
Minden vállalkozás számára fontos, hogy a tevékenységi körétől függetlenül felelősségteljessé tegye a munkahelyet és fenntartható teret teremtsen alkalmazottainak. Hogy segítsünk ebben a folyamatban, 5 lépésben foglaltuk össze a legjobb gyakorlatokat, amelyek között egyszerű, azonnal bevezethető intézkedéseket is talál.
1. lépés: Csökkentem a hulladékot és szabályozom az energiafogyasztásomat
Tudta, hogy az Európai Unióban évente 2,5 milliárd tonna hulladék keletkezik (vállalatok és háztartások együttesen)? Ezzel a mennyiséggel szembesülve a hulladék válogatása az ökológiai felelősségvállalás elengedhetetlen első lépése.
De konkrétan hogyan csökkenthető a hulladék egy vállalatnál?
Kezdheti azzal, hogy a telephelyén keletkező összes hulladékot jelleg szerint válogatja, és megfelelő hulladékgazdálkodási eljárásokat vezet be. Az első lépés a szelektív hulladékgyűjtők elhelyezése az irodákban, a nyitott tereken és a recepción. A tartalmuk ezután megfelelően újrahasznosítható.
A zero waste felé való továbblépéshez csökkentheti az egyszer használatos termékek mennyiségét, és előnyben részesítheti az újrafelhasználható termékeket. Például a műanyag poharakat bögrék váltják fel, a papíradagolós írótáblákat pedig a flipchartok.
Egy másik további lehetőség a körforgásos gazdaság integrálása az ellátási és termelési láncba az újrahasznosított tárgyak használatának és az olyan termékek tervezésének köszönhetően, amelyek élettartamuk végén újrafelhasználhatók.
A hulladékgazdálkodás mellett íme 4 környezetbarát intézkedés az energiafogyasztás szabályozására:
- Optimalizálja a berendezések használatát, például az ugyanazon eszközt igénylő feladatok csoportosításával;
- Kapcsolja ki a használaton kívüli eszközöket;
- Részesítse előnyben a megújuló energiákat, pl. napelemek telepítésével, ha az épület ezt lehetővé teszi;
- Használjon energiatakarékos izzókat.
Az energiafogyasztás csökkentése tehát néhány egyszerű szokás segítségével lehetséges.
2. lépés: Lépéseket teszek a karbonsemlegesség felé
A munkahelyi szénlábnyom csökkentése komoly kihívást jelent a vállalati felelősségvállalás szempontjából, ami belső és külső kezdeményezéseket is magába foglal. Az első terület az utazások során kibocsátott CO2-kibocsátással kapcsolatos. Ezek csökkentése érdekében 3 intézkedést javasolunk:
- Válasszunk helyi beszállítókat az áruk nagy távolságú szállításának elkerülése érdekében;
- Környezetbarát járművekkel szállítsunk ki termékeket;
- Módosítsuk a munkavégzés szabályait, ösztönözzük a telekocsit, illetve engedélyezzük a home office-t azokban a pozíciókban, amelyek ezt lehetővé teszik.
A közlekedés azonban nem az egyetlen ágazat, amelyet érint a szén-dioxid-kibocsátás. A digitális tevékenység önmagában a globális energiaforrások 4,2%-át teszi ki, és az üvegházhatású gázok 3,8%-át termeli1.
A hatás enyhítése érdekében a jó szokások sokat segíthetnek:
- Csökkentse az e-mailek küldését, a mellékletek mennyiségét és méretét, valamint a címzettek számát;
- Törölje a felesleges e-maileket;
- Rendszeresen rendezze az e-mailjeit;
- Korlátozza a videokonferenciákat stb.
Néhány apró lépésnek köszönhetően hozzájárulhat szénlábnyomának csökkentéséhez és a bolygó gondozásához.
3. lépés: Felelős beszállítókkal dolgozom
A munkahely fenntarthatóvá tétele egy olyan ökoszisztémát igényel, amely magában foglalja a beszállítókat és az irodai berendezéseket is. Akár nyersanyagok beszerzéséről, akár bútorok és kellékek kiválasztásáról van szó, a fenntartható vállalatokkal való együttműködés a folyamat szerves részét képezi.
