Ez nemcsak ökológiai szempontból fontos, hanem a fogyasztók elvárásai és a jogszabályi környezet is mind inkább a tartósságot szorgalmazza. A beszerzési osztályoknak nincs más választásuk, mint a termékek hosszú élettartamát beépíteni stratégiáikba, hogy garantálják szervezetük fenntartható növekedését.
Termék élettartama: Meghatározás
A termék élettartama a termék tartósságára és az idő múlásával való használhatóságára utal. A hosszú élettartam eléréséhez a terméknek tartósnak, hatékonynak és javíthatónak kell maradnia.
Ez a hosszú élettartam fogalma azonban a fenntartható fejlődést is tükrözi, amelyet az ENSZ Brundtland Bizottsága a következőképpen határoz meg: „olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékek azon képességét, hogy kielégítsék saját szükségleteiket”.
Ebben az értelemben a termék élettartama messze túlmutat az élettartamon, a minőségen vagy akár a hatékonyságon. Ez a megközelítés magában foglalja ezen áruk környezetre és társadalomra gyakorolt hatásának minimalizálását, figyelembe véve teljes életciklusukat: tervezésüket, de gyártásukat, felhasználásukat és élettartamuk végén az ártalmatlanításukat is.
Ebből a szempontból a környezetbarát tervezés a termék hosszú élettartamára helyezi a hangsúlyt. Ez az első lépés az alapanyag-felhasználás csökkentése és a termék átalakításához szükséges energia megtakarítása, a hozzáadott érték megőrzése mellett.
A termék élettartama három fő pilléren alapul:
- Környezeti fenntarthatóság: Az erőforrások hatékony felhasználása, az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése és a hulladék minimalizálása stb.
- Társadalmi fenntarthatóság: Az emberi jogok tiszteletben tartása, az alkalmazottak egészsége és biztonsága, etikus üzleti gyakorlat stb.
- Gazdasági fenntarthatóság: A vételi/eladási ár és a kapcsolódó költségek, más szóval a hosszú távú pénzügyi életképesség.
Mint látható, egy termék fenntarthatóságának szintje közvetlenül befolyásolja a fejlesztési folyamatát, valamint a gyártási, felhasználási és megújítási sebességét. Ez számos gazdasági és ökológiai kérdést vet fel a szervezetek számára.
Hogyan illessze be a termék élettartamát a beszerzésbe?
Ahhoz, hogy a termékek hosszú élettartamát beépítsék hosszú távú stratégiájukba, a beszerzési osztályoknak együtt kell működniük a vállalat különböző érdekelt feleivel.
Beszállítók bevonása
A labda elsősorban a beszállítóknál van. Minden vállalatnak be kell építenie a termék élettartamát a beszerzési, pályáztatási és beszállítói értékelési folyamatokba. A beszerzési osztályok feladata, hogy azonosítani tudják az ökológiai szempontból „legérettebb” beszállítókat, illetve bevonjanak ilyen cégeket az ellátási láncukba.
Ehhez meg kell határozni a termékek hosszú élettartamára vonatkozó kritériumokat, a partnerek kiválasztásához szükséges benchmarkokat (EcoVadis, ISO 26000 stb.), és rendszeres auditokat kell végezni gyakorlataik értékelésére. Ez amellett, hogy megerősíti a partnerséget a hasonló értékeket képviselő beszállítókkal, eszközöket is biztosít a vállalatok számára az átláthatóság növelésére az ellátási láncon belül.
Belső képzés és tájékoztatás
A tartós fogyasztási cikkek és szolgáltatások beszerzése megköveteli a megfelelő ismeretek és információk rendelkezésre állását. Ezért fontos a beszerzési osztályok, valamint az érdekelt felek képzése és tájékoztatása a tartósságról, amelyek beépülhetnek a döntéshozatali folyamatokba.
