Ahogy az otthonokban, úgy a munkahelyeken is szükség van időszakosan nagytakarításra. Mire kell ügyelni a nagytakarítás megszervezésekor és milyen munkák elvégzésére kérjünk árajánlatot a takarítást végző cégtől? Cikkünkben olyan praktikus tanácsokat gyűjtöttünk össze, amit az iroda nagytakarításakor érdemes követni.
Az iroda tisztán tartása a hétköznapokban
Higiénés szempontból alapvető fontosságú, hogy a közösen használt tereknek meglegyen a napi és heti takarítási protokollja. A koronavírus járvány óta ez a protokoll egyre több cégénél írásos formában is elérhető és részletes utasításokat tartalmaz a takarítószemélyzet részére arra vonatkozóan, hogy mikor milyen feladatokat kell elvégezni. Akár takarítócég, akár munkavállalók végzik a napi, illetve heti takarítást, az iroda takarítása általában zónákra osztva történik. Ha profi takarítócéggel dolgoztatunk, akkor kérjük az ő segítségüket abban, hogy ezeket a zónákat meghatározzák. Ha saját munkavállalók végzik a takarítást, akkor az irodaház üzemeltetéséért felelős vezető segíthet abban – akár külső szakértő bevonásával –, hogy a napi és heti takarítási protokollhoz a helyiségek a megfelelő zónába legyenek sorolva.
- Az 1. zónába az alacsony kockázatú helyiségek tartoznak, mint pl. az irodák, tárgyalók, közlekedők. Itt a padlót elég hetente egyszer felmosni, a napi takarítási protokollba a szemetesek ürítése, a gyakran érintett felületek lemosása és a látható szennyeződések tisztítása tartozik.
- A 2. zónába a közepes kockázatú helyiségek tartoznak, mint pl. az étkező. Itt a padlót naponta fel kell mosni és hetente egyszer fertőtlenítő takarításra is szükség van.
- A 3. zónába a magas kockázatú helyiségek tartoznak, mint pl. a WC, a zuhanyzó és a konyha. Ezekben a helyiségekben minden nap fel kell mosni és a napi fertőtlenítés sem maradhat el.
Mit tartalmazzon az iroda nagytakarítása?
A napi és heti takarítási protokoll nem terjed ki a kárpitozott felületek mélytisztításásra, az ablakok, redőnyök, függönyök mosására, a lámpák, magas polcok portalanítására, vagy épp az irodabútorok mögötti területek pókhálózására. Ezeket a munkákat évente kétszer nagytakarítás keretében érdemes elvégezni. A legtöbb vállalkozás a nagytakarítás elvégzésével profi takarítócéget bíz meg, aminek több előnye is van:
- A nagy szakértelem és a sok éves rutin gördülékennyé és gyorssá teszi a munkát, így nem lesz fennakadás az irodai munkavégzésben.
- Profi eszközökkel és takarítógépekkel rendelkeznek, a takarításhoz professzionális tisztítószereket alkalmaznak.
- Szükség esetén alpintechnikát is tudnak alkalmazni (pl. ablakok külső mosása).
- Kérésre hidegködképzős vagy ózonos fertőtlenítést végeznek.
- A takarítócég munkatársai minden szükséges egyéni védőfelszereléssel, illetve az egészségvédelemre vonatkozó ismerettel rendelkeznek.
- A szerződésben garanciát vállalnak a munkára.
A takarítócég akkor fog tudni pontos árajánlatot adni a nagytakarításra, ha az alábbi információkat megadjuk
- az irodaház elhelyezkedése, címe
- a takarítandó helyiségek alapterülete, lehetőség szerint típusonként megadva (pl. 2 db teakonyha, 1 db üzemi étkező stb.)
- a helyiségek belmagassága
- a helyiségek bútorozottsága
- a padló típusa (pl. csempe, padlószőnyeg, parketta)
- az ablakok száma, felületének nagysága
- specialitások, ha vannak (pl. szerverszoba vagy különleges biztonsági intézkedés alá eső helyiségek)
A nagytakarítási szolgáltatás megrendelésekor az alábbiakat érdemes kérni a szolgáltatótól
- Portalanítás a mozgatható bútorok alatti és mögött.
- A bútorok teljes felületének áttörlése, fertőtlenítése.
- A csempefelületek tisztítószeres lemosása, vízkőtelenítése, fertőtlenítése.
- WC-k, zuhanyzók, konyha tisztítószeres takarítása, valamennyi felület vízkőtelenítése, fertőtlenítése.
- A parkettás felületek tisztítószeres felmosása és polírozása.
- A hulladéktárolók fertőtlenítése kívül-belül.
- Ablakok, ablakpárkányok mosása.
- Szalagfüggönyök, redőnyök, függönyök mosása.
- Ajtók lemosása, fertőtlenítése.
- Csövek, radiátorok tisztítása.
- Falak pókhálózása.
- Kárpitozott bútorok mélytisztítása.
- Padlószőnyegek mélytisztítása.
- Igény esetén kérhetjük a telefonok, számítógépek és akár a szerverszobák szakszerű takarítását is, ha erre a cég IT szabályzata lehetőséget ad.
Mikorra időzítsük az iroda nagytakarítását?
A nagytakarítás nem okozhat fennakadást a normál működésben, ezért azt érdemes hétvégére vagy üzemidőn kívülre időzíteni. Ebben a takarítócég is partner lesz, hiszen nekik is akkor megy a leggyorsabban a munka, ha üres irodában dolgozhatnak. A nagytakarítás időpontjáról feltétlenül értesítsük a munkavállalókat és kérjük meg őket, hogy a takarítás előtt zárjanak el minden bizalmas iratot, illetve segítség a nagytakarítást végző személyzet munkáját azzal, hogy lehetőség szerint üres íróasztalt hagynak maguk után.
Céges irodatakarítás árak
Jó tudni, hogy a profi takarítócégek a MATISZ, vagyis a Magyar Tisztítás-technológiai Szövetség fogja össze. Ha az ő tagjaik közül választunk takarítócéget, akkor biztosak lehetünk abban, hogy az aktuális szakmai irányelveknek megfelelő minőségű szolgáltatást kapunk. Ezen felül az oldalukon megtalálhatjuk a javasolt takarítási óradíjakat is. Ez 2024-ben nettó 3629 Ft/óra. Ez természetesen csak egy javaslat, de az árajánlatok értékeléséhez mindenképpen hasznos kiindulási adat.
A napi és heti takarítási protokollhoz, illetve a saját munkavállalók által végzett nagytakarításhoz a Manutan kínálatában minden szükséges felszerelést megtalál a takarítóeszközöktől a takarítógépeken át egészen a tisztítószerekig.