.

5 munkavédelmi szabály, amit a cégeknek be kell tartaniuk

Az alábbiakban bemutatjuk az 5 legfontosabb, általános érvényű alapelvet, amit a munkahelyi biztonsági szabályok kapcsán be kell tartani.

A munka világában a munkáltató köteles kockázatmegelőzési tervet kidolgozni alkalmazottai védelme és biztonságuk megőrzése érdekében. Ők felelősek a munkavállalók biztonságáért és jólétéért. Erre vonatkozóan számos jogszabály létezik, amelyeket a cégeknek figyelembe kell venniük a munka szervezése során. A biztonsági szabályok célja, hogy csökkentsék vagy a lehető legnagyobb mértékben elkerüljék a munkahelyi balesetek vagy megbetegedések kockázatát.

Munkahelyi biztonsági szabályok és a munkavállalók védelemhez való joga

A munkavállalók helyzetüktől függetlenül jogosultak magas szintű kollektív és egyéni védelemre a munkahelyi egészségük és biztonságuk tekintetében. Az Európai Unió már 1989-ben megalkotta az erre vonatkozó irányelvét (89/391/EGK irányelv), amely a munkavállalók munkahelyi biztonságának és egészségvédelmének javítását ösztönző intézkedések bevezetéséről szól.

Magyarországon a fenti EU-s irányelv követelményei beépültek mind a Munka Törvénykönyvébe (2012. évi I. tv.), mind pedig a munkavédelemről szóló törvénybe (1993. évi XCIII. tv.). Valamennyi vonatkozó szabályozás célja a munkavállalók munkakörülményeinek javítása.

Az alábbiakban bemutatjuk az 5 legfontosabb biztonsági szabályt.

1. szabály: A munkavállalók munkahelyi egészségvédelme és biztonsága a munkáltató felelőssége

A munkavállalók egészségének és védelmének biztosításához szükséges intézkedések megtétele (elsősegélynyújtás, tűzveszély jelzése, evakuálási eljárás súlyos és veszélyes közvetlen helyzet esetén stb.) a munkáltató kötelezettségeinek részét képezi.

Ennek érdekében a munkáltató felelőssége, hogy:

  • Naprakész információkkal lássa el a munkavállalókat a biztonsági előírásokról;
  • Oktatást és képzést nyújtson a kockázatok által érintett munkavállalóknak;
  • Biztosítsa számukra a kockázatok megelőzéséhez szükséges eszközöket.

A megelőző intézkedések ugyanolyan fontosak, mint a védelmi, illetve kármentési intézkedések. Ezért fontos figyelmeztetni a munkavállalókat a munkahelyi kockázatokra, különösen a fizikai és mentális egészségüket fenyegető kockázatokra.

2. szabály: A munkáltatónak megfelelő egészségvédelmi és biztonsági intézkedéseket kell végrehajtania

A munkáltatónak intézkedéseket kell végrehajtania a fenti 1. biztonsági szabály teljesítése érdekében. Ezek a standard megelőzési szabályokon alapulnak:

  • A kockázatok elkerülése, ha lehetséges;
  • Az elkerülhetetlen kockázatok felmérése (pl. mit kell tenni hőhullám idején);
  • Minden kockázatot a forrásánál kell kezelni és elkerülni, ha csak lehet;
  • Minden egyes alkalmazott számára megfelelő munkaterület biztosítása az egészségük védelme érdekében (ergonomikus munkaállomások és székek, megfelelő egyéni védőeszközök és anyagok, megfelelő munka- és termelési módszerek stb.);
  • A műszaki fejlesztések figyelemmel kísérése és bevezetése;
  • Ahol lehetséges, a veszélyes tárgyakat vagy munkakörülményeket le kell cserélni biztonságos vagy kevésbé veszélyes alternatívákra;
  • Megelőző tervet kell kidolgozni, amely kiterjed a munkaszervezésre, a technológiára, a munkakörülményekre, a társadalmi kapcsolatokra és a munkakörnyezetre;
  • Elsőbbséget élveznek a kollektív védelmi intézkedések az egyéni védelmi intézkedésekkel szemben;
  • A munkavállalókat megfelelő utasításokkal kell ellátni és számukra érdemi útmutatást kell nyújtani a biztonságos munkavégzésről.

