.

Hatékony logisztika a raktárban

Bármennyire is közhelynek tűnik, a raktárkezelési logisztikának is megvannak a maga kihívásai. A szállítási költségek emelkedése, az infláció, a munkaerőhiány, a kiélezett verseny és a növekvő ügyféligények külön-külön is épp elég terhet jelentenek. Éppen ezért a napjainkat jellemző, együttes jelenlétük arra ösztönzi a logisztikai központokat, hogy működésüket egyre hatékonyabbá tegyék, mert csak így tudnak érdemben reagálni ezekre a kihívásokra. Cikkünkben bemutatjuk azokat az alapvető módszereket, amivel hatékonyabbá tehető a raktárkezelési logisztika. 

Bármennyire is közhelynek tűnik, a raktárkezelési logisztikának is megvannak a maga kihívásai. A szállítási költségek emelkedése, az infláció, a munkaerőhiány, a kiélezett verseny és a növekvő ügyféligények külön-külön is épp elég terhet jelentenek. Éppen ezért a napjainkat jellemző, együttes jelenlétük arra ösztönzi a logisztikai központokat, hogy működésüket egyre hatékonyabbá tegyék, mert csak így tudnak érdemben reagálni ezekre a kihívásokra. Cikkünkben bemutatjuk azokat az alapvető módszereket, amivel hatékonyabbá tehető a raktárkezelési logisztika. 

hatekony-logisztika

Digitalizáció, big data és AI a raktárkezelési logisztikában 

Ma már senki nem vonja kétségbe, hogy ahogy az élet számos más területén, úgy a logisztikában is a digitalizáció, a big data és az AI jelenti a jövőt. Illúzióink azonban ne legyenek. Ez egy lassú és költséges folyamat, így nem várható el a logisztikai központoktól, hogy egy csapásra robotok végezzék a komissiózást és mesterséges intelligencián alapuló szoftverek irányítsák az alapanyag-felhasználást és a beszerzést. De ne gondoljuk azt se, hogy ez a távoli jövőt jelenti. A legnagyobb logisztikai központok már ma is nagy fokú robotizációval működnek, a működésüket pedig a legmodernebb technológiák támogatják, beleértve az AI-t is.  

A hatékony logisztika alapja: mérjük, ami mérhető 

Sok szakember vallja, hogy pusztán azzal javulás érhető el egy területen, ha elkezdünk a számok mögé nézni és mérjük, amit csak lehet. A dolog fordítva is igaz: egészen addig nem tudjuk javítani a raktár hatékonyságát, amíg nincsenek kiinduló számaink, amihez képest fejlődni szeretnénk. Tudjuk-e például, hogy mibe kerül a cégnek, ha egy rendelési tétel hibásan kerül komissiózásra? Mennyibe kerül az áru visszaszállítása? Tudjuk-e, mely tételeknek a legnagyobb a forgási sebessége? Összhangban van-e a beszerzés gyakorisága és mennyisége a forgási sebességgel? Csak néhány példa arra, mi mindent érdemes és célszerű mérni egy raktárban, ha hatékonyabbá szeretnénk tenni a logisztikai folyamatainkat. 

Határozzunk meg KPI-okat 

Ha már vannak kiindulási adataink, meghatározzuk, hogy mely területeken szeretnénk fejlődni. Ehhez KPI-okat rendelhetünk, de maradjunk realisták: ha túl sok fókuszterületet határozunk meg, könnyen szétforgácsolódnak az energiák. A raktárkezelés hatékonyságát 3-5 KPI kitűzésével is javíthatjuk. A fejlődést rendszeresen monitorozzuk, szükség szerint pedig tűzzünk ki új célokat. 

Vonjuk be a munkavállalókat 

A KPI-ok ne csak táblázatokban jelenjenek meg. Azokat kommunikáljuk a logisztikai központ valamennyi munkavállalója felé. Ha mindenki tudja, hogy mi a közös elérendő cél, akkor sokkal nagyobb esély van arra, hogy az adott KPI sikeresen teljesíthető. Hallgassuk meg az érintettek véleményét és meglátásait is. Az a munkavállaló, aki naponta több tucatszor végez el egy munkafolyamatot (pl. komissiózás, áruátvétel), remek javaslatokat adhat arra vonatkozóan, hogyan lehetne egyszerűbbé és hatékonyabbá tenni azt. A KPI-ok felkerülhetnek egy közös falitáblára vagy eredménykijelző monitorra is, így az a mindennapok részévé válhat. 

