.

A Manutan Csoport társadalmi felelősségvállalása

A Manutannál úgy döntöttünk, hogy a CSR-t minden tevékenységünk szerves részévé tesszük, amelyet világos jövőkép és határozott célkitűzések vezérelnek.

A Manutannál úgy döntöttünk, hogy a CSR-t minden tevékenységünk szerves részévé tesszük, amelyet világos jövőkép és határozott célkitűzések vezérelnek. A vállalat élén az igazgatóság felügyeli a Manutan Csoport stratégiáját és határozza meg a CSR teljesítménycéljait. 

A CSR nagykövetekből álló csapatunk 2022 márciusában alakult, amely a vállalat összes részlegét képviseli. A csapat munkájában részt vevő kollégák valósítják meg a CSR-stratégiánkat a CSR igazgató irányítása alatt. 

„A zöld átmenettel kapcsolatos megközelítésünk az, hogy teljes mértékben megértsük a kihívásokat, pontosan mérjük hatásunkat, és fenntartható, megújuló megoldásokat alkalmazzunk.” – mondja Pierre-Olivier BRIAL, a Manutan Csoport vezérigazgatója. 

manutan társadalmi felelősségvállalás

Miért fontos a CSR és a fenntarthatóság? 

A vállalkozások társadalmi felelősségvállalásának tétje növekszik. Európában már most számos jogszabály arra kötelezi a cégeket, hogy tartsák tiszteletben az emberi jogokat, takarékoskodjanak az erőforrásokkal és tevékenységük ne okozzon károkat a környezetben. Emellett a fogyasztók is elvárják a vállalkozásoktól, hogy tájékoztatást nyújtsanak arról, hol és hogyan gyártják termékeiket.  

A vállalatoknak minden szinten pontos ismeretekre van szükségük környezeti hatásukról. A forgalmazóknak újra kell gondolniuk beszerzési stratégiájukat, együtt kell működniük beszállítóikkal, hogy megértsék hatásukat, és optimalizálniuk kell saját működésüket, miközben az ügyfeleiket fenntarthatóbb termékek és újrafelhasználási megoldások felé kell terelniük. 

A Manutan küldetése: Vállalkozás egy jobb világért! 

Napjaink vállalkozásainak válaszolniuk kell az olyan jelentős, mindenkit érintő kihívásokra, mint a globális felmelegedés, a környezetszennyezés, a biológiai sokféleséggel kapcsolatos kockázatok és az emberi jogok. A Manutan elkötelezett amellett, hogy a kihívásokat egy igazságosabb és fenntarthatóbb jövő lehetőségévé alakítsa. Víziónk három sarokköve:  

  • jobb társadalom,  
  • jobb bolygó és  
  • jobb üzlet. 

Jobb társadalom: Nagyra értékeljük a sokszínűséget és az inkluzivitást. A lehető legjobb munkakörnyezetet biztosítjuk, amely minden alkalmazott számára megfelelő és támogatja őket abban, hogy munkájukban sikeresek legyenek. Hozzájárulunk azon közösségek gazdasági és társadalmi fejlődéséhez, ahol üzleti tevékenységünket végezzük. 

Jobb bolygó: Célunk az üvegházhatást okozó gázok nettó zéró kibocsátása, és erre ösztönözzük üzleti partnereinket is. Értékláncunkat körforgásossá és erőforrás-hatékonyabbá tesszük minden tevékenységünk során. Fenntarthatóbb logisztikai és csomagolási megoldásokat választunk. 

Jobb üzlet: Ökoszisztémánkat (beszállítókat, alkalmazottakat és vásárlókat) a körforgásos gazdaság felé tereljük. Innovációnk hajtómotorja, hogy környezettudatos termékeket és szolgáltatásokat kínálunk, amelyek megfelelnek ügyfeleink igényeinek. Etikusan és átláthatóan dolgozunk együtt üzleti partnereinkkel. 

