.

Felújítás utáni takarítás

Bármilyen felújítás is történjen egy cégnél, az adott munkaterületet csak akkor lehet ismét használatba venni, ha túl vagyunk a felújítás utáni takarításon. A frissen felújított irodák, gyártóterületek vagy raktárak tisztasága és rendje nemcsak esztétikai szempontból fontos, hanem az alkalmazottak egészségét és biztonságát is szolgálja. Kövesse tanácsainkat, és garantáltan könnyebb lesz a takarítás megszervezése és lebonyolítása.  […]

Bármilyen felújítás is történjen egy cégnél, az adott munkaterületet csak akkor lehet ismét használatba venni, ha túl vagyunk a felújítás utáni takarításon. A frissen felújított irodák, gyártóterületek vagy raktárak tisztasága és rendje nemcsak esztétikai szempontból fontos, hanem az alkalmazottak egészségét és biztonságát is szolgálja. Kövesse tanácsainkat, és garantáltan könnyebb lesz a takarítás megszervezése és lebonyolítása. 

felújítás utáni takarítás, költözés után

A felújítás utáni takarítás megszervezése 

Átfogó tervezés: A felújítás utáni takarítás tervezésekor először is fel kell mérni a terület nagyságát és a munka mennyiségét. Fontos, hogy meghatározzuk, mely részeket érintette a felújítás, és milyen típusú szennyeződésekre lehet számítani. Ha a felújítás nem saját kivitelezésben történik, feltétlenül egyeztessük a kivitelezővel már a szerződéskötéskor, hogy mely hulladékok elszállítását vállalják. Egy ablakcsere vagy burkolatcsere esetén tetemes mennyiségű építési hulladék keletkezik, amelynek elszállítása és ártalmatlanítása komoly összegekre rúghat. Az igazán professzionális kivitelezők felújítás után elvégzik a durva takarítást és rendezett terepet hagynak maguk után. 

Erőforrások beosztása: Határozzuk meg, hogy hány emberre lesz szükség a takarításhoz, és milyen időkeretben szeretnénk befejezni a munkát. Érdemes figyelembe venni a munkaidőn kívüli időszakokat is, hogy ne zavarjuk a normál munkamenetet. Tervezzük meg a felújítás utáni takarításra szánt pénzügyi erőforrás-igényt is. Ha saját takarító személyzettel meg tudjuk oldani a feladatot, akkor célszerű túlórával vagy hétvégi munkavégzéssel kalkulálni, hiszen nem valószínű, hogy a normál munkaidőbe belefér egy nagytakarítás. Ha takarító céget veszünk igénybe, akkor kérjük be az árajánlatokat.  

Eszközök és anyagok beszerzése: Győződjünk meg róla, hogy minden szükséges takarítóeszköz és tisztítószer rendelkezésre áll. Ide tartoznak a porszívók, felmosók, tisztítószerek, törlőkendők és egyéb speciális eszközök, mint például az ipari porszívók vagy gőztisztítók. 

Milyen eszközökre lesz szüksége? 

A felújítás utáni takarításhoz a fogyóeszközökből érdemes újakat beszerezni, hiszen a nagyobb igénybevétel miatt ezek az eszközök gyorsan elkoszolódnak, illetve elhasználódhatnak. Az alábbiakban felsorolunk néhány alapvető felszerelést, amelyeket érdemes beszerezni: 

Tartós eszközök nagytakarításhoz 

  • Ipari porszívó: Az erősebb szívóerejű porszívók képesek a finom por és törmelék eltávolítására, amelyek a felújítás során keletkeznek. 
  • Gőztisztító: Hatékony eszköz a makacs szennyeződések eltávolítására, különösen a csempék és a fugák tisztítására. 
  • Takarító kocsik vagy felmosókocsik: A takarító kocsik „all in one” rendszerek, mert azok felmosóvödröt, nedves felülettisztításhoz használható kisebb vödröt és hulladékgyűjtőt is tartalmaznak. De egy egyszerűbb, gurítható felmosókocsi is hatalmas segítség a nagytakarításkor. 
  • Ablaktisztító eszközök: A különböző méretű ablaklehúzók segítéségével pillanatok alatt tisztává varázsolhatók az ablakok, a tükrök és a más, sima felületek. A teleszkópos nyél létra használata nélkül is lehetővé teszi a magas ablakok elérését. 

Fogyóeszközök nagytakarításhoz 

  • Tisztítószerek: Univerzális és speciális tisztítószerek a különböző felületekhez, beleértve a zsíroldókat, fertőtlenítőszereket, általános felülettisztítókat, ablaktisztítókat és vízkőoldókat. A koncentrátumok gazdaságosabb megoldást jelentenek. 
  • Porszívózsák és HEPA szűrő: Egy felújítás után általában mindent beborít a finom por. Célszerű a takarítást új porzsákkal és HEPA szűrővel kezdeni, mert a porszívózás így lesz igazán hatékony. 
  • Törlőrongyok, szivacsok és kefék: Különböző méretű és anyagú kendőkre, illetve szivacsokra lesz szükségünk a különböző felületekhez. A színes törlőkendők segítenek elkülöníteni a különböző helyiségekben és felületeken használt kendőket. 
  • Mopok és felmosók: A felmosók és ablaktisztítók hasznos kiegészítője. Moshatóak és hosszú élettartamúak, csak arról kell gondoskodnunk, hogy a nagytakarításkor elegendő számú mop álljon a rendelkezésre. Mindig legyen kéznél tartalék mop, hogy az elkoszolódott darabokat azonnal cserélni tudjuk. Alapos takarítást csak tiszta eszközökkel tudunk végezni. 
  • Szemeteszsákok: A felújítás utáni takarításhoz érdemes beszerezni nagy teherbírású szemeteszsákokat, mert várhatóan nemcsak több, hanem nehezebb is lesz a hulladék, amit be kell gyűjteni. 
  • Védőfelszerelések: A maszk, a gumikesztyű és a védőszemüveg legyen a takarítást végző személyzet alapvető felszerelése. 