Lean szemlélet a raktárkezelés optimalizálásához 

A lean menedzsment számos módszert tartalmaz arra vonatkozóan, hogyan lehet pazarlásmentessé és valóban hatékonnyá tenni az egyes folyamatokat. Ezek a módszerek nemcsak a termelési logisztikában, hanem a beszerzési, a raktározási és az elosztási logisztikában is használható. A spagettidiagram például egy olyan rajz, amely nemcsak a munkavállalók munkahelyi mozgását rögzíti, hanem a termékek vagy a dokumentumok útját is. A spagettidiagramból megtudhatjuk például, hogy nem okoz-e túl nagy időveszteséget a raktári polcok közötti rohangálás. Kiderülhet például, hogy a szorosan összetartozó alapanyagok egymástól távol lévő raktári polcokon vannak elhelyezve, ami miatt hosszabb útvonalat kell bejárni komissiózás közben. 

Optimális helykihasználás a raktárban 

Használjunk ki minden négyzetcentiméternyi helyet! Megfelelő polcállványok választásával – mint amilyen a dinamikus polcállvány vagy a mobil polcállvány – jobban kihasználhatjuk a rendelkezésre álló raktárkapacitást, ráadásul a komissiózás folyamata is egyszerűbbé tehető. Ha kevés a hely, gondolkodjunk vertikális bővítésben. Hosszú távon egy magasemelő targonca olcsóbb megoldást jelent, mint új raktárterületet bérelni. Ez a probléma gyakran merül fel az e-kereskedelemben érdekelt vállalkozásoknál, ahol a dinamikus növekedés és a gyors ügyfélkiszolgálás miatt egyre nagyobb raktárkapacitásokra van szükség.  

Termékek kategorizálása a logisztikában: így kerüljenek fel a raktári polcállványra 

A termékeket kategorizáljuk és soroljuk A, B és C osztályba. Az A-ba azok a termékek kerüljenek, amelyek nagy mennyiségben fogynak. A komissiózási idő drámaian csökkenthető, ha ezek a termékek a komissiózó helyhez közel kerülnek elhelyezésre. Hasonlóan látványos hatékonyságnövelést lehet elérni azzal is, ha a kapcsolódó árukat (pl. csavar és anya) egymáshoz közel helyezzük el, nem pedig véletlenszerűen. A fentebb már említett spagettidiagram az időveszteség mérésére és egyben a hatékonyság növelésére is. 

WMS rendszer bevezetése 

A felmérések szerint egy dolgozó óránként kb. 100 tételt tud komissiózni, a költségeknek pedig mintegy 60%-a a kézi komissiózásból ered, ha a logisztikában nem használnak megfelelő szoftveres és gépi támogatást. Ha egy logisztikai központban a tárolt árucikkek száma meghalad egy bizonyos szintet, akkor a kézi komissiózás egyre bonyolultabbá válik és megnő a hibázás lehetősége is. Ilyenkor jön el az automatizálás ideje, amikor be kell vezetni egy WMS, azaz raktárirányítási rendszert. 

Egy WMS rendszer 

  • a teljes ellátási láncot optimalizálja,  
  • hatékonyabbá teszi az idő, ez erőforrás és a munkaerő-ráfordítást, 
  • automatikus komissiólistát generál, 
  • támogatja az adatok digitális eszközökön való megosztását (pl. mobiltelefon, táblagép), így papírmentessé tesz bizonyos folyamatokat, 
  • növeli a pontosságot és 
  • csökkenti a hibázás lehetőségét. 

Ha egy logisztikai központ szeretné megőrizni versenyképességét, elkerülhetetlen, hogy lépéseket tegyen a hatékonyság növelése érdekében. Polcállványok, szállítószalagok és magasemelő targoncák, raklapok és raklapkocsik beszerzésével kapcsolatban keresse bizalommal a Manutan értékesítési kollégáit!