Az erőforrások megőrzése és a globális felmelegedésnek a Párizsi Megállapodás küszöbértéke alatt tartása csak az összes gazdasági szereplő kötelezettségvállalásával és cselekvésével valósítható meg. Ebből a szempontból a társadalmi felelősségvállalás ma fontosabb, mint valaha. A fenntartható fejlődés csak egyike a sok kihívásnak. A befogadás, a sokszínűség, a mindenki számára értelmes munka, az etikus és felelősségteljes vásárlás társadalmi és környezeti kérdéssé teszik a vállalat CSR-stratégiáját.
- Mi az a CSR-megközelítés?
- Miért segít a vállalatoknak és partnereiknek, ha beépítik azt működésükbe és gazdálkodásukba?
A válaszokat megtalálja ebben a cikkben és az oldal alján letölthető tanulmányban.
Mi is az a CSR-stratégia?
A társadalmi felelősségvállalást az Európai Bizottság úgy definiálja, hogy a vállalat figyelembe veszi üzleti tevékenységéből és az érintettekkel való interakciójából eredő társadalmi és környezeti problémákat.
A 2010-ben bevezetett ISO 26000 szabvány segít a vállalatoknak CSR-stratégiájuk megvalósításában. Különösen azokkal a kihívásokkal és cselekvési módozatokkal foglalkozik, amelyeket a vállalkozások vezetésében, vállalatirányításában vagy termékeik és szolgáltatásaik kapcsán át kell venniük. 2017-ben ezt a szabványt a fenntartható beszerzésre vonatkozó ISO 20400 szabvány egészítette ki. Ezek a szabványok kulcsfontosságúak a fejlődést és a befogadást elősegítő lépések végrehajtása során. Ugyanakkor egyre gyakrabban használják őket a vállalkozások tevékenységeinek értékelésére is, amelyek már nem engedhetik meg maguknak, hogy figyelmen kívül hagyják ezeket a szempontokat.
A kapcsolódó jogszabályok megalkotásával e stratégia részévé válnak az európai kormányok is. 2014 óta egy európai irányelv előírja, hogy a több mint 500 munkavállalót foglalkoztató vállalatoknak “Nem pénzügyi teljesítményről szóló nyilatkozat”” (DPEF)” formájában jelentést kell tenniük arról, hogy mit tettek a társadalmi felelősségvállalás terén.
Egyes országok még ennél is tovább mennek. Franciaország például 2017 óta “éberségi kötelezettséget” ír elő. Ez az 5000-nél több alkalmazottat foglalkoztató francia vállalatokra, valamint a 10 000-nél több alkalmazottat foglalkoztató, Franciaország területén működő külföldi vállalatokra vonatkozik.
Miért érdemes CSR-megközelítést alkalmazni?
A társadalmi felelősségvállalásnak a vállalatirányításba és -vezetésbe történő, jogszabályok által kötelezően előírt beépítését nem büntetésként kell érteni. Éppen ellenkezőleg, annak alkalmazása kiváló módja egy befogadóbb világ létrehozásának, amely jobban tiszteli a környezetet és az erőforrásokat, anélkül, hogy elveszítené fogyasztóinak bizalmát, vagy csökkenne vonzereje a munkaerőpiacon.
Alkalmazkodás az új fogyasztói elvárásokhoz
Nem csak a vállalkozások azok, amelyek működésüket és vezetésüket a fenntartható fejlődés és az erőforrások megőrzése felé orientálják. A vásárlók is egyre inkább tudatában van ezeknek a kérdéseknek. Ráadásul az a gondolat, hogy a környezeti felelősség kizárólag az egyénekre korlátozódik, fokozatosan elveszíti megalapozottságát. Így az Oney által a fenntartható fogyasztásról készített európai tanulmány szerint a fogyasztók 90%-a elvárja a márkáktól, hogy proaktív stratégiát alkalmazzanak termékeikre vagy szolgáltatásaikra, segítve ezzel az embereket a fenntarthatóbb fogyasztásban.