Ahhoz, hogy felelősségteljes beszállítóktól szerezzünk be berendezéseket, fontos, hogy jól tájékozottak legyünk a kötelezettségvállalásaikról, és azokat a szerződésben egy fenntarthatósági charta segítségével rögzítsük. A megvitatandó pontok a következők:
- Átláthatóság;
- Környezetvédelem;
- Munkakörülmények;
- Emberi jogok;
- Felelős beszerzés.
Ebből a konszenzusból olyan kölcsönös előnyök születnek, ahol mindkét vállalat megerősíti a másik tevékenységét. A két partner együtt fejlődik egy felelős munkahely létrehozása érdekében. A közös folyamatok kidolgozásával a partnerség mindenki számára előnyös lesz.
Hasonlóképpen, a munkahelyi bútoroknak és kellékeknek is szerepük van az irodai fenntarthatóságban. Következésképpen az írószerektől a tárgyalóasztalokon át a konyhai eszközökig az ökológiai termékek előnyben részesülnek. A választáshoz 3 kérdést kell feltennie magának. Ezek a következők:
- Újrahasznosított?
- Újrahasznosítható?
- Fenntartható?
Ami a fenntarthatóságot illeti, a saját márkás termékek, mint például a Manutan Expert termékek, bölcs megoldást jelentenek a termékek minősége, fenntarthatósága (a Manutan termékek esetében akár 10 év garancia) és az előnyös ár miatt. Nézze meg amiért érdemes a Manutan márkát választani!
4. lépés: Figyelembe veszem alkalmazottaim egészségét és jóllétét
Egy fenntartható vállalat olyan vállalat, ahol mindenki biztonságban érzi magát, és ahol jó dolgozni. Ezért elengedhetetlen az alkalmazottak egészségének és jóllétének figyelembevétele. A balesetek megelőzése érdekében gondoskodjon a következőkről:
- Biztonságos és ergonomikus munkaterületek;
- A tevékenységi ágazatnak megfelelő biztonsági felszerelések.
A munkavállalók egészségére való odafigyelés a következőket is jelenti:
- A munkaidő tiszteletben tartása a szünetek, pihenőidők és éves szabadság megfelelő kihasználásával;
- Az éjszakai munkakörülmények javítása.
Ahhoz, hogy kielégítő munkahelyet teremtsen, a munkavállalóknak érezniük kell, hogy meghallgatják és értékelik őket. Ennek érdekében nincs is jobb annál, mint rendszeresen mérni elégedettségüket névtelen kérdőívek segítségével. Így szabadon beszélhetnek, és segíthetnek kiemelni a fejlesztendő pontokat.
A képzések felajánlása szintén jó módja a munkavállalók motiválásának, és lehetővé teszi számukra, hogy karrierjüket a vállalaton belül fejlesszék.
5. lépés: Figyelembe veszem a fenntartható fejlődés pilléreit, és kommunikálom a tetteimet
A fenntartható munkahely a fenntartható fejlődés 3 pillérének tiszteletben tartását is jelenti:
- Környezeti;
- Társadalmi;
- Gazdasági.
Az előző lépésekben tárgyalt pontok mindegyik szempontnak megfelelnek. A vállalatokon belüli CSR-politika bevezetése, amely magában foglalja az összes intézkedést, felelősséget és célkitűzést, formalizálja a folyamatot, és elkötelezi a vállalatot e mellett.
Ha ez létrejött, fontos, hogy egyértelműen kommunikáljunk minden alkalmazottal (célok, intézkedések, motivációk, tanácsok stb.). Valójában az eredmények csak akkor lehetnek hatékonyak, ha abban minden alkalmazott részt vesz. A bevonáshoz a kommunikációnak rendszeresnek, tömörnek, hatékonynak és figyelemfelkeltőnek kell lennie. A játékok vagy kihívások szervezése jó motivációs forrás lehet.
Annak megerősítéséhez, hogy a tettei gyümölcsözőek, mérni kell azok hatását a meghatározott célokhoz képest. Ha ezeket nem sikerül elérni, módosítani kell a stratégiát, és fejlesztési terveket kell kidolgozni.
1 https://www.oney.com/en/oneday/one-day-well-all-be-watching-our-digital-pollution/
