.

Szolgáltatóipar a B2B piacon

Egy új gazdasági modell van kialakulóban, amely a használatot részesíti előnyben a tulajdonlás helyett, a fenntartható fejlődés perspektívájával.

Szolgáltatóipar a B2B piacon

Korunk környezeti kihívásainak kezelése érdekében a világ minden országában új termelési és fogyasztási modellek jelennek meg. Ebből a szempontból a szolgáltatóipar a B2B (Business-to-Business) piacon egyre inkább előtérbe kerül. Egy új gazdasági modell van kialakulóban, amely a használatot részesíti előnyben a tulajdonlás helyett, a fenntartható fejlődés perspektívájával. Így innovatív és fenntartható alternatívát kínál a hagyományos gazdasági modellekkel szemben. Ahhoz, hogy vállalatában alkalmazhassa ezt a modellt, elengedhetetlen a koncepció, az alapelvek és az előnyök megértése.

Milyen új dimenziói vannak a szolgáltatóiparnak a B2B piacon?

A B2B piacon a cégek ma már nem pusztán árukat, hanem azokhoz kapcsolódó komplex szolgáltatásokat kínálnak üzleti partnereiknek. Ebben a gazdasági modellben a vállalatok nem termékeket szereznek be, hanem a termék használatára vagy felhasználására szóló szolgáltatási szerződéseket kötnek. A tulajdonjog megszerzése helyett tehát a használat jogának megszerzésére összpontosítanak.

A szolgáltatóipar ezen területe azon az elven alapszik, hogy a fogyasztót jobban érdekli egy termék funkcionalitása, vagyis az, hogy miként fogja használni, mint maga a termék. Az ügylet alapja a használati jog megfizetése, nem pedig az áruk tulajdonjogának átruházása. Ugyanakkor az így kínált megoldás ugyanazokat a funkciókat tölti be a cég számára, sőt, akár akár bővített funkciókat is kínálhat. A modellben a mennyiségi logikát szolgáltatási logikára cseréljük, miközben a termékhatékonyság változatlan marad.

Ez az új gazdasági modell a körforgásos gazdaság perspektívájának része, mivel elválasztja a növekedést a természeti erőforrások, az energia és a nyersanyagok felhasználásától.

A modell versenyképessége a minőségben és a teljesítményben rejlik. Ha a gyártók megőrzik az áruk tulajdonjogát azok teljes életciklusa alatt, akkor a karbantartás és a javítás is a szerződés szerves részét képezi. Ezzel szemben ha szolgáltatást vesznek igénybe, akkor ilyen többletköltségek nem merülnek fel, ami a hulladékgazdálkodás fejlesztésével és az erőforrások felhasználásának optimalizálásával a fenntarthatóságot is ösztönzi.

Végül, ez a szolgáltatásnyújtás elősegíti az érintettek közötti együttműködést, azaz az ügyfelek és szolgáltatóik közötti együttműködést. A szolgáltatások igénybevételével az “egyszeri” tranzakciós kapcsolat utat enged a bizalmon alapuló, fenntartható partnerségnek.

A szolgáltatások igénybevételének előnyei

A szolgáltatóipar vitathatatlan előnyökkel jár minden érdekelt fél számára. Az ügyfél számára ez a hatékony, gazdaságos, rugalmas és fenntartható megoldásokhoz való hozzáférés ígérete.

Szakértői megoldások

A szolgáltatóipari gazdasági modellben a vállalatok értékláncuk egy részét szakértőkre bízzák. Mindez garantált eredménnyel jár, hiszen ettől függ a beszállító díjazása. Ez biztosítja számukra, hogy nagy teljesítményű, tartós és minőségi megoldásokat vásároljanak, lehetővé téve számukra, hogy az alaptevékenységükre összpontosítsanak.

Költséghatékony megoldások

A szolgáltatások választásával a vállalatok költséghatékony megoldásokhoz jutnak, anélkül, hogy szükségszerűen drága termékekbe kellene beruházniuk. Így részesülhetnek a minőségi szolgáltatásokból, miközben csökkentik kiadásaikat.

