Hogyan készítsük fel a munkavállalókat a home office-ra?

Az egykor plusz juttatásnak tekintett home office a koronavírus miatt a mindennapok részévé vált. Az elemzések szerint a dolgozók harmada már tartósan home office-ból dolgozik a járványügyi korlátozások után is. Cikkünk arról szól, hogyan könnyíthető meg az otthoni munka a megfelelő felszereléssel.

plant-4208112_1920

A dolgozóknak eltérőek az igényei, egyeztessen velük

Kevés munkavállalónak vannak otthon olyan körülményei, amelyek akár csak távolról is megközelítik az irodai körülményeket. Jellemzően a legszükségesebbel rendelkeznek: számítógéppel vagy notebookkal, internetcsatlakozással, telefonnal. Íróasztal és szék sokszor csak a gyerekszobában van és azok mérete nem megfelelő felnőttek számára. Másoknál ezek egyáltalán nem alapbútorok.

Ezenkívül mindenkinek eltérő a személyisége és a családi állapota. Az egyik egyedülálló és egy kétszobás lakásban él, így gond nélkül kijelölheti a munkaterületét. Mások a 3 szobás lakásukon osztoznak a feleségükkel és négy gyermekükkel. Itt nagyon nehéz nyugodt munkakörülményeket teremteni.

Ezért a home office-felszerelés tervezett vásárlása előtt képzelje el pontosan, mire van szüksége a dolgozóinak, egyeztessen velük és eszerint vásároljon.

Így néz ki a munkahely pszichológiai szempontból

A home office-hoz a pszichológusok a következőket tanácsolják:

  • Világosan válassza el a munkaterületet a lakás többi részétől, figyelembe véve közben a jó ergonómiát.
  • Annak érdekében, hogy az otthoni munkavégzés komfortos legyen, ha teheti, dolgozzon az ablak közelében nappali fény és gyakori szellőztetés mellett.
  • Az őszi-téli időszakban, illetve borús, fényszegény napokon gondoskodni kell a munkaterület megfelelő világításáról.

Hogyan segíthet a munkáltató?

5 tipp dolgozói hatékonyabb munkavégzéséhez

1. Hogyan alakítsuk ki a munkaállomást? Egyeztessen dolgozóival és szerezze be a nekik szükséges felszerelést.

Nincs lehetőség a szoba válaszfallal történő lekerítésére, vagy a bútorok átrendezésére. Inkább adjon tippeket az alkalmazottainak, hogyan nézzen ki a munkaállomás és mi az, amit nem célszerű ott, vagy a közelben tárolni.  

Legyen a lehető legtávolabb

  • a tévétől,
  • az ajtótól,
  • illetve azoktól a helyektől, ahol a gyerekek játszanak.

Bizonyos pszichológusok nem javasolják a hálószobai munkát. Az intimszféra és a munkahelyi stressz kombinációjával a dolgozó veszélyezteti a mentális jóllétét.

A háztartások többségében a home office kompromisszumos megoldás. Ilyen esetben segít a paraván vagy a nem átlátszó polcállványos szekrény. Optikai és pszichológiai akadályt képez, erősítve ezáltal a munkahelyi koncentrációt.

Ideálisak:

2. Ergonomikus szék, avagy hogyan kerülhető el a hátfájás

Kollégái legalább a napjuk harmadát az újonnan kialakított munkatérben töltik. Az ilyen hosszú ideig tartó üléskor a hagyományos székek szó szerint gyilkolják a hátat.

Hogyan képzelik el az ideális munkateret? Semmiképp sem így. Ettől szenved a hát, a nyaki gerinc és a lélek is.

TIPP: Az egészséges ülésmód ugyanolyan oximoron, mint az egészséges cigaretta. Javasolja a dolgozóinak, hogy az otthoni munkavégzés során tartsanak szüneteket, álljanak fel, nyújtózkodjanak, tegyenek egy rövid sétát vagy főzzenek egy kávét, teát. 

A kulcsfontosságú kérdés: szék vagy karosszék? Egyértelműen a szék. A karosszék az ergonómia és az egészséges ülés szempontjából (ha egyáltalán létezik ilyen) egy rémálom:

  • rögzített az ülőlap és a háttámla közötti szög, a beállítási lehetőségek csak a magasságállításra korlátozódnak;
  • a háttámla, a kartámla, a deréktámasz, az ülésmélység, a fejtámla magassága mind fixen rögzített.