3. szabály: A munkáltatónak figyelembe kell vennie tevékenysége jellegét és a kapcsolódó kockázatokat

A munkáltatónak figyelembe kell vennie vállalata tevékenységét, és köteles betartani a következő szabályokat.

Az egészségügyi és biztonsági kockázatok felmérése a megfelelő intézkedések megtétele érdekében

Először is, munkavédelmi szakemberek bevonásával kockázatértékelési tervet kell készíteni annak megállapítására, hogy mi jelenthet veszélyt a munkavállalók egészségére és biztonságára (munkaeszközök, vegyi anyagok, a munkaállomások helye és kialakítása, zaj- és porszennyezés stb.).

Másodszor, a feltárt kockázatokhoz igazított megelőző intézkedéseket és munkamódszereket kell kidolgozni. Ezen intézkedések céljai a következők:

  • A munkavállalók védelmi szintjének javítása (egészség és biztonság);
  • Annak biztosítása, hogy a vállalat minden részlege (minden szinten) ismerje ezeket az intézkedéseket, és hogy azokat minden tevékenységére alkalmazzák.

A munkavállalók feladatainak a képességeikhez igazítása

A munkáltatónak megfelelő feladatokat kell kínálnia munkavállalóinak az aktuális egészségügyi és biztonsági állapotuk alapján (pl. a mobilitás mértéke).

Lépéstartás az új technológiákkal

A munkavállalókkal konzultálni kell, ha új gépeket vagy eljárásokat vezetnek be a vállalatnál. Például a munkarendek jelenlegi, távmunka felé történő elmozdulása a kapcsolódó kockázatok újbóli értékelését igényli. Ha a berendezéseket vagy a munkakörülményeket ezekhez az új beállításokhoz kell igazítani, a munkáltatónak ezt meg kell tennie, és tájékoztató intézkedéseket kell végrehajtania a munkavállalók oktatása érdekében.

TIPP: Olvassa el a gépek biztonságos üzembe helyezéséről szóló cikkünket.

Annak biztosítása, hogy megelőző intézkedéseket hozzanak a veszélyes területeken

A munkáltatónak megfelelő intézkedéseket kell tennie annak biztosítása érdekében, hogy a veszélyes vagy speciális területekre hozzáféréssel rendelkező munkavállalókat eligazítást kapják az adott terület használatára.

4. szabály: A munkáltatóknak össze kell hangolniuk tevékenységeiket az egészségügyi és biztonsági intézkedések végrehajtásának biztosítása érdekében

Ha több vállalat osztozik ugyanazon a telephelyen vagy létesítményen, minden munkáltatónak együtt kell működnie a közös egészségügyi, biztonsági és higiéniai intézkedések végrehajtása, valamint a foglalkozási kockázatok megelőzése érdekében. Tipikus példa erre egy nagy irodaház, ahol számos cég bérelhet helyiséget, de senki nem húzhatja ki magát a higiéniai szabályok betartása alól, vagy nem mellőzheti a megfelelő hulladékkezelési eljárás kialakítását.

5. szabály: Az egészségügyi és biztonsági intézkedések soha nem a munkavállalók felelőssége

Mindig a vállalat felelős a munkavállalók egészségének, biztonságának és higiéniájának biztosítása érdekében hozott intézkedésekért, ez soha nem a munkavállalók felelőssége. Tény azonban, hogy a szabályok betartásában már a munkavállalóknak is van felelőssége, hiszen azok csak akkor működnek, ha mindenki megismerte és alkalmazza is őket.


További cikkek az Ön számára