.

Mi hasznosítható újra egy irodában a felelős és optimalizált beszerzés érdekében?

Szinte minden bútorkategória kaphat második életet, de számos egyéb eszköz is újrahasznosítható. Lássuk, hogyan!

A növekvő környezeti és gazdasági kihívások miatt a vállalkozások egyre inkább felelősségteljes beszerzési gyakorlatokat alkalmaznak. Ez a megközelítés magában foglalja a teljes termékéletciklus figyelembevételét, az erőforrás-kitermeléstől a hulladékgazdálkodásig. Ennek az útnak a kritikus aspektusa a professzionális bútorok és irodai berendezések életciklusuk végén történő kezelésének újragondolása. Ezen eszközök újrahasznosítására ma már számos hatékony megoldás létezik.

Mely professzionális bútorok hasznosíthatók újra?

Jelenleg szinte minden bútorkategória kaphat második életet. Ezek a bútorok jellemzően többféle anyagból készülnek: fa, műanyag, fém, textil, bőr… A hulladékhasznosítási szakemberek jártasak ezeknek az anyagoknak a kezelésében. Így szinte minden használt bútor újrahasznosítható:

  • Íróasztalok;
  • Irodai asztalok;
  • Székek;
  • Fotelek;
  • Szekrények;
  • Különböző tárolóegységek;
  • Recepciós- és pihenőbútorok;
  • Térelválasztó falak és akusztikai paravánok.

Annak érdekében, hogy a professzionális bútorok második életet kaphassanak, a vállalkozások ökoszervezetekhez és a beszállítókhoz is fordulhatnak. Egyre több szervezet foglalkozik azzal, hogy a felelősségteljesebb gazdaság érdekében vállalja bizonyos termékek begyűjtését és újraértékesítését. A Manutan is kiváló példa erre.

Érdemes tudni, hogy a visszavételi folyamatot nem a termék állapota határozza meg. A bútor lehet törött, lehetnek rajta kopásnyomok, például karcolások, ütések, de lehet akár kiváló állapotban is. A különbség csupán annyi, hogy az állapottól függően a bútorok más-más folyamaton esnek át. Több forgatókönyv is lehetséges: értékesítés a használt bútorok piacán, felújítás, upcycling vagy újrahasznosítás.

Használt bútor, újrafelhasználás, upcycling, újrahasznosítás: Mi a különbség?

  • Használt bútor: A jó állapotú bútorok közvetlenül a használtcikk-piacra kerülhetnek. Ez magában foglalhatja a szociális- és nonprofit szervezeteknek való adományozást is.
  • Újrafelhasználás: Állapotuktól függően a bútorok több fázison mennek keresztül, pl. javítás, tisztítás, festés, mielőtt felújított bútorként visszatérnének a piacra.
  • Upcycling: William McDonough és Michael Braungart meghatározása szerint az upcycling „a már nem használt anyagok vagy termékek visszanyerésének tevékenysége, hogy azokat kiváló minőségű vagy hasznos anyagokká, illetve termékekké alakítsák. Ezért „felfelé” újrahasznosítjuk.”1 Az upcycling általában valamilyen kreatív újraalkotási folyamatot takar. Sok cég foglalkozik pl. azzal, hogy hulladékból állítson elő divatcikkeket, ruhákat, táskákat és egyéb kiegészítőket.
  • Újrahasznosítás: Ez magában foglalja a kidobott bútorok nyersanyagainak felhasználását új tárgyak gyártásához vagy energia-visszanyerő berendezések ellátásához.

A bútorokon túl mi hasznosítható újra az irodában?

A vállalkozásokban a bútorok nem az egyetlen újrahasznosítható tárgy. Ez a munkakörnyezetet alkotó összes anyagra, berendezésre és kellékre vonatkozik. Íme három fő példa.

Elektronikus berendezések

A régi informatikai és telefonberendezések (számítógépek, okostelefonok, táblagépek, különféle kiegészítők) gyakran a vállalat raktárában, vagy ami még rosszabb, hulladéklerakókban kötnek ki.

Egy elektronikus eszköz átlagos életciklusa mindössze néhány év. Ez meglehetősen rövid, figyelembe véve ezen termékek gyártásának környezeti hatását. Ezért elengedhetetlen, hogy csatlakozzanak egy felújítási programhoz, vagy újrahasznosítsák őket a nyersanyagok kinyerése érdekében.

