Ráadásul a vásárlók egyre tudatosabbak is, különösen a fiatal generáció keresi a környezetvédelem iránt elkötelezett vállalkozásokat, akik fenntartható, újrahasznosítható csomagolásban szállítják termékeiket. Cikkünkben bemutatunk néhány hasznos csomagolás ötletet, kitérünk az újrahasznosítható csomagolóanyagok alkalmazására, valamint megosztunk néhány bevált módszert a termékek biztonságos kiszállításához is.

Csomagolás tippek webáruházaknak
Válasszunk megfelelő csomagolóanyagot
Az egyik legfontosabb szempont, hogy a terméktípusnak megfelelő csomagolóanyagot válasszunk. A törékeny, sérülékeny termékek esetében feltétlenül használjunk térkitöltő anyagot, például habszivacs, légpárnás fólia vagy papír alapú kitöltőanyag. Szabálytalan formájú, de nem törékeny termékeknél szintén szükség lehet térkitöltésre, különben a doboz belsejében lévő üres lyukak a termék sérüléséhez vezethetnek, hiszen a légrések mentén a doboz könnyen benyomódhat, elszakadhat. Ellenben egy textilterméket nem szükséges ilyen vastag rétegekkel védeni, ott elegendő lehet egy erős kartondoboz vagy akár egy biológiailag lebomló zacskó is. A túlcsomagolás felesleges környezetterhelést jelent, míg a nem szakszerű csomagolás a termék sérülését okozhatja.
Méretezés és testreszabás
A túlméretezett csomagok feleslegesen nagy helyet foglalnak a szállítás során, ami magasabb költségeket és több hulladékot eredményez. Ezért fontos, hogy a csomagolás mérete igazodjon a termékhez. A pontos méretezés nemcsak költséghatékonyabb, hanem fenntarthatóbb megoldás is. Használhatunk egyedi méretre szabott dobozokat, amelyek minimalizálják a felesleges tér kitöltését, de a standard méretben kapható kartondoboz és futártasak is tökéletes választás a termékek többségéhez. A csomagolóanyag kiválasztásakor ne csak a doboz vagy a tasak méretét ellenőrizzük, hanem azok terhelhetőségét is. Nagy súly esetén élvédők és pántolószalagok használatával fokozhatjuk a csomag biztonságát.
Branding lehetőségek a csomagoláson
A csomagolás egyúttal remek lehetőség a márkaépítésre is. Egy igényes, egyedi designnal ellátott csomagolás az első dolog, amit a vásárlók meglátnak, amikor megkapják a terméket. Az egyedileg nyomtatott dobozok, címkék, vagy akár a dobozban elhelyezett köszönőlevelek hozzájárulnak a pozitív vásárlói élményhez. Emellett a csomagoláson elhelyezett QR-kódok révén könnyedén elérhetővé tehetünk kiegészítő információkat, promóciókat is. De ne essünk túlzásba! A túl sok nyomat azt az érzést keltheti a vásárlókban, hogy a cég nem figyel eléggé a környezetvédelemre.
Tanácsok a doboz lezárásához
A biztonságos és sérülésmentes kiszállításhoz kövessük az alábbi tanácsokat:
1. A doboz vagy tasak mérete legyen egy picivel nagyobb, mint a termék, de ne legyen túl sok a légüres tér. A termék sehol ne púposodjon ki a csomagból.
2. Ha van légüres tér, azt töltsük ki térkitöltő anyaggal: fagyapot, légpárnás fólia, papír térkitöltő stb. A térkitöltő mennyiségét úgy kell megválasztani, hogy a termék ne lötyögjön a dobozban, de ne is legyen beszorítva, hiszen a túl merev csomagolás szintén sérülést okozhat.
3. A kartondoboz alját és tetejét rögzítsük a doboz záródása mentén erős, megbízható ragasztóval. Ha a termék súlyosabb, akkor a záródásra merőlegesen, keresztben is helyezzünk fel ragasztószalagcsíkot legalább három helyen. Egy laza ragasztószalag vagy gyenge záró mechanizmus növelheti a termékek sérülésének vagy elvesztésének kockázatát. A megfelelően alkalmazott csomagolószalag vagy ragasztó nemcsak a doboz zárását biztosítja, de akár márkajelzést is tartalmazhat, ami növeli az esztétikai élményt. A termékek lopás elleni védelmére biztonsági plombákat is alkalmazhatunk, amelyek megsérülése esetén azonnal látható, ha a csomagot felnyitották.
4. Súlyos csomagokat erősítsük meg legalább két darab pántolószalaggal. Ez extra tartást biztosít, illetve a rakodást is segíti.
5. Háztartási gépek, elektronikai termékek, bútorok esetében élvédő sínekkel merevíthetjük a csomagot, illetve védhetjük a rakodás közbeni sérülésekről.
6. Az arra érzékeny termékeket zsugorfóliával vagy sztreccsfóliával védjük a párától és a nedvességtől.
7. A címkét jól látható helyre ragasszuk és lehetőleg ne kerüljön rá másik vonalkód. A legtöbb futárcég automatizált csomagválogató rendszert használ. Ha egy csomagon több vonalkód is van, az akadályozhatja a gépeket a helyes szortírozásban, ami hosszabb kiszállítási időt okozhat.