Ha a dolgozó napi 8 óránál többet ül, a széknek a következő kritériumokat kell teljesítenie:

  • Szinkronmechanikás helyzetállítás, amely az ülőlap és a háttámla optimális helyzetét biztosítja, hogy a gerinc a legjobb pozícióban legyen (ami a gyakorlatban ezt jelenti: amikor hátradől, szinte vízszintes helyzetig, növekednie kell az ülőlap és a háttámla szögének azáltal, hogy az ülőlap enyhén hátrafelé dől).
  • Robusztus és stabil szerkezet.
  • Állítható és megfelelő formájú háttámla, amely természetes és erős gerinctámaszt nyújt.
  • Állítható deréktámasz és a háttámla ellensúlyának ereje a gerinc derékrészére kifejtett optimális nyomásért.
  • Állítható és kellően rövid kartámla az alkar megtámasztására, hogy a kar ne lógjon teljes tömegével a gerincen, a kartámla nem korlátozhatja a mozgást az asztalnál, és nem ütközhet az asztallapnak.
  • Ergonomikusan kialakított ülőlap (az előre fokozatosan lejtő első éllel, ideálisan hideg habból), amely nem nyomja alulról a combot, és szabad áramlást biztosít a vérnek.
  • Állítható fejtámla.

TIPP: Szívesen segítünk a megfelelő szék kiválasztásában, amely maximálisan eleget tesz az ergonómiai kritériumoknak. Forduljon hozzánk telefonon vagy e-mailben.

TIPP: A szék kiválasztása nem apróság, mert mindenkinek más felel meg. A Manutan kiemelt ügyfelei ezért egyszerre többféle széket is megrendelhetnek, hogy dolgozói kipróbálhassák őket, majd kiválaszthassák egy véglegeset. A kiválasztott darabokat megrendelheti, a többit pedig visszaküldheti a Manutannak. 

Olvassa el Próbaszék szolgáltatásunk részleteit >>

3. Ergonomikus munkafelület

Az íróasztalra mindennek rá kell férnie, amire a dolgozónak szüksége van – jellemzően a számítógépnek és tartozékainak. Ha dolgozójának vásárol asztalt, gondoljon a dokumentumok, a telefon vagy az innivalók tárolására is. A pszichológusok szerint a növények is erősítik a koncentrációt, és támogatják a pszichét.

TIPP: Biztosítson monitort, billentyűzetet és egeret a „notebook-felhasználók” számára, hogy ergonómiailag megfelelő pozícióban dolgozhassanak.

Az íróasztal ergonómiája többek között a következőket foglalja magában:

  • Állítható magasságú munkalap. Egyesek az álló munkát részesítik előnyben legalább a munkaidő egy részében.
  • Legalább 72 cm magas asztal.
  • Megfelelő méretű munkafelület, amely a személyes szokások és a munkapozíció függvényében eltérő lehet.
  • Kihúzható lap a billentyűzetnek és az egérnek.

4. Elegendő fény

Javasolja a dolgozóinak, hogy az ablaknál dolgozzanak. A jobb összpontosításhoz és a produktivitáshoz a nappali fény mellett a friss levegő is fontos.

A hidegebb évszakokban hamar sötétedik, és a hangulatot a ködös és felhős időjárás sem javítja. Ezért fontos a megfelelő mesterséges világítás.

  • A legjobb választás a nappali fényhez legközelebb álló színhőmérséklet, vagyis a 4000-6000 K (K = kelvin, vagyis az egység, amellyel a színhőmérséklet vagy a kromatikusság fejezhető ki), az ennél melegebb színhőmérséklet a pihenőtérba való, ezzel szemben a hidegebb (kékesebb) fény fokozza a stresszt.
  • A fényforrás nem irányulhat közvetlenül az arcra, továbbá nem vethet éles fényt oldalról vagy hátulról sem.
  • Ne világítson közvetlenül a monitorra, mert kellemetlen tükröződést okoz.
AIG4033964
Az Alfa asztali LED-lámpa lehetővé teszi az ötszintű tartományban történő fényerősség-beállítást, és a hideg, a meleg és a nappali fény közötti választási lehetőséget.

5. Apróságok, amelyek segítenek és örömet szereznek

TIPP: Ha a Manutan webáruházában nem talált kedvére valót, szívesen készítünk testre szabott ajánlatot. Hívja a kereskedelmi képviselőjét, vagy tárcsázza az ügyfélszolgálatunkat, és keressük meg közösen az Ön vagy a dolgozói számára éppen ideális megoldást.


További cikkek az Ön számára