Rugalmas megoldások

Ez a gazdasági modell lehetőséget kínál az ügyfeleknek arra is, hogy a szolgáltatásokat egyedi igényeik szerint alakítsák. Olyan opciókat és funkciókat választhatnak, amelyek tökéletesen megfelelnek az igényeiknek, ami hozzájárul a felhasználói élmény javításához.

Fenntartható megoldások

A szolgáltatások gazdaságán keresztül a cégek a körforgásos gazdaságot népszerűsítik. A gyártók megkettőzik innovációs erőfeszítéseiket, hogy maximalizálják a használati értéket és optimalizálják a tulajdonukban lévő termékek élettartamát. Az értékteremtés tehát közvetlenül kapcsolódik a fenntarthatósághoz.

Szolgáltatóipar a B2B piacon: Három kulcsfontosságú példa

A tercier szektorban egyre több vállalat veszi át a szolgáltatásokra épülő gazdasági modellt, hogy fejlett, innovatív és megkülönböztető ajánlatokat tegyen piacán. A Michelinhez hasonlóan, amely már nem abroncsokat árul, hanem a megtett kilométerekért díjat számít fel vásárlóinak, itt is van három izgalmas példa a szolgáltatóiparból.

Nyomtatók biztosítása

A Xerox, a világ vezető nyomtatógyártójaként ismert amerikai cég egyre több vállalkozást vonz Managed Print Services megoldásaival. Az elv egyszerű: a berendezés vásárlása helyett nyomtatók és kapcsolódó szolgáltatások lízingelését jelenti. Ma a vállalat már kiegészítő eszközöket is kínál ügyfeleinek CSR (Corporate Social Responsibility) irányelveik jobb kezeléséhez. Ez magában foglalhat például egy adatvizualizációs portált, amely számszerűsíti a kinyomtatott adatoknak megfelelő, hogy az mennyi fa- és vízfelhasználással, vagy CO2 kibocsátással jár… Ma már léteznek olyan szén-dioxid-kiegyenlítési szerződések is, amelyek fák ültetésére irányulnak, amint a vállalat elér egy bizonyos számú nyomatot.

Világítás, mint szolgáltatás

A Signify (korábban Philips Lighting) olyan világítási megoldásokat kínál, ahol az ügyfelek fizetnek az általuk fogyasztott fényért. A világítási rendszer teljes élettartama alatt a vállalat garantálja a maximális megbízhatóságot és hatékonyságot, valamint az üzemeltetési költségek csökkentését.

Ez a szolgáltatóipari modell a kapcsolódó szakmai szolgáltatások egész sorát tartalmazza, mint például:

  • Egyénre szabott világítási terv;
  • Egyedi tervezés;
  • Megelőző és azonnali karbantartás;
  • Távoli segítségnyújtás;
  • Garantált világítási teljesítmény;
  • Szakmai képzés;
  • Szakértői tanácsadás;
  • Világítási rendszer finanszírozása.

Egészséges búzamezők vásárlása

A BASF csoport, amely a világ vezető vegyipari vállalata, elindította xarvio™ HEALTHY FIELDS szolgáltatását. Ez lehetőséget kínál a gabonatermesztőknek, hogy egészséges terméshez jussanak.

A szállító fix áron, optimális és specifikus stratégiával kezeli és valósítja meg a gombafertőzések elleni védelmét. Optimalizálja a növényvédőszerek alkalmazását a termék és az adagolás különböző tényezők szerinti kombinálásával, mint például a hely, az időjárási viszonyok, az előző termés, a termesztett fajta… Ha a kapott eredmény nem felel meg az eredetileg meghatározott elvárásoknak, a gazdálkodó kártérítést kap.

A szolgáltatóipar teljes mértékben megfelel az ökológiai átállás megközelítésének, de az energetikai átállásnak is. Azáltal, hogy a termékek vásárlása helyett a megoldások nyújtását részesíti előnyben, a szolgáltatóipar lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy jobb felhasználói élményt élvezzenek, miközben javítják a környezeti és társadalmi teljesítményt. Mint látható, ez a modell bizonyos értelemben összeegyezteti a gazdaságot és a fenntartható fejlődést.


További cikkek az Ön számára