszerességgel végezzük el a vízkőtelenítését. A készülék belsején lerakódó vízkő nemcsak a kávé minőségét rontja, hanem a gép hatékonyságát is, ami miatt több áramot fogyaszt. 

Elektromos vízforralót szinte minden irodában használnak, ami egészen addig energiatakarékos megoldás, amíg azt helyesen használjuk. Mert tény ugyan, hogy a vízforraló sokkal hatékonyabban melegít, mint például egy tűzhely vagy főzőlap, csakhogy sokan hajlamosak több vizet forralni, mint amire valójában szükségük van. Ismerős a helyzet, amikor 2-3 kolléga teázni megy és egy teljes kancsónyi vizet forral? Egy átlagos 1,7 literes vízforraló esetén 3 csésze teához ennek csak kb. felét fogják felhasználni.

Legyünk energiatudatosak! A felmérések szerint ha mindenki csak annyi vizet forralna fel, amit valóban el is használ, egy kisebb város éves energiaszükségletét spórolhatnánk meg.

A vízforralónál tehát érdemes a szokásainkon változtatni és csak a pontosan kimért vízmennyiséget felhasználni. Így nemcsak az áramszámlán spórolhatunk, hanem takarékoskodhatunk az egyre szűkösebb erőforrásként rendelkezésünkre álló édesvíz-készlettel is, aminek minden cseppje kincs.

Tipp!

Ha a kollégák szívesen fogyasztanak fehér-, zöld- vagy herbateákat, akkor érdemes olyan vízforraló modellt választani, amely hőmérséklet szabályzóval van ellátva. Ezekhez a teákhoz ugyanis nem szükséges forrásban lévő víz. A zöld tea 65-70 °C-on, a fehér tea és a legtöbb gyógytea pedig 80 °C-on lesz ideális.

A vízforralót is érdemes karbantartani, mert a vízkő nagy ellensége a teának, a többletenergia miatt pedig a céges pénztárcánkat is súlyos forintokkal apaszthatja. Jó tudni, hogy létezik olyan professzionális vízkőoldó, amely a kávéfőzőhöz, a vízforralóhoz, a mosogatógéphez és csapokhoz egyaránt használható. A régi, rossz energiahatékonysággal működő vízforralókat érdemes lecserélni.

Az ebéd melegítéséhez használt mikrohullámú sütőket is érdemes megvizsgálni. Általában a készülék hátlapján vagy alján találjuk azt a matricát, amely tájékoztatást nyújt a készülék fogyasztásáról. Érdemes kiszámolni azt is, hogy napi hány órát van a készülék stand by üzemmódban és az forintosítva mekkora energiafelhasználással jár. Egy lakásirodában jellemzően csak az ebéd melegítéséhez használják a mikrót, ami napi pár perces üzemidőt jelent és több mint 23 órás készenléti, azaz stand by módot. A sok kicsi sokra megy elve alapján ilyen esetben érdemes olyan készüléket választani, ami nem tartalmaz beépített digitális órát és kijelzőt, mert bármilyen csekélynek is tűnik az energiaigénye, végső soron elpazarolt energia. 

Azt pedig már mondani sem kell, hogy a régi, energiazabáló készülékeket célszerű újra cserélni már csak azért is, mert a családias légkör ellenére a lakásirodákban is kötelező betartani a munkavédelmi előírásokat, azaz csak biztonságos, egészséget nem veszélyeztető, az érintésvédelmi szabályoknak maximálisan megfelelő készülékek helyezhetők üzembe.

Számos lakásiroda konyhája rendelkezik mosogatógéppel, amely nemcsak higiénikus, hanem energiatudatos megoldás is, ugyanis kevesebb vízzel és kevesebb energiával lehetnek tiszták a kollégák által használt edények. Fontos azonban, hogy a gyártó által megadott víz- és energiaszükséglet csak akkor jelent valós megtakarítást a kézzel való mosogatáshoz képest, ha a mosogatógép teljes töltettel működik. A megfelelő méret tehát itt is fontos. Ha csak hárman dolgozunk a lakásirodában, felesleges 12 terítékes mosogatógépet választanunk.

Irodai környezetben túlzottan szennyezett edények nem igazán fordulnak elő, ezért sok energiát takaríthatunk meg (mind áram, mind víz tekintetében), ha a készülék “eco” programját használjuk. Ha vízkőoldót is tartalmazó mosogatógép tablettát választunk, akkor a karbantartás is egyszerűbb és biztosak lehetünk benne, hogy a lerakódások miatt nem növekszik az áramfogyasztásunk.