Mérföldkövek, amely a CSR-stratégiánk megvalósítását támogatták 

  • 2024: Franciaországban megnyotottuk a használt irodabútorok Circular Hubját. Még ugyanebben az évben Great Place to Work® tanúsítványt szerzett 15 Manutan leányvállalat. 
  • 2022: Többségi tulajdont szereztünk a Zackban, egy francia start-upban azzal a céllal, hogy a körforgásos gazdaságot a Manutan üzleti modelljének középpontjába helyezzük. 
  • 2019: Felvásároltuk a Kruizingat, egy holland raktározási berendezésekkel foglalkozó céget, amely raktári berendezések bérbeadásával és használt termékek értékesítésével is foglalkozik. 

CSR a Manutannál: A pozitív hatás mérhető 

Karbonsemlegességre vonatkozó stratégiánk és energiahatékonyság: CSR elkötelezettségünknek köszönhetően 2023-ban 11%-kal csökkentettük az üvegházhatású gázok kibocsátását. 

Csoportszinten 60%-ban megújuló energiát használunk. A hollandiai Den Dolder telephely 100%-ban megújuló villamosenergiát használ, csakúgy, mint Gonesse központunk, kruizingai létesítményeink és a svéd leányvállalatunk. Épületeinkre napelemeket telepítünk a Cseh Köztársaságban és Hollandiéban. 

Szállításunk környezeti hatásait szem előtt tartva 2021 és 2023 között 9%-kal, azaz 326 tonnával csökkentettük a teljes egészében alvállalkozásba adott francia flottánk CO2-kibocsátását. Ez meghaladta a FRET21 program részeként vállalt -7%-os kötelezettségvállalásunkat a franciaországi Gonesse-i logisztikai központukra vonatkozóan. 

Szoros partnerségben állunk a Mazettel, amely egy piacvezető francia közlekedési vállalat és flottájuk 50%-ban repce bioüzemanyaggal üzemel. Ez a partnerség biztosítja, hogy az európai központunkat elhagyó valamennyi Manutan csomag szállítását alternatív energiát használó flották hajtsák végre. Célunk, hogy 2025-ig minden átvételt a központunkból ilyen típusú flotta hajtson végre.  

Környezetbarát Manutan termékek és környezeti hatáspontszám (PEIS): Ide tartoznak a környezetvédelmi címkével ellátott termékeink, illetve a használt, felújított vagy legalább 25%-ban újrahasznosított anyagokat tartalmazó termékek. Jelenleg 85 000 környezetbarát Manutan termék érhető el ügyfeleink számára. 10 000 terméknél elérhető azok környezeti hatáspontszáma, amelyet a teljes életciklus elemzésével számítanak ki a nyersanyagok kitermelésétől az élettartam végéig. Ehhez az Európai Bizottság PEF módszerét használjuk (Production Environmental Footprint), amely 16 környezeti mutatót vesz figyelembe. Beszállítóink részletes hatáselemzéssel és egy környezetbarát tervezési szimulációs eszközzel mérhetik fel az általuk tervezett termékek környezeti lábnyomának csökkentésére irányuló erőfeszítéseik hatékonyságát. Ez az eszköz 16 környezeti mutatót mér, például az éghajlatváltozásra gyakorolt hatást, az erőforrások kimerülését, a levegőben lebegő részecskéket és az emberi egészséget. A kapott értékek a termékismertető oldalainkon szerepelnek, amelynek segítségével egyszerűen összehasonlíthatóak a Manutan kínálatában szereplő termékek. A skála öt kategóriát ölel fel azonos termékkategórián belül: A-tól (alacsony hatás) E-ig (nagy hatás).  

Célunk, hogy 2026-ig minden általunk értékesített terméket pontozzunk a PEIS szerint, ami az ISO 14040-44 és a PEF által meghatározott életciklus-értékelés (LCA) elvein alapul. 

A körforgásos gazdaság előmozdítása: A „The circularity gap report 2021” szerint az erőforrások kitermelése és felhasználása okozza a világ üvegházhatású gázkibocsátásának 70%-át.  

A pazarló lineáris gazdasággal ellentétben a körforgásos gazdaság pozitív társadalmi, környezeti és gazdasági hatást fejt ki az erőforrások optimalizálásával, az élettartam meghosszabbításával, a hulladék csökkentésével és az ellátási stratégiák újragondolásával. A termékeket és anyagokat javítják, felújítják és újrahasznosítják, hogy értéküket a lehető leghosszabb ideig megőrizzék. 