Azonban fontos megjegyezni, hogy „az újraértékesítésből vagy a korszerűsítésből származó potenciális energiamegtakarítás körülbelül 5-20-szor nagyobb, mint az újrahasznosításból”.2

Csomagolóanyagok

A raktárakban jelentős mennyiségű kartont, műanyag és papír csomagolóanyagokat, raklapokat használnak fel. Ezek értékes anyagok, amelyek életciklusa meghosszabbítható. A Manutannál például számos megoldást alkalmaztunk európai központunkban. Beruháztunk egy párnázó gépbe, amely a saját beszállítóinktól kapott kartondobozokból készít térkitöltő csomagolóanyagokat. Ezenkívül van kollégánk, aki teljes munkaidejében a törött raklapok javításával foglalkozik az ügyfeleknek történő újrafelhasználás érdekében. Ebben a szisztémában évente több mint 50 tonna csomagolóanyagot gyárunk, és több mint 10.000 raklapot javítunk meg vagy hasznosítunk újra.

Nyomtatópatronok

Méretük ellenére a tintapatronok jelentős környezeti hatással bírnak. Gyakran hulladéklerakókban kötnek ki, évtizedekig tart a lebomlásuk. Azonban egyre több gyűjtési és újrahasznosítási rendszer létezik ezekre a termékekre. Egyes patronok működőképes állapotba hozhatók, vagy speciális létesítményekben energetikailag hasznosíthatók.

Hogyan integrálható mindez egy felelős beszerzési stratégiába?

Az irodai bútorok és berendezések újrahasznosítása teljes mértékben illeszkedik a felelős beszerzési stratégiába. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez csak egy apró része. A vásárolt áruk élettartamának végét figyelembe véve előre kell gondolkodni a beszerzési folyamatban. Ez magában foglalja az anyagok vizsgálatát, az alkatrészek elérhetőségét, valamint a beszállítók által kínált begyűjtési és újraértékesítési szolgáltatásokat. Ezek az elemek befolyásolják a termékek életciklusának végét.

Sőt, a vállalkozások választhatnak eleve használt vagy felújított termékeket új beszerzése helyett. Csak azért, mert egy termék már nem felel meg az igényeknek, nem jelenti azt, hogy csak új beszerzése jöhet szóba. Különösen azért, mert a felújított termékek piaca, különösen az ipari bútorok és gépek esetében, jelentősen növekszik. Ezek a termékek kiváló ár-érték arányt kínálnak.

„Ha újrahasznosított termékeket vásárol, az árkülönbség 30-50%-kal olcsóbb, mint az új” – mondja Philippe Mallard, a Manutan közszféráért felelős üzletágának ügyvezető igazgatója. Ez egy biztonságos és átlátható folyamat is, amelyet szakemberek irányítanak.

További lehetőségek közé tartozik a funkcionális gazdaságosság. Ez azt jelenti, hogy a használat vagy a teljesítmény alapján fizet, ahelyett, hogy egy termék megvásárlására kerülne sor. A koncepció egy szolgáltatási logikán alapul, hatékonysági kötelezettségvállalásokkal. Van már pl. olyan cég, ahol a vállalkozások a „fogyasztott fényért” fizetnek szolgáltatási díjat ahelyett, hogy egy adott számú izzót vásárolnának. Ez elősegíti a fenntartható, bizalmon alapuló ügyfél/beszállító kapcsolatokat.

Érthető tehát, hogy a bútorok újraértékesítése vagy újrahasznosítása a globális felelős beszerzési megközelítés része. Ez azonban minden más irodai és raktári termékre vonatkozik: csomagolásra, elektronikai termékekre, tintapatronokra és sok másra. Végső soron ezen legjobb gyakorlatok alkalmazásával megvalósítja ökológiai elkötelezettségét, miközben megerősíti felelős vállalatként betöltött imázsát.


1 William McDonough and Michael Braungart, “Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things”, 2002
2 Kuehr, Ruediger & Eric Williams (eds.): Computers and the Environment: Understanding and Managing Their Impacts, Kluwer Academic Publishers, EcoEfficiency in Industry and Science Series, Dordrecht/NL, October 2003, 300 pages

További cikkek az Ön számára