Ehhez a cégeknek meg kell győződniük arról, hogy olyan beszállítókkal dolgoznak együtt, akik rendelkeznek ezekkel az adatokkal, és széles körben megosztják azokat. Ez a kiválósági címke (például az európai ökocímke, az FSC vagy PEFC címkék) kihelyezésétől a termékek környezeti lábnyomának felmérésén át ugyanazon kategórián belüli összehasonlításig, illetve kidolgozott minősítési rendszer bevezetéséig terjedhet.
Végső soron ezek az eszközök megteremtik a szükséges feltételeket az összes érdekelt fél bevonásához, tartósan átalakítják a beszerzési gyakorlatokat, és előmozdítják a termékek hosszú élettartamára összpontosító kultúrát a vállalatokon belül.
A termék élettartamának fontossága
A teljesítmény és a fenntarthatóság ötvözésével a tartós fogyasztási cikkek és szolgáltatások beszerzése stratégiai előnyöket kínál a vállalatok számára.
Kockázatok csökkentése
Mindenekelőtt a termékek hosszú élettartama lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy megfeleljenek az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak. Ez segít csökkenteni a jogi, a működési, a pénzügyi és a reputációs kockázatokat.
A márka imázsának javítása
Ez a megközelítés a márka imázsát is javítja. Az a vállalat, amely figyelembe veszi a termék élettartamát, bizonyítja konkrét elkötelezettségét a fenntartható fejlődés mellett. Ez vonzó és lojalitást növelő tényező azon ügyfelek számára, akik törődnek fogyasztásuk környezetre és társadalomra gyakorolt hatásaival.
A versenyképesség fokozása
Végül, a termékek hosszú élettartama melletti elkötelezettség ösztönzi az innovációt. Ez a lendület lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy:
- megkülönböztessék magukat a piacon,
- új fogyasztói szegmenseket hódítsanak meg,
- és növeljék versenyképességüket.
Egy ilyen megközelítés akár egy egész ágazat hasznára is válhat, új, fenntartható megoldások és gyakorlatok megjelenése révén.
Hogyan testesíti meg a Manutan EXPERT a termék hosszú élettartamát?
A Manutan EXPERT a Manutan csoport által létrehozott új saját márka. Piaci szakértelmének és szilárd beszállítói hálózatának köszönhetően a Manutan felépítette saját márkáját, hogy megfeleljen minden magán- és állami szervezet igényeinek. Minőségi termékeket kínálunk korrekt áron.
A Manutan EXPERT jelenleg három fő pillérre támaszkodik:
Első a minőség
A Manutan EXPERT termékeket úgy tervezték, hogy hosszú ideig használhassa őket, ezzel is óvva a környezetet. Ezért biztosítunk rájuk akár 10 éves garanciát (kivéve a fogyóeszközöket). Márkánk megbízható beszállítókkal is együttműködik, akik mindegyike elkötelezte magát az etikus beszerzési irányelvek tiszteletben tartása mellett.
Mindig elérhető
Manutan EXPERT kategóriában a szakértőink által gondosan kiválasztott termékek széles skáláját találja, amelynek 90%-a raktáron van, és készen áll a gyors szállításra.
Korrekt ár
A Manutan saját márkája valódi alternatívát kínál a piacon, kiváló ár-érték arányt nyújtva. Termékeinket elsősorban Európában gyártják a távolságok és a kapcsolódó költségek csökkentése érdekében.
A termékek hosszú élettartama már nem választás, hanem szükségszerűség a gyorsan változó világban boldogulni kívánó vállalatok számára. A döntéshozók számára ez azt jelenti, hogy újragondolják beszerzési stratégiájukat a fenntartható fejlődés szemüvegén keresztül. Ez a megközelítés, amely minden érdekelt felet mozgósít, hosszú távú pozitív hatást jelent a környezetre, a társadalomra és a vállalatok általános jövedelmezőségére. Így válik a termékek hosszú élettartama a fenntartható üzleti modell alapvető pillérévé.