A beszerzési osztály a szokásos célokon kívül, mint például a költséghatékonyság és a kockázatcsökkentés, most a digitalizációnak köszönhetően az értékteremtésre is odafigyelhet. Ennek egyik módja az innováció támogatása, amit három pontban foglal össze az Université Grenoble Alpes egyetem vásárlásmenedzsment-professzora és a CERAG kutatómunkatársa, Natacha Tréhan:
- Az innováció azonosítása a platformokon
- Az innováció támogatása a beszállítók körében
- A vállalatok információfelvevő-képességének javítása
Az innováció azonosítása a platformokon
Az innováció ma már elsősorban digitális platformokon zajlik, amelyek célja a beszerzési osztályok és a különféle források támogatása, és a nyitott hálózatok kialakításának segítése.
Számos platform létezik:
- Nyitott platformok az innováció számára: Felszólítják a harmadik feleket (szakembereket, start-upokat, laboratóriumokat stb.) a belső problémák megoldására.
- Platformok hackathon formájában: Felszólítják az egyes résztvevőket, hogy rekordidő alatt találjanak ki digitális megoldásokat.
- Platformok a független beszállítóknak: Számos tehetséges, a saját területükre szakosodott személyt tömörítenek.
Az egyes beszerzési osztályok feladata, hogy meghatározzák az igényeiknek leginkább megfelelő innovációs forrásokat, és ápolják az ilyen típusú hálózatokat.
Az innováció támogatása a beszállítók körében
A vevők és a beszállítók közötti viszonyok az évek során továbbfejlődtek, és az erőviszonyok fokozatosan eltolódtak. Ezért a beszerzési osztályoknak is ösztönözniük kell az innovációs beszállítókat arra, hogy együttműködjenek a vállalatukkal.
A beszállítókkal fennálló kapcsolatok kezelése helyett inkább a beszállítók motivációja a cél. Ehhez az kell, hogy a beszerzési osztály biztosítsa a folyamatos együttműködést a következő bevált eljárások alapján:
- Nevezze meg a „kulcsfontosságú beszállítók koordinátorát”, aki komplex áttekintéssel rendelkezik az adott beszállítóval kapcsolatos minden részletről (előzmények, problémák, interakció stb.).
- Az interakció megkönnyítéséhez használja az együttműködési eszközöket, a belső közösségi hálókat, vagy akár beszállítói portálokat is.
- Kerülje az ismételt visszatéréseket, az ellentmondásokat és az utolsó pillanatban tett módosításokat stb.
A vállalatok információfelvevő-képességének javítása
A szervezet információbefogadása a következőt jelenti: az új információk értékének felismerése, megértése és potenciális értékforrássá alakítása. A beszerzési osztályok, mint az ellátási piac fő kapcsolattartói, kulcsszerepet játszanak ezen a területen.
A vállalat kapacitása az információbefogadásra azonban több tényező függvénye:
- Függ a vevők ismereteinek mértékétől mind a saját szakterületük, mind a vállalat más részlegei, a piac stb. tekintetében.
- Függ a motivációs szintjüktől, amely növelhető az elérhető megoldásokkal és forrásokkal.
- És függ a vállalati struktúrától is, vagyis attól, hogy az új információkat mennyire képes megosztani a különböző osztályokkal és a dolgozókkal. Ebben ismét a digitális eszközök játsszák a kulcsszerepet.
A digitalizáció minden korábbinál fontosabb innováció. A különböző digitális megoldások végső soron lehetővé teszik a beszerzési osztálynak az innováció támogatását, legyen szó az innováció külső azonosításáról, a kulcsfontosságú beszállítókról vagy a vállalat képességének javításáról az új információk befogadására és átültetésére. Mindez végül hozzájárul az értékteremtéshez, valamint a vállalat eredményeihez.