
E folyamatban a két kulcsfogalmat, a logisztikát és az ellátási láncot gyakran egymás szinonimájaként használják, pedig stratégiai különbségekkel rendelkeznek, amelyeket fontos megérteni a vállalat működési teljesítményének és jövedelmezőségének optimalizálása érdekében. Nézzük meg, hogyan lehet őket a legjobban megkülönböztetni.
Logisztika: Definíció és célkitűzések
A logisztika a fizikai áramlások (készletek, emberek, berendezések stb.) kezelését jelenti módszereken, folyamatokon és eszközökön keresztül. Pontosabban, ez magában foglalja az áruk összehangolását és mozgatását a termelési helyről a szállítási pontra, beleértve a raktárterületet is.
A logisztika fő célja a költségek, a hely és az idő optimalizálása az áruk és szolgáltatások hatékony elosztása érdekében. A fő hangsúly a termékek és szolgáltatások elérhetőségének garantálásán van a lehető legjobb feltételek mellett (átfutási idő, minőség, költség), a vevői elégedettség érdekében. Ezt szem előtt tartva a vállalkozások jellemzően raktárfelügyeleti rendszerekre támaszkodnak a készletgazdálkodás javítása, valamint a terméktárolási, komissiózási és csomagolási folyamatok pontosságának és hatékonyságának növelése érdekében.
A logisztikai menedzsment a szervezeten belüli folyamatokra összpontosít, igyekszik javítani a folyamat minden egyes lépését. Ez magában foglalja a termékekkel kapcsolatos műveletek sokaságát, amint azok legyártásra kerülnek, az áruk átvételétől a termékvisszaküldés kezeléséig, beleértve a raktározást, tárolást, anyagmozgatást, csomagolást, rakodást és szállítást. Egyes vállalatok úgy döntenek, hogy teljes mértékben kiszervezik ezt a szolgáltatást szakosodott szereplőkhöz, hogy hasznot húzzanak szakértelmükből ezen a területen.
Ellátási lánc: Definíció és összetevők
Az ellátási lánc összekapcsolt szervezetek teljes hálózatát öleli fel, amelyek együtt dolgoznak, hogy termékeket vagy szolgáltatásokat szállítsanak a végfelhasználóknak. Logisztikai láncnak is nevezik (innen ered a két fogalom összekeverése) és magában foglalja a gyártóüzemeket, beszállítókat, forgalmazókat, üzleti partnereket, nagykereskedőket, szállítókat, logisztikai szolgáltatókat stb. adott termék vagy szolgáltatás nyújtása során. Számos fizikai, információs, pénzügyi és adminisztratív áramlásból áll, amelyek a lánc különböző szereplői között keringenek.
Amint az látható, az ellátási lánc túlnyúlik a vállalati határokon, és több struktúrát foglal magában a piaci kereslet kielégítése érdekében. Fő célja az ügyfeleknek nyújtott érték maximalizálása, miközben csökkenti a költségeket és az átfutási időt, hogy versenyelőnyt szerezzen.
Az ellátási lánc magában foglalja a termékek és szolgáltatások tervezését, gyártását és ellenőrzését. A folyamat a megrendelés generálásával kezdődik, és akkor ér véget, amikor a terméket vagy szolgáltatást leszállították és kifizették. Az ellátási lánc „láncszemei” pl. a következők is:
- Kutatás és fejlesztés;
- Minőségbiztosítás;
- Beszerzés;
- Sourcing;
- Raktározás és tárolás;
- Anyagok kezelése;
- Keresletszabályozás;
- Szállítás;
- Vásárlói élmény;
- Vevőszolgálat stb.
A logisztikai tevékenységek az ellátási lánc működésének szerves részét képezik.
Az ellátási lánc tevékenységei különösen összetett folyamatok, amelyeket olyan digitális menedzsment eszközökkel lehet elősegíteni, mint az ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Management) vagy SRM (Supplier Relationship Management).
A szervezetek olyan innovatív megközelítéseket is felhasználhatnak, mint a blokklánc, hogy javítsák az ellátási lánc kezelését, garantálják a biztonságot, az átláthatóságot és az adatok nyomon követhetőségét az ellátási láncon keresztül, ezáltal erősítve a kereskedelmi partnerek közötti bizalmat és csökkentve a zavarok kockázatát.
Logisztika és ellátási lánc: Mi a különbség?
A PwC tanácsadó cég emlékeztet arra, hogy sok vállalatnál a logisztika és az ellátási lánc az összesített költség több mint 10%-át teszi ki. Tehát ez óriási lehetőségeket jelent a költségcsökkentés és a piaci differenciálódás terén. Fontos azonban világos különbséget tenni a logisztika és az ellátási lánc között a bennük rejlő lehetőségek teljes kiaknázása érdekében, mivel e két fogalom hatókörében, fő célkitűzésében és stratégiai jövőképében jelentősen eltér egymástól.
Hatókör
A logisztika és az ellátási lánc közötti fő különbség a hatókörükben rejlik. A logisztika a vállalat belső működésére összpontosít, míg az ellátási lánc szélesebb alkalmazási területet fed le. Figyelembe veszi a teljes ellátási hálózatot, és arra törekszik, hogy ezeket a szereplőket összehangolja egymással. Az ellátási lánc olyan széles, hogy a Geodis által végzett tanulmány szerint a vállalatoknak mindössze 6%-a állítja, hogy teljes átláthatósága van az ellátási láncában.
Fő cél
A logisztikának és az ellátási láncnak is vannak konkrét céljai, amelyek táplálják egymást. A logisztika célja az ügyfelek elégedettsége az optimális rendeléskezelésen keresztül. Eközben az ellátási lánc célja a versenyelőny megszerzése és a profit optimalizálása az agilitás, az átláthatóság és a partnerek közötti együttműködés fokozásával.
Stratégiai jövőkép
A logisztika a készletgazdálkodás, a teherszállítás, az anyagmozgatás és az elosztás körüli folyamatok optimalizálására összpontosít. A cél ezen műveletek minden lépésének egyszerűsítése a költségek csökkentése és a hatékonyság javítása érdekében. Az ellátási lánc ezzel szemben szélesebb, stratégiaibb megközelítést alkalmaz. Ahelyett, hogy kizárólag konkrét folyamatokra összpontosítana, az ellátási lánc összes láncszemét együttműködő megközelítéssel integrálja. Az ellátási lánc célja a vásárlói érték maximalizálása a tervezési, beszerzési, gyártási, logisztikai és disztribúciós tevékenységek hatékony összehangolásával.
Röviden, míg a logisztikának és az ellátási láncnak hasonló ambíciói vannak a teljesítmény, a fenntarthatóság és a jövedelmezőség terén, hatókörük és jövőképük a vállalati stratégia különálló, de egymást kiegészítő elemeivé teszik őket. Egy biztos: az üzleti tevékenységek és a siker támogatásához tökéletesen össze kell hangolni őket.