2. Mosdó

A lakásirodák mosdójában vagy fürdőszobájában általában nem találkozunk nagy fogyasztókkal, hiszen azokat irodai célra másképp használjuk, mint családi körülmények között. Nincs pl. hajszárító, elektromos borotva, de sok esetben mosógép sem. Néhány alapvető ellenőrzést mégis célszerű elvégezni. Nézzük meg, hogy a lámpákban energiatakarékos LED izzók vannak-e? Ha nem, érdemes őket cserélni, már csak azért is, mert a led fényforrások nem érzékenyek a gyakori le- és felkapcsolásra, illetve azonnal teljes fényerőn világítanak. A rendkívül alacsony fogyasztásuk pedig közismert.

Ha a kézmosáshoz használt melegvizet villanybojler biztosítja, érdemes a hőmérsékletet megfelelően beállítani. Na de honnan tudhatjuk, hogy mi a megfelelő? Ehhez az E-ON a következőket javasolja:

“Energiafelhasználási szempontból nem indokolt a vizet a felhasználásnál igényelt hőmérséklet fölé melegíteni. Ahhoz ugyanis értelemszerűen jóval több energia kell, hogy ugyanazt a vízmennyiséget magasabb hőfokon tartsuk. Kézmosáshoz 35 fok, zuhanyozáshoz, kádban fürdéshez 38 fok bőven elegendő.”

Akár bojler, akár gázcirkó biztosítja a melegvizet, a rendszeres karbantartással jelentősen csökkenthetjük a felhasznált energia mennyiségét. Ehhez mindenképp javasolt szakember segítségét kérni.

Ha a lakásirodában ügyfeleket is fogadunk (pl. orvosi rendelő), akkor a mosdóban higiéniai megfontolásból célszerű kézszárító berendezést elhelyezni a textil törölközők vagy papírtörlők helyett. Ezek rendkívül hatékonyan működnek, egyes modellek pedig érintésmentesen használhatók. 

Ezekkel a készülékekkel óhatatlanul növekszik az áramfogyasztás, de ha komplexebben vizsgáljuk a dolgot, akkor be kell látni, hogy így csökkenteni tudjuk a fertőzések kockázatát, kevesebb hulladékot termelünk, aminek elszállítása szintén pénzbe kerül (pl. papír kéztörlő), vagy kiválthatjuk a törölközők mosásásának, fertőtlenítésének és vasalásának energiaigényét.

3. IT eszközök

A lakásirodák jelentős részében számítógépes munkavégzés történik. Az IT eszközök esetén különösen ügyelni kell a “jó szokások” kialakítására, mert 5-6 fős irodákban a stad by üzemmód is jelentős energiatöbbletet eredményezhet.

Egy tipikus hiba például, hogy sokan állandó hálózati csatlakozással használják a laptopot, ami kifejezetten káros az akkumulátorra és csökkenti annak élettartamát. Akár már 80%-os töltöttségnél húzzuk ki az elektromos csatlakozót és csak akkor töltsük újra, ha az akkumulátor 20%-ra merült. 

A 80-90% körüli töltöttség és a 20%-os lemerültség közötti használat kíméli az akkumulátort és növeli az élettartamot nemcsak a laptopok, hanem az okostelefonok esetében is.

Legyünk tudatos energiafogyasztók az irodában is!

Az éppen nem használt IT eszközöket áramtalanítsuk (pl. projektor, nyomtató), a munka végeztével pedig ne felejtsük el kikapcsolni a számítógépeket. Töltőket, használaton kívüli eszközöket ne hagyjunk bedugva, mert való igaz, hogy egy-egy eszköz stand by módban csekély áramot fogyaszt, de több fős iroda esetén ezek összadódnak, és koránt sem biztos, hogy az összértékük is elhanyagolható.

Ha az irodában szerver is üzemel, annak 7/24 órás hűtése komoly áramigényt jelent. Az ilyen szervereknek semmiképp sem a munkatérben van a helye. Érdemes egy északi tájolású, lehetőség szerint zárt helyiséget kialakítani, ahol a szervert nem éri tűző nap és nem a szobahőmérsékletre fűtött helyiségben kell működnie. A szerverszobák ajánlott hőmérséklete 20-21 °C. Ha az iroda panellakásban található, akkor bizony jócskán meghaladhatja mind a téli, mind a nyári hőmérséklet ezt a szintet. Az elkülönítés egyébként egészségvédelmi szempontból is indokolt, mert egy szerver állandó zajterhelést is jelent az ott dolgozókra nézve.