Csomagolás ötletek webáruházaknak
Újrahasznosítható csomagolás: Ma már számos lehetőség közül lehet választani
Az újrahasznosíthatóság és a fenntarthatóság napjaink egyik legfontosabb elvárása a csomagolási iparágban. A vásárlók egyre inkább figyelnek arra, hogy a termékek és a csomagolások is környezetbarát módon készüljenek, illetve újrahasznosíthatóak legyenek.
TIPP: Ha lebomló alapanyagokat használ a csomagoláshoz, arra érdemes felhívni a vásárlók figyelmét. A kukorica- és burgonyakeményítőből készült térkitöltő chips például 100%-ban természetes és komposztálható, ugyanakkor megszólalásig hasonlít a műanyag térkitöltőkre. A megfelelő tájékoztatás segít a vásárlóknak a helyes hulladékkezelésben és erősíti a vállalkozásba vetett bizalmat.
Biológiailag lebomló csomagolóanyagok
Az egyik legnépszerűbb trend a biológiailag lebomló anyagok használata. Ezek olyan anyagok, amelyek természetes úton bomlanak le, így nem szennyezik a környezetet. Például a PLA (politejsav) alapú csomagolók, amelyeket magas keményítőtartalmú növényekből (pl. rizs, kukorica, búza) állítanak elő, 100%-ban lebomlanak és alkalmasak élelmiszerek csomagolására, de más termékek esetén is kiváló alternatívát jelentenek a hagyományos műanyagok helyett.
A kartondobozok szintén lebomlanak. A csomagoláshoz használt kartondobozok 50%-ban cellulózból készülnek, ami nagyon hasonlít a papírlapokhoz használt rostra. A rostszálak közötti kötések megerősítése hemicellulóz segítségével történik, majd lignin segítségével merevítik. A cellulóz, a hemicellulóz és a lignin is a fa fő összetevői közé tartoznak.
Szintén lebomló, környezetbarát csomagolóanyag a fagyapot, amely kéregmentesített, apró faforgácsból áll és tökéletes választás törékeny áruk térkitöltésére.
Újrahasznosított anyagok használata
Az újrahasznosított papír, karton és műanyagok kiválóan alkalmasak csomagolóanyagként. Az újrahasznosított kartondobozok és papíralapú kitöltőanyagok nemcsak fenntarthatóak, de költséghatékonyak is lehetnek. Emellett ezek az anyagok újra felhasználhatók a vásárlók által, ami tovább csökkenti az ökológiai lábnyomot.
TUDTA?
A Manutan 100%-ban újrahasznosított és 100%-ban újrahasznosítható hullámkartont használ a csomagolódobozok gyártásához, amely FSC® tanúsítvánnyal rendelkező erdőkből származik a fenntartható gazdálkodás érdekében.
A vásárlásnál részesítse előnyben az FSC vagy PEFC tanúsítvánnyal rendelkező csomagolóanyagokat, mert ezek az ökocímkék azt jelzik, hogy a csomagolás megfelel a környezeti lábnyom csökkentését célzó szigorú kritériumoknak.
Minimalista csomagolás
A minimalista csomagolás egy újabb fenntartható megoldás, amely a felesleges csomagolóanyagok mellőzésére összpontosít. Egy egyszerűbb csomagolás kevesebb nyersanyagot igényel, ezáltal kevesebb hulladék keletkezik. Például egy egyszerű papírzacskó vagy egy természetes szálas anyagokból készült zsák nagyszerű alternatíva lehet bizonyos termékek esetében, illetve saját flottás kiszállítást végző webáruházak esetében.
Visszaküldhető csomagolás
Egyes cégek már bevezettek olyan csomagolási megoldásokat, amelyek visszaküldhetők és újra felhasználhatók. Ezek a csomagok több cikluson keresztül használhatók, ami csökkenti a csomagolási hulladékot. Például speciális, erős anyagokból készült borítékok vagy dobozok, amelyek kibírják a több alkalommal történő felhasználást. De hasonló elven működik a raklapok kezelése is, amelyeket szintén több szállításra terveztek és ma már a lakossági kiszállításban is komoly szerepük van. Gondoljunk csak a barkácsáruházak raklapos termékeire (pl. építőanyagok). Ha a vásárlók ezeket visszaküldik, akkor egyrészt jelentős összeget takaríthatnak meg, másrészt hozzájárulnak a csomagolás újrahasználatához.
A megfelelő csomagolási megoldások kiválasztása egy webáruház számára számos előnnyel jár. A termékek biztonságos szállítása, a vásárlói élmény növelése, a költséghatékonyság és a fenntarthatóság mind elérhetőek a gondosan megtervezett csomagolással. Az újrahasznosítható és környezetbarát anyagok használata, a pontos méretezés és a biztonságos lezárás mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a csomagolás ne csak funkcionális, hanem értéknövelő elem is legyen.