Ezt a sorrendet érdemes követni 

A felújítás utáni takarítás több részfeladatból áll, amelyeket érdemes logikus sorrendben elvégezni: 

1. Darabos hulladékok eltávolítása és durva takarítás: Az első lépés a nagyobb törmelékek és szemét eltávolítása legyen. Az építési hulladék nem kerülhet a kommunális hulladékgyűjtőbe, ezért a szakszerű ártalmatlanításhoz kérje a kivitelező segítségét vagy egyeztessen a hulladékkezelést végző szolgáltatójával. 

2. Poreltávolítás: Porszívózzuk fel a finom port minden felületről, beleértve a padlót, a falakat, az ablakpárkányokat és a bútorokat. Haladjunk fentről lefelé, illetve bentről kifelé. 

3. Szellőzőrendszerek, klímák tisztítása: A szellőzőrácsok és légcsatornák tisztítására is gondolnunk kell, mivel ezekben gyakran felgyülemlik a por és a törmelék. 

4. Ablaktisztítás: Az ablakok és egyéb üvegfelületek megtisztításhoz használjunk speciális ablaktisztítót és törlőkendőt, vagy ablaklehúzót történjen, mert csak így érhetünk el csíkmentes felületet. 

5. Felületek nedves tisztítása: A különböző felületeket, mint például a csempéket, asztalokat és polcokat tisztítsuk meg megfelelő tisztítószerek és kendők segítségével. Az irodában, az étkezőben és a vizesblokkokban használjunk más-más színű kendőket a maximális higiénia miatt. 

6. Padlótisztítás: A padlók alapos tisztítása és fertőtlenítése következik. Különösen figyeljünk a szegélyekre és a nehezen elérhető helyekre. Ne feledjük, hogy a felületfertőtlenítőket mindig tiszta felületre kell felvinni és ki kell várni az előírt behatási időt. 

Felújítás utáni takarítás külső szolgáltatók bevonásával 

Bizonyos esetekben érdemes külső szolgáltatók segítségét igénybe venni. A következő helyzetekben lehet hasznos a profi takarítócég bevonása: 

  • Nagy területek takarítása: Ha a felújítás nagy területet érintett, például egy teljes irodaházat vagy gyártócsarnokot, akkor célszerű egy takarítócég segítségét kérni. 
  • Speciális tisztítási feladatok: Ha speciális tisztítást igénylő felületek vannak, például ipari gépek vagy laboratóriumi berendezések, akkor szakértői segítség szükséges. 
  • Idő- és munkaerőhiány: Ha nincs elegendő idő vagy belső munkaerő a feladatok elvégzéséhez, a külső szolgáltató gyorsan és hatékonyan elvégezheti a munkát. 

Költözés utáni takarítás 

A költözés utáni takarítás hasonlóan fontos feladat, mint a felújítás utáni takarítás. Néhány tipp a költözés utáni takarításhoz: 

Időzítés: A költözés utáni takarítást érdemes még azelőtt elvégezni, hogy az új helyen teljesen berendezkednénk. Ez lehetővé teszi a könnyebb hozzáférést minden felülethez. A takarítás időpontját egyeztessük a munkavállalókkal és kérjük meg őket, hogy aznap ne tartózkodjanak az irodában. Elrendelhetünk home office-t vagy kötelező szabadságot is. Ez nagyban megkönnyíti a takarítást végző személyzet munkáját. 

Prioritások meghatározása: Határozzuk meg, mely területek igénylik a legnagyobb figyelmet, illetve mivel kell elsőként elkészülni ahhoz, hogy megkezdhessük a munkát az új helyen. Az irodák, a konyha és a vizesblokkok általában elsőbbséget élveznek, míg a raktárként használt helyiségek vagy a tárgyalók általában várhatnak egy-két napot. 

Részfeladatok sorrendje: Az első lépés a nagyobb hulladékok (pl. költöztetődobozok) eltávolítása legyen, amit a poreltávolítás, a felületek tisztítása és végül a padlótisztítás kövessen. Ha elkészültünk a takarítással, az egyes helyiségek „otthonossá tételéhez” már nyugodtan kérhetjük a kollégák segítségét. 

A felújítás és a költözés utáni takarítás szervezése és lebonyolítása alapos tervezést és megfelelő eszközöket igényel. Fontos, hogy minden részfeladatot logikus sorrendben végezzünk el, és szükség esetén ne habozzunk takarítócég segítségét kérni. Az alapos takarítás biztosítja, hogy az új vagy felújított munkakörnyezet tiszta, biztonságos és kényelmes legyen az alkalmazottak számára. Ehhez minden szükséges felszerelést megtalál a Manutan webshopjában.