
A munka világában a munkáltató köteles kockázatmegelőzési tervet kidolgozni alkalmazottai védelme és biztonságuk megőrzése érdekében. Ők felelősek a munkavállalók biztonságáért és jólétéért. Erre vonatkozóan számos jogszabály létezik, amelyeket a cégeknek figyelembe kell venniük a munka szervezése során. A biztonsági szabályok célja, hogy csökkentsék vagy a lehető legnagyobb mértékben elkerüljék a munkahelyi balesetek vagy megbetegedések kockázatát.
Munkahelyi biztonsági szabályok és a munkavállalók védelemhez való joga
A munkavállalók helyzetüktől függetlenül jogosultak magas szintű kollektív és egyéni védelemre a munkahelyi egészségük és biztonságuk tekintetében. Az Európai Unió már 1989-ben megalkotta az erre vonatkozó irányelvét (89/391/EGK irányelv), amely a munkavállalók munkahelyi biztonságának és egészségvédelmének javítását ösztönző intézkedések bevezetéséről szól.
Magyarországon a fenti EU-s irányelv követelményei beépültek mind a Munka Törvénykönyvébe (2012. évi I. tv.), mind pedig a munkavédelemről szóló törvénybe (1993. évi XCIII. tv.). Valamennyi vonatkozó szabályozás célja a munkavállalók munkakörülményeinek javítása.
Az alábbiakban bemutatjuk az 5 legfontosabb biztonsági szabályt.
1. szabály: A munkavállalók munkahelyi egészségvédelme és biztonsága a munkáltató felelőssége
A munkavállalók egészségének és védelmének biztosításához szükséges intézkedések megtétele (elsősegélynyújtás, tűzveszély jelzése, evakuálási eljárás súlyos és veszélyes közvetlen helyzet esetén stb.) a munkáltató kötelezettségeinek részét képezi.
Ennek érdekében a munkáltató felelőssége, hogy:
- Naprakész információkkal lássa el a munkavállalókat a biztonsági előírásokról;
- Oktatást és képzést nyújtson a kockázatok által érintett munkavállalóknak;
- Biztosítsa számukra a kockázatok megelőzéséhez szükséges eszközöket.
A megelőző intézkedések ugyanolyan fontosak, mint a védelmi, illetve kármentési intézkedések. Ezért fontos figyelmeztetni a munkavállalókat a munkahelyi kockázatokra, különösen a fizikai és mentális egészségüket fenyegető kockázatokra.
2. szabály: A munkáltatónak megfelelő egészségvédelmi és biztonsági intézkedéseket kell végrehajtania
A munkáltatónak intézkedéseket kell végrehajtania a fenti 1. biztonsági szabály teljesítése érdekében. Ezek a standard megelőzési szabályokon alapulnak:
- A kockázatok elkerülése, ha lehetséges;
- Az elkerülhetetlen kockázatok felmérése (pl. mit kell tenni hőhullám idején);
- Minden kockázatot a forrásánál kell kezelni és elkerülni, ha csak lehet;
- Minden egyes alkalmazott számára megfelelő munkaterület biztosítása az egészségük védelme érdekében (ergonomikus munkaállomások és székek, megfelelő egyéni védőeszközök és anyagok, megfelelő munka- és termelési módszerek stb.);
- A műszaki fejlesztések figyelemmel kísérése és bevezetése;
- Ahol lehetséges, a veszélyes tárgyakat vagy munkakörülményeket le kell cserélni biztonságos vagy kevésbé veszélyes alternatívákra;
- Megelőző tervet kell kidolgozni, amely kiterjed a munkaszervezésre, a technológiára, a munkakörülményekre, a társadalmi kapcsolatokra és a munkakörnyezetre;
- Elsőbbséget élveznek a kollektív védelmi intézkedések az egyéni védelmi intézkedésekkel szemben;
- A munkavállalókat megfelelő utasításokkal kell ellátni és számukra érdemi útmutatást kell nyújtani a biztonságos munkavégzésről.

3. szabály: A munkáltatónak figyelembe kell vennie tevékenysége jellegét és a kapcsolódó kockázatokat
A munkáltatónak figyelembe kell vennie vállalata tevékenységét, és köteles betartani a következő szabályokat.
Az egészségügyi és biztonsági kockázatok felmérése a megfelelő intézkedések megtétele érdekében
Először is, munkavédelmi szakemberek bevonásával kockázatértékelési tervet kell készíteni annak megállapítására, hogy mi jelenthet veszélyt a munkavállalók egészségére és biztonságára (munkaeszközök, vegyi anyagok, a munkaállomások helye és kialakítása, zaj- és porszennyezés stb.).
Másodszor, a feltárt kockázatokhoz igazított megelőző intézkedéseket és munkamódszereket kell kidolgozni. Ezen intézkedések céljai a következők:
- A munkavállalók védelmi szintjének javítása (egészség és biztonság);
- Annak biztosítása, hogy a vállalat minden részlege (minden szinten) ismerje ezeket az intézkedéseket, és hogy azokat minden tevékenységére alkalmazzák.
A munkavállalók feladatainak a képességeikhez igazítása
A munkáltatónak megfelelő feladatokat kell kínálnia munkavállalóinak az aktuális egészségügyi és biztonsági állapotuk alapján (pl. a mobilitás mértéke).
Lépéstartás az új technológiákkal
A munkavállalókkal konzultálni kell, ha új gépeket vagy eljárásokat vezetnek be a vállalatnál. Például a munkarendek jelenlegi, távmunka felé történő elmozdulása a kapcsolódó kockázatok újbóli értékelését igényli. Ha a berendezéseket vagy a munkakörülményeket ezekhez az új beállításokhoz kell igazítani, a munkáltatónak ezt meg kell tennie, és tájékoztató intézkedéseket kell végrehajtania a munkavállalók oktatása érdekében.
TIPP: Olvassa el a gépek biztonságos üzembe helyezéséről szóló cikkünket.
Annak biztosítása, hogy megelőző intézkedéseket hozzanak a veszélyes területeken
A munkáltatónak megfelelő intézkedéseket kell tennie annak biztosítása érdekében, hogy a veszélyes vagy speciális területekre hozzáféréssel rendelkező munkavállalókat eligazítást kapják az adott terület használatára.
4. szabály: A munkáltatóknak össze kell hangolniuk tevékenységeiket az egészségügyi és biztonsági intézkedések végrehajtásának biztosítása érdekében
Ha több vállalat osztozik ugyanazon a telephelyen vagy létesítményen, minden munkáltatónak együtt kell működnie a közös egészségügyi, biztonsági és higiéniai intézkedések végrehajtása, valamint a foglalkozási kockázatok megelőzése érdekében. Tipikus példa erre egy nagy irodaház, ahol számos cég bérelhet helyiséget, de senki nem húzhatja ki magát a higiéniai szabályok betartása alól, vagy nem mellőzheti a megfelelő hulladékkezelési eljárás kialakítását.
5. szabály: Az egészségügyi és biztonsági intézkedések soha nem a munkavállalók felelőssége
Mindig a vállalat felelős a munkavállalók egészségének, biztonságának és higiéniájának biztosítása érdekében hozott intézkedésekért, ez soha nem a munkavállalók felelőssége. Tény azonban, hogy a szabályok betartásában már a munkavállalóknak is van felelőssége, hiszen azok csak akkor működnek, ha mindenki megismerte és alkalmazza is őket.