De hogyan támogathatja az innovációt a beszerzési osztály?

A beszerzési osztályok feladata, hogy meghatározzák az igényeiknek leginkább megfelelő innovációs forrásokat. Ennek áttekintésében segít cikkünk.

A beszerzési osztály a szokásos célokon kívül, mint például a költséghatékonyság és a kockázatcsökkentés, most a digitalizációnak köszönhetően az értékteremtésre is odafigyelhet. Ennek egyik módja az innováció támogatása, amit három pontban foglal össze az Université Grenoble Alpes egyetem vásárlásmenedzsment-professzora és a CERAG kutatómunkatársa, Natacha Tréhan:

  • Az innováció azonosítása a platformokon
  • Az innováció támogatása a beszállítók körében
  • A vállalatok információfelvevő-képességének javítása

Az innováció azonosítása a platformokon

Az innováció ma már elsősorban digitális platformokon zajlik, amelyek célja a beszerzési osztályok és a különféle források támogatása, és a nyitott hálózatok kialakításának segítése.

Számos platform létezik:

  • Nyitott platformok az innováció számára: Felszólítják a harmadik feleket (szakembereket, start-upokat, laboratóriumokat stb.) a belső problémák megoldására.
  • Platformok hackathon formájában: Felszólítják az egyes résztvevőket, hogy rekordidő alatt találjanak ki digitális megoldásokat.
  • Platformok a független beszállítóknak: Számos tehetséges, a saját területükre szakosodott személyt tömörítenek.

Az egyes beszerzési osztályok feladata, hogy meghatározzák az igényeiknek leginkább megfelelő innovációs forrásokat, és ápolják az ilyen típusú hálózatokat.

Az innováció támogatása a beszállítók körében

A vevők és a beszállítók közötti viszonyok az évek során továbbfejlődtek, és az erőviszonyok fokozatosan eltolódtak. Ezért a beszerzési osztályoknak is ösztönözniük kell az innovációs beszállítókat arra, hogy együttműködjenek a vállalatukkal.

A beszállítókkal fennálló kapcsolatok kezelése helyett inkább a beszállítók motivációja a cél. Ehhez az kell, hogy a beszerzési osztály biztosítsa a folyamatos együttműködést a következő bevált eljárások alapján:

  • Nevezze meg a „kulcsfontosságú beszállítók koordinátorát”, aki komplex áttekintéssel rendelkezik az adott beszállítóval kapcsolatos minden részletről (előzmények, problémák, interakció stb.).
  • Az interakció megkönnyítéséhez használja az együttműködési eszközöket, a belső közösségi hálókat, vagy akár beszállítói portálokat is.
  • Kerülje az ismételt visszatéréseket, az ellentmondásokat és az utolsó pillanatban tett módosításokat stb.

A vállalatok információfelvevő-képességének javítása

A szervezet információbefogadása a következőt jelenti: az új információk értékének felismerése, megértése és potenciális értékforrássá alakítása. A beszerzési osztályok, mint az ellátási piac fő kapcsolattartói, kulcsszerepet játszanak ezen a területen.

A vállalat kapacitása az információbefogadásra azonban több tényező függvénye:

  • Függ a vevők ismereteinek mértékétől mind a saját szakterületük, mind a vállalat más részlegei, a piac stb. tekintetében.
  • Függ a motivációs szintjüktől, amely növelhető az elérhető megoldásokkal és forrásokkal.
  • És függ a vállalati struktúrától is, vagyis attól, hogy az új információkat mennyire képes megosztani a különböző osztályokkal és a dolgozókkal. Ebben ismét a digitális eszközök játsszák a kulcsszerepet.

A digitalizáció minden korábbinál fontosabb innováció. A különböző digitális megoldások végső soron lehetővé teszik a beszerzési osztálynak az innováció támogatását, legyen szó az innováció külső azonosításáról, a kulcsfontosságú beszállítókról vagy a vállalat képességének javításáról az új információk befogadására és átültetésére. Mindez végül hozzájárul az értékteremtéshez, valamint a vállalat eredményeihez.


Termékajánló:

További cikkek az Ön számára