Hiszünk abban, hogy a zöld átmenet a körforgásos gazdaság elvein alapul, ahol fontos a felelős termékek és a használat alapú gazdaság előmozdítása (ahol az emberek és a szervezetek bérelnek, nem pedig vásárolnak) az erőforrások és az energia felhasználásának csökkentése érdekében. Ezeket az alapelveket beépítettük üzleti modellünkbe és felelős termékajánlatot dolgoztunk ki, miközben segítünk ügyfeleinknek abban, hogy új életet adhassanak berendezéseiknek, összhangban a francia AGEC és a Digital Technology Environmental Footprint (REEN) szabályozásával. A Circular Hubbal használt termékek sorát kínáljuk ügyfeleink számára a magán- és állami szektorban, mintegy 30%-os megtakarítást biztosítva nekik ezzel. 

Öt éves ambíciónk az, hogy bevételeink több mint 50%-át alacsony környezeti lábnyomú új termékek, valamint használt termékek értékesítéséből vagy szolgáltatásából generáljuk begyűjtési és újrafelhasználási szolgáltatásunkon keresztül. 

Célunk, hogy minden műanyagot kivonjunk európai raktárainkból 2030-ra, például a buborékos csomagolók fokozatos lecserélésével, amelyek helyett karton megoldásokat használunk. Ebben segít többek között egy speciális párnázó gép, ami a beszállítói dobozokat térkitöltő anyagokká alakítja. Emellett évente több mint 10 000 felújított vagy újrafelhasznált raklappal dolgozunk. 

Helyi és civil szerepvállalásaink: Minden évben több olyan kezdeményezést támogatunk, amelyek segítik a helyi közösségeket és erősítik társadalmi elkötelezettségünket. Ennek köszönhetően tudtunk kialakítani egy olyan munkahelyi kultúrát, amely értékeli a felelősséget, az egységet és mások jólétét. Csak néhány példa az ilyen jellegű szerepvállalásainkból: 

  • Új együttműködést indítottunk a Place2Be-vel, egy jótékonysági szervezettel, amelynek célja a gyermekek mentális egészségének támogatása az iskolákban. 
  • Hollandiában már hét éve együttműködünk az Abronával, egy jótékonysági szervezettel, amely értelmi fogyatékos embereket segít a munkahelyen.  
  • Szorosan együttműködünk az Isahittal, egy olyan vállalkozással, amely arra ösztönzi a cégeket, hogy nőket foglalkoztassanak. Az Afrikában, Európában, Ázsiában, valamint Közép- és Dél-Amerikában élő nők ennek köszönhetően anyagi függetlenségre tesznek szert, miközben továbbtanulnak. 
  • Francia és portugál leányvállalataink a szegénység és a társadalmi kirekesztés ellen küzdő, független, nem vallási jótékonysági szervezetet, az Emmaüst támogatják sérült csomagolású vagy kisebb hibás áruk adományozásával. Ez a partnerség a Manutan körforgásos gazdaság iránti elkötelezettségét is erősíti. 2023-ban 1,8 millió euró értékben nyújtottunk természetbeni adományt az Emmaüsnek. 
  • A Findel, az egyik brit leányvállalatunk 2022-ben létrehozott egy alapítványt annak érdekében, hogy pozitív változásokat mozdítson elő a gyermekek oktatása terén az Egyesült Királyságban. A Findel Alapítvány 680 iskolás gyerek reggelijét finanszírozta, 400 fiatalt támogatott fejlesztési és coaching kezdeményezésekkel, és több mint 500 főiskolai hallgatónak nyújtott szakmai támogatást. A Findel arra is ösztönzi minden alkalmazottját, hogy vegyen részt az önkéntességben. 

2026-ra arra törekszünk, hogy erősítsük és javítsuk társadalmi hatásunkat a közösségeinkben, és nettó bevételünk legalább 2,5%-át jótékony célra fordítsuk. 

A Manutannál hiszünk abban, hogy beszállítóinkkal és ügyfeleinkkel együttműködve közösen tehetünk azért, hogy egy jobb világban élhessünk. A Manutan Csoport 2024-es CSR riportját itt találja.