Ügyfélhűség kialakítása
Ahogy az előző bekezdésben is említettük, a fogyasztási attitűdök változnak, az emberek gyakorlati lépéseket tesznek fogyasztási szokásaik megváltoztatására. Ennek megfelelően az európaiak több mint 80%-a állítja, hogy kész elköteleződni a következő kérdésekben:
- Hulladékcsökkentés
- A legújabb modellek helyett tartós elektronikai eszközök választása
- Energiaforrások (víz, villamos energia és üzemanyag) takarékos használata
- A műanyag csomagolások és a szükségtelen termékvásárlások csökkentése
- Bio-, helyi és szezonális termékek vásárlása
- Bizonyos készségek elsajátítása, például javítás, főzés, felújítás stb.
Logikus tehát azt feltételezni, hogy azok a piaci szereplők tudják megtartani vásárlóikat, akik olyan termékeket vagy szolgáltatásokat kínálnak, amelyek segítik őket a fenntartható fejlődésben és az erőforrások takarékos felhasználásában.
A vállalkozás vonzerejének növelése a munkaerőpiacon
Az álláskeresők számára egyre inkább választási szemponttá válik a vállalkozás társadalmi felelősségvállalása és a környezetvédelem iránti elkötelezettsége. Már nem csupán stabil állást keresnek jó fizetéssel és természetbeni juttatásokkal. A munkavállalók, különösen a fiatalabb generációk, keresik a szakmai életük értelmét.
Mit jelent az értelmes munka? Mindenkinek megvan a saját elképzelése arról, hogy mi ad sikerélményt a karrierjében. A tanulmányok azonban azt mutatják, hogy az 1995 után született Z generáció számára a legégetőbb probléma a klímaváltozás. Ezek a fiatalok, akik most kezdenek belépni a munkaerőpiacra, ezért a fenntartható fejlődést is kulcsfontosságú kérdésnek tartják az értelmes életre való törekvésükben.
Így az a vállalat, amely a munkaerőpiacon vonzó kíván maradni, jobban teszi, ha a munkaerő-felvétel során tájékoztatja a jelentkezőket a CSR-stratégiájáról.. A stratégiában lefektetett kötelezettségvállalásoknak gyakorlatiasnak és kézzelfoghatónak kell lenniük, annál is inkább, mert az emberek örömmel posztolnak a közösségi médiában olyan cégekről, amelyek nem tartják be az ígéreteiket.
A teljesítmény növelése
A CSR-megközelítés alkalmazása magában foglalja az intézkedések vállalati szintű végrehajtását. Ezek a lépések ugyanakkor nagyon pozitív hatással lehetnek a vállalat teljesítményére. Sőt, egy 2018-ban megjelent, a befogadásról szóló tanulmányban a Deloitte azt állapította meg, hogy a sokféle profilú munkaerőt toborzó és befogadó stratégiával rendelkező vállalatok jobban teljesítenek a többieknél.
A fentiek eredményeként:
- 2-szer nagyobb valószínűséggel érik el vagy teljesítik túl pénzügyi céljaikat
- 3-szor nagyobb valószínűséggel érnek el magas szintű teljesítményt
- 6-szor nagyobb valószínűséggel lesznek innovatívak és agilisak
- 8-szor nagyobb valószínűséggel érnek el jobb gazdasági eredményeket
Az összes érdekelt fél bevonása a fenntartható fejlődésbe
A témában meghatározó ISO 20400 nemzetközi szabvány alapján a CSR-megközelítésben a fenntartható beszerzési politika megvalósításába valamennyi érdekelt felet be kell vonni. Ez azt jelenti, hogy egy vállalat nem csak a saját szintjén változtat a dolgokon. Azáltal, hogy beszállítóit is hasonló gazdálkodási gyakorlatra ösztönzi, valóban elkötelezett termékeket vagy szolgáltatásokat tud nyújtani, amelyek hozzájárulnak a fenntartható fejlődéshez és egy jobb világ építéséhez.
Most már ismeri a sikeres CSR-stratégia fő feltételeit. Ha szeretne még többet megtudni arról, milyan kulcsfontosságú lépések szükségesek egy elkötelezettebb CSR szemlélet megvalósítása érdekében, töltse le a CSR-ről szóló tanulmányunkat!