4. Lámpák és világítás

Számos kutatás bizonyította már, milyen negatív hatásai vannak a természetes fény hiányának. Akik mesterséges fényben dolgoznak, átlagosan 46 perccel kevesebbet alszanak  és alvás közben is kevésbé pihenik ki magukat. Éppen ezért a természetes fény megteremtése nemcsak a munkahelyi jóllétet fokozza, hanem az egyik leghatékonyabb módja az árammal való takarékoskodásnak is. A lakásirodában alakítsuk ki úgy a munkaállomásokat, hogy azok az ablak közelében legyenek, de úgy, hogy a képernyő ne tükröződjön, mert az szemfáradtságot okozhat. Ne üljünk az ablaknak háttal.

Természetesen elkerülhetetlen a mennyezeti lámpák használata, amit a dolgozók igényei szerint ki lehet egészíteni asztali lámpákkal is. Valamennyi fényforráshoz válasszunk LED izzókat, így a rövidebb őszi és téli napokon is jó megvilágítás mellett lehet dolgozni.

A LED előnyei

  • jelentős energiamegtakarítás érhető el velük, akár 50-80%-kal csökkentheti az áramfogyasztást a kiváltandó technológiától függően
  • nincs bemelegedési idő, azonnal a maximális fényerővel világít
  • nem melegszik, nem termel többlethőt
  • hosszú az élettartama (akár 10 év)
  • nem vibrál, így a szemet sem rontja
  • nem ég ki hirtelen, hanem fokozatosan csökken a teljesítménye

5. Hőszabályozás az irodában

Az irodaházak mellett ma már a lakásirodákban is alapfelszerelésnek tekinthető a klíma berendezés. Egy modern, hőszivattyús klímával akár a téli gázfűtés is teljesen kiváltható. A nyári hűtés esetén semmiképp ne lépjük át az egészségügyi szempontból javasolt hőmérséklet különbséget, vagyis a kinti hőhöz képest maximum 6-8 fokkal állítsuk hűvösebbre a benti hőmérsékletet. Vegyük figyelembe azt is, hogy kánikula esetén ez a szabály nem állja meg a helyét. Hőhullámok idején a 26 fok körüli irodai hőmérséklet lesz ideális. Ha a javasolthoz képest hidegebbre állítjuk a klímát, akkor amellett, hogy ártunk az egészségünknek, a villanyszámlánk is meredeken emelkedni fog és akár napok alatt átléphetjük a kedvezményes havi energiafogyasztási limitet.

Ha az irodában dolgozók érzékenyek a klímára, használhatnak ventilátort is, amely nem fúj hideg levegőt, mégis javítja a hőérzetet 

Tipp!

A klímák karbantartása többletköltséget jelent ugyan, de az elkoszolódott belső légszűrők akár 15%-kal növelhetik a villanyszámlát, vagy csökkenthetik a készülék élettertamát, így a rendszeres tisztításon nem érdemes spórolni.

A mobil klímák kevesebb karbantartás igényelnek és bőségesen elégségesek egy lakásiroda hűtéséhez.

A fűtési szezonban a szakértők szerint jó megoldás lehet az infra fűtőpanelek használata is, mert kellemes hőérzetet biztosítanak költséghatékonyan és környezetbarát módon. Ezzel csökkenthető az iroda gáz vagy távhő számlája.

Összefoglalásként azt mondhatjuk, hogy a lakásirodákban is célszerű ugyanúgy megvizsgálni az elektromos készülékeket és azok használati szokásait, ahogy azt a családi otthonunkban tennénk:

  • Az elavult technológiával, rossz energiahatékonysággal működő berendezéseket érdemes cserélni. Bizonyos készülékeknél a bérlés is jó alternatíva (pl. nyomtatók).
  • A rossz szokásokat kerüljük (pl. bekapcsolva hagyott készülék, folyamatos töltés, égve felejtett lámpa stb.).
  • Valamennyi fényforrásnál használjunk LED izzókat.
  • Az irodában is legyünk mindig energiatudatosak és erre hívjuk fel a kollégák figyelmét is.

További cikkek az Ön számára