
A CSR minden szektorban előtérebe került. A cégek életében a vállalati társadalmi felelősségvállalás magában foglalja a fenntartható fejlődés elveinek integrálását mind a vállalkozó tevékenység, mind pedig az üzleti partnerekkel fenntartott kapcsolatok terén. A CSR nemcsak gazdaságilag életképes szemléletet takar, hanem a társadalomra és a környezetre is pozitív hatással van. Mivel ez a megközelítés az egész értékláncra kiterjed, a cégeknek célszerű értékelniük beszállítóikat a CSR teljesítményük alapján.
A beszállítók értékelése elengedhetetlen
Miután egy vállalat meghatározta saját CSR követelményeit, be kell vonnia partnereit ebbe a dinamikába. Ez megköveteli a beszállítók elkötelezettségét, valamint CSR teljesítményük rendszeres értékelését. Ez az együttműködő vevő-szállító megközelítés a folyamatos fejlesztési folyamat részévé válik. Szükséges egy tényszerű mérési rendszer kialakítása, amely utat nyit a megfelelő intézkedési tervek felállításához.
Ezen beszállítói értékelések elvégzéséhez többféle eszköz áll rendelkezésre:
- A kérdőívek nagy mennyiségű adat gyűjtését teszik lehetővé;
- A helyszíni auditok segítik a korábban összegyűjtött adatok vizsgálatát;
- A szabványok (például ISO 26000 és ISO 20400) nemzetközi követelményeket képviselnek;
- Az online platformok lehetővé teszik ezen folyamatok szabványosítását és összevonását.
Egy dolog biztos: ennek a megközelítésnek adatvezéreltnek kell lennie. Minden vállalat maga választja ki a leghatékonyabb értékelési folyamatot, amely megfelel az igényeinek, erőforrásainak és érettségének ezen a területen. Ez segít abban, hogy az ellátási lánc megbízható és stabil legyen, azonosítja a lehetséges kockázatokat és javítja a beszállítók általános teljesítményét.
A legfrissebb EcoVadis barométer szerint a vásárlók 69%-a figyelembe veszi az etikus üzleti gyakorlatot, valamint a társadalmi és környezetvédelmi teljesítményt az új beszállítók kiválasztásánál és a szerződések megújításánál (18 ponttal magasabb, mint két évvel ezelőtt). Ez jól mutatja a beszállítói értékelés fontosságát az elkövetkező években!
A beszállítói értékelési szempontok három fő kategóriája
A beszállítók teljesítményének értékelésekor a beszerzési osztályoknak a CSR kritériumok három kategóriájára kell támaszkodniuk. Ezek a környezeti, a társadalmi és az irányítási szempontok (ESG).
Környezeti kritériumok
Ezek a kritériumok lehetővé teszik a vállalat tevékenységeinek átfogó értékelését környezetvédelmi szempontból. Ez különböző témákat fed le:
- Irányítási és képzési rendszerek: Környezetirányítási rendszer, tanúsítványok
- Üvegházhatású gázok (GHG) kibocsátása: Jelentés az üvegházhatású gázok kibocsátásáról, stratégia a klímaváltozás elleni küzdelemre
- Energiafelhasználás: Energia audit, fogyasztás monitoring
- Légköri kibocsátás: A légköri kibocsátások rendszeres tesztelése
- Vízgazdálkodás: A vízkivételek és -felhasználások kezelése és nyomon követése
- Hulladékgazdálkodás: Szennyezés és hulladék csökkentése, veszélyes hulladékok kezelése
- Csomagolás: Csökkentési célok, a termékekhez használt csomagolások újrafelhasználása és újrahasznosítása
- Szennyezés megelőzés: Veszélyes anyagok megelőzésére és kezelésére szolgáló rendszer, a termékfejlesztés során figyelembe vett Design for Environment megközelítés
- Nyersanyagok: Vegyi anyagok leltározása, felelős gazdálkodás azonosítása
- Közlekedés: Célkitűzések és programok a negatív hatások csökkentésére
Társadalmi kritériumok
A társadalmi kritériumok célja, hogy biztonságos és tisztességes munkakörülményeket biztosítsanak minden munkavállaló számára, függetlenül az ágazattól. Ez a következőket tartalmazza:
- Munkahelyi menedzsment: A munkaügyi, egészségügyi és biztonsági normák megközelítését meghatározó politika, kockázatértékelési irányítási rendszer
- Egészség és biztonság: A zajszint és a levegő minőségének ellenőrzése, vészhelyzeti elhárítási terv
- Diszkrimináció megelőzése: Egyenlő munkáért egyenlő fizetést biztosító eljárások, munkaerő-felvételi gyakorlatok, munkavállalói juttatások
- Az egyesülési és kollektív tárgyalási szabadság: A szakszervezetekhez való csatlakozás vagy szakszervezetek alapításának szabadsága, e szakszervezetek elismerése
- Zaklatás és rossz bánásmód elleni küzdelem: Zaklatás megelőzésére vonatkozó politika, eljárások az ilyen helyzetek bizalmas bejelentésére
- Díjazás: A törvény által garantált bér, a szociális ellátások, a szabadság kiadása
- Munkaidő: A munkaidőt szabályozó törvényeknek való megfelelés, heti egy szabadnap garantálása
Irányítási kritériumok
Az irányítási kritériumok biztosítják, hogy a vállalat megfelelő szervezetet hozzon létre és a céljainak elérése érdekében hajtson végre döntéseket. Ezek a következők:
- Elszámoltathatóság: CSR és/vagy minőségpolitika jelenléte, különböző irányítási rendszerek auditálása
- Panaszok és korrekciós intézkedések: Eljárások a környezeti és társadalmi jogsértések vagy aggodalmak bejelentésére, az esetleges panaszok megoldására
- Szállítómenedzsment: Eljárás a jogi és szabályozási megfelelés biztosítására, valamint a beszállítói kockázatok felmérésére és kezelésére
- Az érintettek bevonása: A fenntarthatósági stratégiákban érintettek azonosítása, ezen eredmények közzététele
- Közzététel: Környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) politikák, programok és teljesítmény közzététele, figyelembe véve a szállítói teljesítményt a beszerzési döntésekben
Minden vállalaton belül a beszállítói értékelés elengedhetetlen feltétele a fenntartható fejlődés iránti elkötelezettségük betartásának. Történjen ez akár egy platformon, auditon vagy CSR kérdőíven keresztül, ez a folyamat a jövedelmezőség, a versenyképesség és a hosszú távú életképesség szinonimája marad az egész ökoszisztéma számára. Hosszú távon azok a szereplők hozhatnak változást, akik tiszteletben tartják a környezetvédelmi és etikai elveket, de azok is, akik előre látják a törvényeket és előírásokat, és mindenki számára felelősségteljesebb és fenntarthatóbb jövőt részesítenek előnyben.